SHOPPING

CONSUMER BAROMETER Anketa pokazuje zašto sve više kupujemo online i što nam je pritom najvažnije

 Arhiv EPH








Marijo Tonković vjeruje u internet.

Vlasnik je malene zagrebačke tvrtke Selidbe Marijo, koju je s ocem osnovao prije 12 godina. Jedini su zaposlenici svog prijevozničkog servisa, imaju samo dva dostavna kamiona. Konkurencija je žestoka, a posao je trebalo izgraditi iz temelja.

Prva misija: postati prepoznatljiv.

- U početku smo se reklamirali putem oglasnika i novina. Ali kad bih pitao ljude kako su me našli, redovito bi mi odgovorili: pa preko vaše web stranice, naravno priča Marijo koji je tada odlučio uložiti u online marketing.

Zbog toga, posla je danas preko glave. Zahvaljujući Googleu Tonković surađuje i s ministarstvima.

Kao alat odabrao je njihov AdWords, a na reklamiranje troši oko tisuću kuna mjesečno.

- Posao je uzletio, imamo jako puno mušterija, a vozimo i preko granica, primjerice kad selimo djelatnike ministarstava u Bruxelles.

Online marketing malenim tvrtkama i obrtima poput Tonkovićeve izuzetno je važan. Statistike kažu da ako se reklamiraju putem interneta, imaju 50 posto više šanse da prodaju robu ili uslugu izvan svoje regije.

Koliko točno, sada nam otkriva Consumer Barometer, Googleov alat čije istraživanje o online navikama Hrvata dok kupuju, Globus objavljuje prvi u zemlji.

Kako naći kupca Svježi podaci za 2014./2015. na uzorku od nekoliko tisuća online korisnika otkrivaju što i kako tražimo na internetu, kako se odlučujemo za kupnju usluga i roba, što nam je bitno, i kako kotiramo u međunarodnom okruženju. Kao naprimjer stomatološke ordinacije iz Istre koje targetiraju tržište u sjevernoj italiji da bi privukle pacijente kroz trend stomatološkog turizma. I ide im dobro.

Riječ je o riznici informacija koja će posebno koristiti brandovima, kompanijama, ali i malim obrtima koji će preciznije istražiti da se snađu unutar granica, ali i u međunarodnom okruženju. Zahvaljujući Barometru poduzetnici znaju točno što, kako, kada i gdje oglašavati kako bi im biznis rastao.

Prije svega, iako 73 posto Hrvata ima pristup internetu, a 69 posto nas voli tražiti informacije prije kupnje online, samo 23 posto nas doista tako i kupuje, pokazala je analiza. Međutim, ta je brojka u naglom rastu jer prije pet godina iznosila je tek 6 posto.

Kada je Barometer 2013. prvi put napravio istraživanje, putem interneta je šopingiralo samo 12 posto Hrvata.

Dakle, napredujemo munjevito.

Međutim Barometer, što je puno važnije, otkriva da nam je internet postao najbitnije sredstvo informiranja prilikom kupnje. Za proizvodima dvaput češće tragamo online nego u samim trgovinama. Web oglase primjećujemo u jednakoj mjeri kao i televizijske.

A neusporedivo su jeftiniji.

Prije nego kupimo neki komad odjeće, gadget, hranu ili uplatimo putovanje, najčešće provjerimo tri različita proizvođača, trgovine ili agencije. Pretragu počinjemo nekoliko dana prije same transakcije, za proizvodima surfamo između jednog i pet dana, u 76 posto slučajeva iz udobnosti vlastitog doma, a najčešće tražimo prodavaonice koja su na udaljenosti od nekoliko kilometara.

Pritom nam do njih uglavnom ne treba GPS navođenje.

Kad odlučujemo o samoj kupnji, najvažnija nam je kvaliteta toga za što dajemo novac, najniža cijena je tek na trećem mjestu, a među osam bitnih stvari je i radno vrijeme trgovine ili uslužne djelatnosti.

Selidbe Marijo samo su jedan od primjera gdje online marketing donosi uspjeh. Festa, tvrtka za organizaciju vjenčanja iz Dubrovnika zahvaljujući minimalnim ulaganjima uspjela se isprofilirati u ozbiljnog igrača u gradu koji je perjanica hvatskog turizma. Mušterije su im stranci, a vlasnica Kristina Skvrce kaže da su početna ulaganja bila minimalna.

- Zašto online oglašavanje? Postoji li nešto što je efikasnije, jeftinije i bolje od toga - pita me.

Tvrtku je pokrenula 2009. zapošljava pet ljudi, a kaže da je odmah odlučila da joj ciljna skupina moraju biti strani državljani.

- Oglašavanje u stranim magazinima i na televizijskim postajama je preskupo. Stoga smo se Igor Kramarić, moj IT stručnjak i ja odlučili za web stranicu i Google AdWords.

U početku su plaćali oko 4500 kuna mjesečno, a sada se stvar toliko zakotrljala da ima mjeseci kada ništa ne ulažu, jer su popunili kapacitet, ili biraju target zemlje kako sami požele- Veliku Britaniju, Australiju ili SAD.

Naučili su, kažu, da samo jedna riječ, ako je pravilno upotrijebljena, čini veliku razliku u virtualnom svijetu.

Google Barometer pokazuje da je prisutnost na internetu ključna. Alat je pokrenut 2013. godine i profitira od tzv. big data informacija, nepreglednog mora podataka koje za sobom ostavljaju korisnici Googlea. Primjerice, povijest pretraga i surfanja te online kupovina. To se onda kombinira sa anketiranim uzorokom stanovnika neke zemlje.

Kad je Hrvatska u pitanju može se isčitati da su smartphonei doživjeli pravi boom. Putem njih surfamo gotovo jednako često kao i preko stolnih računala.

