Treba izbjeći svečani i pomalo prigodni govor o smrti prijatelja i kipara ili o tome što je značio Slavomir Drinković u hrvatskoj suvremenoj umjetnosti.
O tome mogu govoriti brojni njegovi učenici, kolege i prijatelji. O tome će govoriti njegova brojna djela rasuta što rodnim otokom, što širom Hrvatske i drugih prostora. O tome će govoriti njegova Vrata XX. stoljeća, Uza, Veliko drvo sv. Sebastijana ili Koplje sv. Jurja... O tome će govoriti Grobnica stradalnika Domovinskoga rata na Ovčari - spomenik kojemu je rana cjelovitost, a praznina punina.
Ranjivost kamena
Pucajući i doslovno od fizičkoga i duhovnoga zdravlja, poput Radauša koji se pred veličanstvenim uspravljenim stijenama Velebita narugao svojemu kiparstvu, i Drinković je smatrao da je kiparstvo već bilo stvoreno. U stijenama brda i kamenoloma, pred pilama i branjem kamenja, umjetnost je za njega već tamo postojala. Kamen kao materijal je obožavao. Ali kamen je u Drinkovića bio sasvim drugo od ćutilnog poimanja ženskoga tijela kojega su voljeli Frane Kršinić i sva njegova brojna korčulanska djeca i potomci. Utvrđujući osnovne sile otpora i sile pristajanja; on je računao na procijep i napuknuće… unutrašnju žilu i pukotinu u koju je znao zasaditi svoje osjetilne konkretizacije, suptilne ishode grubih srazova pa i samu mistiku. Unutar jednostavnosti uvrnuta bloka znao je naći aluzivne, simboličke, meditativne i poetične sadržaje, ismijavajući vladavinu teme na uštrb vladavine oblika.
Jednostavnost njegova rješenja za stratišta i gubilišta u Domovinskom ratu potekla s Ovčare računala je na ranjivost kamena i njegovo pucanje, na prazninu i napuklu cjelovitost u obliku ptice koja je pomnožena mnogo puta uzorom brojnih stratišta i grobišta Domovinskoga rata - što je bilo i ostalo, u ovoj novoj spomeničkoj mizeriji, uzorito rješenje. Tu je do izražaja došla njegova hipersenzibilnost, osjećaj jednostavnosti i dubine djela kojemu je praznina najveća punina; a optimizam i nada na mjestu najstrašnijeg gubilišta.
Jelšanska kuća
U njemu se mediteranski hedonizam, opuštenost, i ležerna žovijalnost, miješala s predanim radom, jakim organizacijskim moćima, primjerice vođenja studenata po otvorenim prostorima i kolonijama ili po svojoj kamenoj jelšanskoj kući i maloj pinakoteci na samoj punti otoka koju je s velikom ljubavlju podizao i dijelio s drugima. Brižan spram svoje supruge, također umjetnice, i sina jednako kipara, bio je obziran sugovornik ali i ustrajan u svojim nakanama i ciljevima. Bio je od onih duhovno i fizički zdravih ljudi kojega nisu zanimali intelektualistički napeti gropoviti i u pravilu neraspletivi prijepori. Radije je birao društvo ribara i težaka rodnoga otoka, i sjedio s njima pod napetim jedrom koje štiti od sunca. Radije domaći bokun i žmul vina, nego intelektualni klub napetih prijepora. Njemu je jednostavnost i života i oblika bila veličanstvena i lijepa. A krajnje suptilan, njemu su svjetlost i bjelina kamena... bili ciljevima. Jer, za njega je, kao i za S. Weil, istinski grijeh bio samo ne znati upijati svijetlost.
Kamena kruna otoka, kamenica od ulja, ili mlinski kamen, bilo mu je dokazom umjetnosti; široko i duboko polje ljudske zavisnosti sa stvarima i prirodom. I to je uvijek bilo djelo koje ne zamagljuje odnos čovjeka i prirode. Vjerujući da je skulptura “kruta stvarnost” (J. Gottfried), ona je, za njega, bila i beuysovski “način mišljenja”, izvan analitičkog cerebralizma, ali ne i posve izvan asocijativnoga i simboličkoga mišljenja. Nastojeći da se autonomno značenje oblika kamena forme uskladi s njegovim mogućnostima i značenjima, svemu je znao dati osjetilne konkretizacije, i suptilne ishode unutar grubih srazova i napuknuća oblika. U njegovu je djelu bila i prošla i suvremena umjetnost, Jelsa i svijet. On sam.
Konceptualna iskustva
Uz to, Drinković je dobro znao da je “subjektivni prostor važniji od stilskih i ideoloških rješenja” (D. Kuspit). Izdvojen, izvan napetih prijepora o novom i starom, za njega je težiti k novom, kao i Kosti Angeli Radovaniju, značilo “biti uvijek emigrant”. Unutar jednostavnosti i čistoće oblika, bježeći od tzv. impersonalnog i primarnoga oblikovnoga purizma iz kojega je istjeran trag čovjeka, on je znao naći tiha staništa svojega djetinjstva, svojega otočkoga domicila, kao prostora najšire i najdublje ljudske osjetljivosti. Njegov mediteranizam nije bio puki izvod iz matične knjige rođenih, nego slika njegove bogate nutrine. Uz to, plemenita i sadržajna dokolica i frenetični rad - to je bio Slavomir Drinković. Malo je koji kipar poput njega toliko poznavao narav materijala ili narav njihovih kontrasta, primjerice granita i kromiranoga željeza, grubih i glatkih površina, ranjenih i cjelovitih epidermi oblika. Malo je koji čovjek i kipar toliko puno i teško radio u ovome vremenu na izmaku radnih navika.
Najšire govoreći, Drinković je baštinio modernistički autoritet pune i cjelovite mase, ali je u svoje djelo znao uplesti konceptualna i spekulativna iskustva svojih suvremenika. Znao je naseliti svoju osjetljivost u najtvrđe, najnepropusnije. I naposljetku pred bijelim papirom, “bijelim kao crna budućnost”, što bi kazao Pessoa, pred ovom smrću kiparski i ljudski zdrava čovjeka, sve mi se i ovo ispisano čini pomalo suvišnim. Jer, Drinković je bio otok. Otok svjetionik. Oči mora. A, jer je otok, poput Ciorana, ne vidim načina “da tako značajan čovjek može umrijeti”.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....