Na dvije se izložbe u Splitu bave poviješću ovog grada, jedna je već otvorena, druga se skoro otvara.
Vrlo je zanimljiva izložba koja se može pogledati još ovaj tjedan, do 20. siječnja, u Muzeju grada Splita, posvećena splitskim gradonačelnicima koji su od 1882. do 1918. godine vladali Splitom. Izložba je, inače, nastala na temelju simpozija koji je održan na tu temu. Uz muzeje i galerije, predmete su za izložbu posudili obitelji Rismondo, Berket i Barbarić.
Posebno je poglavlje posvećeno i načinu na koji su u umjetnosti prikazivani ovi gradonačelnici. Također, i groblju na Sustipanu, u kojemu je većina njih pokopana. Podsjetimo kako se prošle godine u ovom muzeju mogla pogledati izložba o Marjanu koja se najviše bavila upravo poviješću prikazivanja groblja na Sustipanu.
Na novoj se izložbi ne bave se eventualnim kontroverzama koje bi pratile pojedine gradonačelnike, ne problematiziraju njihovu vladavinu, donose tek suhe podatke o njima, većinom one pozitivno im naklonjene koje govore o onome što se, kronološki poredano, događalo u njihovom mandatu na čelu grada. Prvenstveno se rekonstruira vladavina kroz predmete vezane uz gradonačelnike, no i ti predmeti dosta o svemu govore. U tom kontekstu, bilo bi zanimljivo vidjeti kako će se i kroz koje predmete, a kroz stotinjak godina od 2020., prikazivati gradonačelnici koji danas vladaju.
Raspon je izloženih predmeta šarolik. Među ostalim, mogu se pogledati Portret mladog Gaje Bulata, njegova doktorska diploma, ključ lože Općinskog kazališta, koje je Bulat bio vlasnik, program koncerata povodom njegovog rođendana, namještaj koji je koristio, a čak su sačuvani i čekić i lopatica koji su korišteni prigodom svečanog polaganja kamena temeljca za općinsko kazalište. Ovo je kazalište, inače, otvoreno u travnju 1891. godine, i u tom je trenutku bilo najveće gledalište na Balkanu.
Za one koje zanima opsežna povijest o splitskim gradonačelnicima, sačuvan je čak i njegov vjenčani list. Bave se i gradonačelnikom i pravnikom Ivanom Mangerom, sačuvane su fotografije obitelji i programi koncerata koji su se održavali njemu u čast, svečane fotografije njega i njegove obitelji, prigodna pjesma koja je ispjevana upravo za njega. Manger je bio pravnik, a njegov nasljednik Petar Katalinić poduzetnik. Izložbom se prati i velika obiteljska tragedija, sprovod njegove prerano preminule kćeri Olge. Na izložbi je i sprovod Vinka Milića, sljedećeg gradonačelnika, u bogato ukrašenoj kočiji.
Jedno od najvećih poglavlja posvećeno je Anti Trumbiću.
Vrlo se skoro, u Galeriji umjetnina Split priprema izložba koja obrađuje međuratnu splitsku umjetničku scenu “U sjeni diktature”. Riječ je o izložbi pod kustoskom palicom Iris Slade i Bože Majstorovića koja prati Split od 1929. kada grad postaje sjedištem Primorske banovine. Do početka četrdesetih godina izgrađeno je više objekata od javnog značaja. Nove okolnosti, navode kustosi izložbe, poticajno su djelovale i na umjetnički život. Broj izložbi neusporediv je s prijeratnim razdobljem, a aktiviralo se i umjetničko tržište.
Premda relativno mnogobrojna, međuratna umjetnička scena bila je nestalna. Umjetnici su iz Splita često odlazili. Razlozi su bili egzistencijalne i umjetničke naravi. Odnosno, kako će pokazati izložba, osim kratkotrajnog boravka Marina Tartaglie, Split nije privukao i zadržao niti jednog značajnijeg umjetnika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....