Hrvat, ako kupuje namještaj ili stvari za kućanstvo, internet najviše koristi da bi usporedio cijenu i kvalitetu nekog proizvoda (6 od deset korisnika), a polovica ih ili traži inspiraciju ili se priprema za kupnju. Tek četvrtina nas samo traži savjete online.

Što nas ustvari zanima kad kupujemo?

Barometer kaže da nam je u lovu na neki brand, proizvod ili uslugu najvažniji podatak cijena. Polovica nas želi znati koje je radno vrijeme trgovine, a četiri od deset Hrvata traži akcije ili popuste te informaciju je li stvar koju kupujemo uopće dostupna i koja je adresa djelatnosti u kojoj ćemo ga kupiti. Tako i proizvođač, npr. cipela, ručnog sata ili kozmetičarka iz salona i vlasnica butika znaju koje činjenice moraju najviše istaknuti na svojoj web stranici i u oglasima.

Umjesto šminkerskih logotipa ili mota, Hrvate čini se i dalje zanimaju one osnovne činjenice: do kad radite, gdje ste i koliko stoji vaš proizvod.

Samo 26 posto kupaca zanima ocjena proizvoda ili njihova recenzija.

Iako i to varira.

Faktor cijene najvažniji nam je kad kupujemo hranu, kad putujemo i kad biramo fitness klub ili teretanu. Radno vrijeme najvažniji je faktor za fitness klubove, spa centre, privatne klinike, zubare i slično, što je samorazumljivo jer zaposleni ljudi uglavnom to obavljaju u kasnim popodnevnim ili večernjim satima.

Stiže sezona Zanimljivo, radno vrijeme je presudno za razne građevinske zahvate, popravke ili uređenja interijera.

Akcije, popuste i sniženja najviše guglamo kad tražimo hranu, turističku destinaciju i gdje ćemo izaći.

Kod odabira restorana, mjesta za izlazak, ali i turističke destinacije odlučujući faktor najčešće je udaljenost.

S obzirom na početak špice turističke sezone zanimljivo je da su nam kad biramo gdje ćemo na ljetni odmor važni, redom: kvaliteta ponude, value for money (omjer uloženog i dobivenog), iskustva drugih korisnika i raznovrsna mogućnost plaćanja.

Kad biramo gdje ćemo putovati na odmor u 97 posto slučajeva destinaciju prvo upisujemo u tražilicu, a nakon toga, odemo na službenu web stranicu restorana ili hotela. Nakon toga pročitamo recenzije drugih korisnika, pogledamo stranice koje nude popuste, a najrjeđe se informiramo putem društvenih mreža ili na stranicama koje uspoređuju cijene različitih ponuda.

Kad su u pitanju turisti (strani ili domaći) u Hrvatskoj se najčešće guglaju cijene usluga, recenzije restorana, odmarališta ili lokacija, zatim slijede upute kako doći do njih, do kad rade i kontakt informacije (telefonski broj ili mail adresa). Na kraju traže se prometne informacije i pregledavaju fotografije lokacije.

Kad je turizam u pitnaju više koristimo kompjutere nego smartphoneove ili tablete (koje općenito rijetko koristimo) da bi nešto potražili ili platili.

Što se samih poduzetnika tiče, Barometer otkriva gdje moraju povećati svoju vidljivost. Čak 91 posto kupaca proizvode ili usluge koje kupuju upisuje prvo u tražilicu, stoga je bitno da njihovi rezultati budu pri vrhu što se postiže ulaganjem u online marketing. Nakon toga proizvod mora biti vidljiv na službenoj web stranici, a u jednakoj je mjeri bitno da se spominje i na specijaliziranim stranicama koje recenziraju usluge i robe ili savjetuju kupce.

Zanimljivo, 33 posto potencijalnih kupaca do nekog obrta dolazi preko stranica s navigacijom. Kad se pitaju što najviše istaknuti Barometer kaže: cijenu, radno vrijeme, popust, lokaciju i dostupnost proizvoda.

- Consumer Barometer globalno je istraživanje koje provodimo u suradnji s tvrtkama IAB Europe, TNS Infratest, Graphic i Have. Ovisno o tržištu istraživanje uključuje između 1200 i 3000 ispitanika - kaže Joško Mrndže, direktor Googlea za jadransku regiju.

Za njega ključni je podatak da više ne zaostajemo za internetski razvijenim tržištima. Vodeći smo po pitanju pametnih telefona u Srednjoj i Istočnoj Europi.

- Ovo je dobra prilika za domaće poduzetnike i izvoznike ako imaju dobar proizvod i digitalno su pripremljeni - kaže.

Mrndže vjeruje da se poduzetnici moraju dodatno digitalno obrazovati i uložiti vrijeme i trud u to.

- Korisnici interneta su ovdje, u velikom broju. Istražuju, biraju, odlučuju, kupuju. Poduzetnici moraju biti tamo gdje su im klijenti i mušterije. Mi dajemo informacije, ali ključno je što ćete s njima napraviti - pojašnjava i kaže kako u Googleu primjećuju tri najvažnija trenda.

- Prvo, korisnici iznimno brzo prelaze sa stolnih računala na mobilne uređaje i multitasking. Morate znati komunicirati s njima na više uređaja istovremeno. Drugo, e-commerce je trend koji i dalje raste. Ne dvojim da ćemo sve više kupovati i odlučivati iz udobnosti vlastitog doma. I zadnje, internet postaje još relevantniji za istraživanje o kupovini. Ako je korisnik nezadovoljan uslugom ili proizvodom jer web stranica nije kvalitetna, to je često nepovratna prilika koja je otišla u ruke konkurentima - zaključuje Joško Mrndže.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:

Globus_naslovna_1291

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 06:51