Saša Lončar gotovo uvijek nosi rozu košulju. Zašto, jedno je od pitanja na koje će radije odgovoriti nego na mnoga druga.
– Dugo sam nosio crne košulje, sada ih ne nosim više često iako ih imam puno, a i zašto nositi crno kad su rezultati dobri – kaže Lončar, suvlasnik HG Spota koji je drugu godinu zaredom veljaču iskoristio da se pohvali značajnijim rastom prodaje na tržištu informatičke opreme.
Lani je HG Spot ostvario 50-ak posto rasta prihoda u odnosu na 2014. godinu, ukupno 95 milijuna kuna u usporedbi sa 63 milijuna kuna 2014. godine. – Sve nam je raslo, pa je lakše izdvojiti ono što nije, a to su tableti – kaže Lončar koji je vlastiti brend tableta nakon neuspjeha prestao proizvoditi uz objašnjenje da se pametno vođenje posla sastoji upravo u tome da se pokušaj na koji tržište ne ragira dobro što prije obustavi.
S prodajom vlastitog brenda 3D printera Forcebook još uvijek je zadovoljan, no to kupuju većinom škole i zaljubljenici u nove tehnologije. Lanjska dobit tvrtke, otkriva Lončar, dosegla je tri milijuna kuna dok je preklanjska bila nešto veća od dva milijuna kuna. U HG Spotu, iščekujući službene podatke Državnog zavoda za statistiku, procjenjuju da je ukupno tržište informatičke opreme lani bilo teško pet milijardi kuna te da je u odnosu na godinu prije malo palo ili, u najboljem slučaju, zadržalo istu razinu. – Lani je prvi put na cijelom tržištu pala prodaja pametnih telefona, a mi smo imali rast – kaže Lončar. Svi ti rezultati Lončara vesele, no istovremeno je malo nervozan dok u salonu za goste na drugom katu prodajnog centra u Novom Zagrebu, okružen ljubičastim zidovima, sjedeći na crnoj fotelji, sažima plan poslovanja za ovu godinu. Na pitanje što je cilj, spremno i brzo kaže:– Vratiti HG Spot tamo gdje je nekad bio i dokazati da se to može bez zaduživanja i svih drugih ludosti koje je kompanija radila u vremenu kad je ja nisam vodio.
Da bi u tome uspio, HG Spot morao bi u prihodu narasti otprilike četiri do pet puta, na oko 400 milijuna kuna, ali ovaj put bez druge strane medalje onog koji bilježi rast duga, koji je prije pet godina kompaniju koštao poslovnog života pa je njezine dijelove za 451 tisuću kuna u stečaju kupila tvrtka Intonat u vlasništvu Lončarove supruge Vedrane Lončar, a danas su u Intonatu suvlasnici.
Lončar je odlučan u namjeri da HG Spot koji je osnovao doslovno u garaži s bivšim partnerima Hrvojem Prpićem i Denisom Ćejvanom vrati na poslovnu pozornicu.
Iako je povijest HG Spota obilježena brzim širenjem, listanjem dionica na Zagrebačkoj burzi, izdavanjem obveznica, akvizicijama i množenjem trgovina po cijeloj Hrvatskoj unatoč tome što je većinu prihoda generiralo tek nekoliko ključnih prodajnih mjesta, Lončar takvu povijest ne želi ponoviti izuzev jedne sitnice. – Smisao nam je biti prvi u zanimljivim stvarima – kaže te najavljuje da će u ponudi uskoro imati Asusov laptop na vodeno hlađenje. No, Lončarova je namjera napredovati od trgovca do proizvođača u Hrvatskoj. Proizvod? E-cigareta, HG Spotov brend Virginia White koju danas proizvodi u Kini, a u Hrvatskoj prodaje na dvije tisuće prodajnih mjesta uključujući uz svoje trgovine kioske tiska i benzinske postaje Ine.
