Antal Bekefi je od 1. siječnja ove godine došao na čelo Adria regije British American Tobaccoa, čije je središte u Zagrebu, a na tom mjestu je zamijenio dotadašnjeg direktora Adria regije, Rama Addankia.
Njegovim dolaskom Adria regija je povećala broj tržišta kojima će upravljati; uz Sloveniju, Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu, regija sada uključuje pet novih tržišta - Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju, Albaniju i Kosovo. Bekefi već 20 godina obnaša važne pozicije unutar BAT-a, karijeru je započeo u rodnoj Mađarskoj, gdje je u odjelu marketinga radio devet godina, nakon čega odlazi u Švicarsku na dužnost direktora marketinga, a potom se seli u Poljsku gdje je napredovao do pozicije generalnog direktora poljskog tržišta. Posljednje dvije godine živio je u Parizu gdje je vodio BAT-ovo poslovanje u Francuskoj, a u Zagreb je došao 2,5 godine nakon što je BAT kupio Tvornicu duhanja Rovinj.
TDR je, kao i druge kompanije BAT-a u Hrvatskoj, u cijelosti konsolidiran u bilanci BAT-a, pa se, tako, primjerice, do podataka o TDR-ovom poslovanju više ne može doći na njihovim web-stranicama, jer vas stranica odmah navodi prema korporativnim internetskim stranicama BAT-a. Tijekom intervjua je Bekefi njegovao strogo korporativne manire kada je bila riječ o podacima o poslovanju, otvoren za sve dileme kada su u pitanju takozvani novi proizvodi duhanske industrije koji imaju potencijal smanjenog rizika od uživanja u nikotinu, te, logično, nešto opušteniji, s nekim zanimljivim uvidima kada se dođe do teme o njegovom međunarodnim iskustvu i poredbi s Hrvatskom.
Kakvi su bili rezultati poslovanja TDR-a u 2017.?
- Dosadašnja ekipa u zadnje dvije i pol godine napravila je odličan posao. Do 2017. smo 25 milijuna eura uložili u pogon u Kanfanaru, a ove ćemo godine zaokružiti naše ukupno ulaganje na 40 milijuna eura. U 2017. smo proizveli oko 10 milijardi cigareta, odnosno gotovo dvije milijarde cigareta više u odnosu na period prije naše akvizicije TDR-a, a ove godine ćemo doći do 12,5 milijardi cigareta ili 630 milijuna kutijica. To je 50-postotno povećanje u odnosu na proizvodnju prije preuzimanja. Posebno je bitno to što imamo rast u svim dijelovima poslovanja, od proizvodnje duhana preko maloprodaje i Istragrafike do proizvodnje duhanskih proizvoda. Akvizicijom TDR-a smo, zahvaljujući migraciji domaćih brendova u globalne BAT-ove brendove, blago povećali tržišni udio i uvjerljivi smo tržišni lider u Hrvatskoj. Potrebno je napomenuti i kako smo preuzeli brendove koji su pripadali Fabrici Duhana Sarajevo i Tvornici Duhana Banja Luka.
Možete li reći nešto više o rezultatima i zapošljavanju TDR-a u prošloj godini?
- Ono što mogu reći jest da je prošla godina bila uspješna iz poslovne perspektive. BAT u Hrvatskoj zapošljava više od 1700 ljudi te je od našeg preuzimanja TDR-a ukupan broj zaposlenih povećan za sedam posto. Lani je zaposleno više od 170 novih ljudi u TDR-u, a od dolaska BAT-a broj zaposlenika u Kanfanarovom proizvodnom postrojenju povećao se sa 350 na 550.
Što kažu podaci o izvozu TDR-a?
- Rovinjska tvornica jedan je od najvećih hrvatskih izvoznika i trenutno izvozi u 25 europskih zemalja. Izvoz će ove godine doseći 90 posto ukupne proizvodnje, s tim da je 2017. najvažnije izvozno tržište bila Njemačka, a ove godine vjerojatno će to biti Italija.
