BRANKO FRANCESCHI

‘Djelatnici našeg muzeja su dostavljene umjetnine, iako je to bilo opasno, upisivali u knjigu pohrane, a ne u inventarnu knjigu muzeja‘

Ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti Branko Franceschi

 Jakov Prkić/Cropix
Ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti reagira na članak Jutarnjeg o tekstu NY Timesa koji se bavi povratom židovske imovine

O članku "Nasljednica moćne židovske obitelji za NY Times: ‘Želim natrag slike koje su nam oteli ustaše, nalaze se u ZG muzejima" u kojem je Jutarnji izvijestio o članku objavljenom u The New York Timesu "Croatia Takes a Step Toward Returning Art Looted During the Holocaust" očitovao se ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti Branko Franceschi.

"Povodom članka objavljenog na web-stranicama Jutarnjeg lista o povratu umjetnina oduzetih vlasnicima židovske vjere za vrijeme NDH, ističemo kako praksa nekritičnog objavljivanja članaka iz stranog tiska bez pružanja dovoljnog vremena lokalnim institucijama za očitovanje o tezama i podacima navedenim u članku, nanosi izravnu štetu institucijama kao i profesionalnom ugledu njihovih djelatnika. Najprije, treba uzeti u obzir da muzejske institucije djeluju unutar pravnog sustava i kulturnih strategija nad kojima nemaju izravnog upliva, ali ih se moraju pridržavati", kaže Branko Franceschi.

On skreće pažnju na to da su u članku The New York Timesa nazivi institucija pogrešno navedeni, da su u njemu objavljene reprodukcije za koje izdavač nije tražio, niti dobio dozvolu, niti je ikada o temi tražio mišljenje institucija. "Po našem saznanju korišteni tekst kolegice dr.sc. Darije Alujević izvučen je iz konteksta i netočno plasiran", kaže Franceschi.

"Meritum članka odnosi se na pomak koji je postignut u nastojanju pravičnog razrješenja složenog i tragičnog postupka oduzimanja umjetnina koje su potom dostavljane muzejima. U ime sadašnjih i prošlih djelatnika NMMU-a želim istaknuti da su u referentnom razdoblju djelatnici muzeja po svojoj savjesti i u otklonu od tadašnjeg službenog stava u društvenom kontekstu u kojem je svaki prkos značio i dovođenje sebe u opasnost, umjetnine koje su im dostavljane upisivali u knjigu pohrane, a ne u inventarnu knjigu muzeja", kaže dalje Franceschi. "To je u sadašnjem trenutku omogućilo efikasnost nužnih sudskih procesa te su nasljednicima obitelji Weiss i Reichsmann sudskom odlukom vraćene umjetnine koje je muzeju dostavila KOMZA. Naši prethodnici u muzeju očito su dali sve od sebe da sačuvaju i umjetnine i sve podatke koji su ih pratili (imena vlasnika i zbirki, redne brojeve pod kojima su kod vlasnika bile vođene i sl.) i smatramo da su time zaslužili divljenje struke i javnosti, a ne medijski linč." Franceschi podsjeća da su tadašnjeg ravnatelja Moderne galerije Ivu Šrepela kojemu je osobno Robert Deutsch predao najosobnije umjetnine iz svoje zbirke, ustaše pogubile u ožujku 1945. godine. "I Robert Deutsch i Ivo Šrepel, kolekcionar i muzealac, stradali su od iste ruke. NMMU-u je za suradnju s nasljednicima obitelji preko odvjetničkih timova zahvaljeno, a muzej čeka da svoje umjetnine preuzmu."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 04:41