ŽUSTRA RASPRAVA U ITALIJI

‘Botticellijeva Venera kao influencerica u minici? Kakva glupost!‘... ne jenjavaju polemike oko turističke kampanje

Kampanja ”Open to Meraviglia”

 Talijansko ministarstvo turizma
‘Gdje je umjetnost, gdje je promocija u ovoj otrcanoj zbrci klišeja, teško je razumjeti‘, neki su od komentara kampanje koja je dospjela u javnost i jer je djelomice snimana u Sloveniji

Ne stišavaju se reakcije na novu kampanju za promicanje talijanskog turizma u svijetu u kojoj se koristi kompjutorizirana maskota inspirirana poznatom slikom "Rođenje Venere" Sandra Botticellija. Pod nazivom "Open to Meraviglia", kampanju vrijednu devet milijuna eura osmislilo je talijansko Ministarstvo turizma zajedno s turističkom organizacijom Enit, a prikazuje Botticellijevu Veneru kao "virtualnu influencericu" koja odijeva mini suknju i snima selfije ispred kultnih znamenitosti, uključujući rimski Kolosej i firentinsku katedralu. Inicijativa za umjetnost i baštinu "Mi Riconosci" opisala je kampanju u izjavi za medije kao "ponižavajuću" jer umjesto da je promovira, ismijava talijansku umjetničku i kulturnu baštinu, dodajući da je nejasno jesu li uopće u Uffiziju pristali na korištenje Botticellijeve slike Venere.

image

Kampanja "Open to Meraviglia"

Talijansko ministarstvo turizma

"Slika vodilja cijelog projekta je Venera koju je Sandro Botticelli stavio u središte slavne slike koja se čuva u galerijama Uffizi, naslikane oko 1485. možda za člana obitelji Medici koja ju je posjedovala već 1550. No, upadljiva je transformacija koju je doživjela boginja: našminkana, vitkih nogu, u traper minici, fotografirana dok jede pizzu ili snima selfije na stereotipnim razglednicama najpoznatijih talijanskih krajolika, da se razumijemo, onih koje je već progutao masovni turizam. Upravo ona, vesela i bahata, predstavlja se kao 30-godišnja ‘virtualna influencerica‘, nova Barbie koja će voditi u otkrivanje kulturne baštine. Da zapečati komunikacijsku katastrofu kakva nije viđena dugo vremena", stoji, među ostalim, u priopćenju.

"Gdje je umjetnost, gdje je promocija u ovoj otrcanoj zbrci klišeja, teško je razumjeti", kaže Livia Garomersini, povjesničarka umjetnosti i aktivistica u grupi "Mi Riconosci". "Naracija koja trivijalizira našu baštinu na najvulgarniji način, pretvarajući Botticellijevu Veneru u još jedan stereotip ženske ljepote. A s obzirom na to da je pitanje neovlaštenog korištenja umjetničkih djela i autorskih prava toliko aktualno ovih dana, treba se zapitati i kakav je stav Galerije Uffizi po tom pitanju. Zapravo, muzej dosad nije dao komentar: nije jasno je li dao suglasnost za promidžbeno korištenje Venere."

image

Kampanja "Open to Meraviglia"

Talijansko ministarstvo turizma

Ističu i kako je ministrica Daniela Santanchè ponosno rekla da će kampanja ići na svim "televizijama, postajama, sajmovima, u zračnim lukama" u svijetu. "Ako je tako, trebamo se sramiti", zaključuju u "Mi Riconosci".

U članku za list Il Fatto Quotidiano, povjesničar umjetnosti Tomaso Montanari kaže da je kampanja koju je osmislila marketinška agencija Armando Testa "groteskna" i "sramotna", a likovni kritičar Vittorio Sgarbi, podtajnik u Ministarstvu kulture, izjavio je:

"Italija se reklamira svojim umjetničkim djelima, bez potrebe da ih se maskira. Otvoreno za Meravigliju? Što je to? Koji je to jezik?".

U odvojenom slučaju u listopadu Galerija Uffizi je najavila da će tužiti brend Jean Paul Gaultier zbog korištenja prikaza Botticellijeve Venere na posebno dizajniranoj odjeći bez prethodnog pristanka muzeja. Talijanski Kodeks o kulturnoj baštini zahtijeva da svatko tko koristi slike javne baštine u komercijalne svrhe dobije prethodno odobrenje i plati naknadu, iako dopušta besplatnu upotrebu slika za neprofitne aktivnosti, proučavanje i istraživanje te promicanje kulturne baštine. Glasnogovornik skupine "Mi Riconosci" izjavio je za The Art Newspaper da je priroda kampanje "Welcome to Meraviglia" bila "dvosmislena" i "na granici". "Uvijek postoji tanka linija između komercijalne i promotivne aktivnosti i vjerujemo da je u ovom slučaju ta granica prijeđena", poručili su. Iz Uffizija su odbili odgovoriti na novinarske upite je li muzej dao odobrenje za korištenje slike. A ni talijansko Ministarstvo turizma nije odgovorilo na zahtjev za komentar o tom pitanju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 22:47