– Plan je već ove godine premjestiti proizvodnju u Hrvatsku – kaže Lončar, među lokacijama cilja na Zagreb ili okolicu Zagreba, a procjenjuje da mu je minimalno potrebno ulaganje pet do deset milijuna kuna. Kredit? Reagirat će na to pitanje osmijehom, sklapanjem ruku i pogledom u pod. – Danas nemamo kredita, nemamo duga i nemamo nenaplaćena potraživanja – kaže, no ipak obrazlaže da kreditu nije sasvim nesklon, samo kamata, kako kaže, ne bi smjela prijeći četiri posto. – Nije mi toliko bitan rast koliko mi je bitna stabilnost – objašnjava.
Službena bilanca HG Spota dostupna na servisu Poslovna.hr dostupna za 2014. godinu potvrđuje da HG Spot nema dugoročnih obveza, a kratkoročne se na kraju te godine sažimaju u 6,9 milijuna kuna, od toga je većina obveza prema dobavljačima. Proizvodnja e-cigarete u Hrvatskoj potrebna mu je zato što je želi izvoziti na područje Europske Unije, a prvo cilja na tržište Velike Britanije iduće godine, gdje vidi velik potencijal budući da je koristi 10 posto pušača.
No, ima i drugi razlog. Naime, Lončar je zaključio ono što već dulje vrijeme mnogi proizvođači ističu da Kina više nije nužno obećana zemlja za proizvodnju. – Kad nešto proizvodite daleko od tržišta na kojem to prodajete, teže je upravljati zalihama, odnosno planirati proizvodnju jer morate držati velike zalihe što usporava obrtaj novca, a i teže je adekvatno reagirati na potražnju određenog proizvoda – kaže Lončar objašnjavajući kako su i njegove statistike o Virginia Whiteu pokazale da bi s proizvodnjom o okolici Zagreba upravljanje prodajom bilo lakše.
Da će HG Spot u 2015. poslovati bolje nego godinu ranije, moglo se naslutiti već u polugodišnjim rezultatima kad je u prvoj polovici 2015. prihod od prodaje rastao 35 posto u odnosu na prvu polovicu 2014., a značajnu ulogu u tome ima suradnja s Appleom s kojim su lani u rujnu proširili suradnju Apsoma, preko njihova distributera za Jadransku regiju. Appleovi proizvodi drže i prvo mjesto u prodaji HG Spota, a slijede ih Hewlett-Packard (HP) i Samsung.
Saša Lončar nema uobičajeni ured direktora kompanije. Na prvom katu prodajnog centra u zagrebačkoj Utrini pokraj kafića ima prostor za sastanke, ali radni stol nalazi mu se u prizemlju na dnu sobe koja se nalazi pokraj prodajnog salona i gdje je smješteno još 15 radnika.
– Moje mjesto je među mojim zaposlenicima – kaže Lončar, a iznad njegova stola visi lista godišnjih odmora zaposlenika s njim na čelu. Svima su odobrena po četiri slobodna tjedna.
Lani je HG Spot, kažu, zaposlio 15 novih ljudi na različitim pozicijama unutar tvrtke, a na samom maloprodajnom terenu prodaju je iznijelo 30 prodavača u šest trgovina, uz otvaranje novih u Splitu i zagrebačkom naselju Špansko. Lončar tumači kako je 20 posto njih, dvostruko više nego lani, uspjelo ostvariti “gotovo maksimalna moguća primanja”.
Lončar ove godine od cijelog tržišta ima skromnija očekivanja nego od svojeg HG Spota. – Ne vjerujem u velike promjene na tržištu, osim što bi cijelo tržište moglo malo rasti – kaže Lončar.
Prema posljednjim dostupnim podacima IDC Adriaticsa, onima za 2014., vrijednost tržišta hardvera u Hrvatskoj iznosila je 3,47 milijardi kuna, što je 53,4 posto ukupnog IT tržišta u toj godini. Na osobna načunala otpada 29 posto, a na pametne telefone 30 posto tržišta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....