Sada dolazimo do vašeg maloprodajnog sektora, a tu je posebno zanimljiv Tisak, u kojem imate 42 posto dionica, a koji je u procesu izvanredne uprave Agrokora temeljem Zakona o izvanrednoj upravi?
- Najprije bih htio reći kako smo prošle godine imali dvije velike akvizicije u Bosni i Hercegovini: iNovine preuzele su Tobacco Press i lanac kioska Lafka, te tako postale najveći lanac kioska u Bosni i Hercegovini. Kada je u pitanju Tisak, naš interes je svakako postizanje nagodbe između vjerovnika Agrokora na način koji bi bio najpovoljniji za sve dionike. Jasno da je će u toj nagodbi svi ponešto izgubiti, ali je jednako tako jasno da bi za sve bilo najbolje da Agrokor i njegove kompanije ne idu u stečaj. Zanima nas, naravno, dugoročna održivost Tiskovog poslovnog djelovanja, gdje smo uključeni u strukturu vlasništva. Ne negiramo da bi možda bili načelno, jako načelno, zainteresirani i za stjecanje dodatnih vlasničkih udjela u Tisku, ali ne pod bilo koju cijenu i bilo kakvim uvjetima. Možda bi BAT-ovo preuzimanje Tiska bila najbolja situacija za sve dionike i stakeholdere u slučaju Agrokor, ali to, ponavljam, nije naš prioritet i to želim naglasiti. Maloprodaja nije naš temeljni biznis, Tisak tek treba izvesti na pravi put, tako da bi bili spremni za preuzimanje kompanije tek uz prave uvjete i slaganje svih sudionika u slučaju Agrokor. Ako se za to ne steknu uvjeti, mi ćemo nastaviti razvijati ostatak naše maloprodajne mreže.
Imate sasvim različit problem od naše države?
- To nije čudno, Hrvatska je prekrasna zemlja za živjeti i ako imate dobar posao i dobre uvjete nemate razloga odlaziti drugdje osim ako imate jaku želju za dodatnim usavršavanjem. Hrvatski radnici su obrazovani, imaju jaku radnu etiku, predani su poslu, jako motivirani. Ipak, čak i mi ponekad primijetimo nedostatak domaćih radnika s nekih specifičnim edukacijama i mislim da Hrvatska treba pojačati svoje napore u tom aspektu.
Imate troje male djece, kako se privikavate na ‘nomadski’ život stalnog seljenja? Kako doživljavate Hrvatsku i Zagreb?
- Hrvatska je ugodna zemlja za život. Kao prvo, Hrvatska je sigurna država. To je, pogotovo danas, od neprocjenjivog značaja i to vam je glavni adut. Kada je riječ o stalnom seljenju, meni takva dinamika ne smeta, tu glavni teret snosi moja supruga i njoj sam zahvalan na podršci. Djeca su još mala da bi previše osjetila promjenu prebivališta, ali ja stvarno vjerujem u to da nas mobilnost obogaćuje i čini kreativnijim. Zbog toga sam i otišao iz Mađarske u Švicarsku, a potom i dalje. Suradnja, razmjena iskustava, nove sredine, novi običaji, to je sve veliki plus za bilo kojeg čovjeka.
Duhanska industrija je u fazi tranzicije, polako se prelazi na nove proizvode čija je namjera umanjiti rizik od uživanja u nikotinu. Kakve su poslovne projekcije BAT-a u tom smislu?
- Danas je BAT jedan od najvećih proizvođača inovativnih proizvoda nove generacije i vodeći proizvođač električnih cigareta u svijetu. BAT-ov portfelj sadrži različite električne cigarete, proizvode za zagrijavanje duhana i duhanskih proizvoda za oralnu upotrebu. Nove proizvode lansiramo na sve veći broj tržišta, a do kraja ove godine isti će stići i u Hrvatsku. Zbog svega toga značajno ulažemo u razvoj i istraživanje - od 2012., BAT je uložio više od dvije milijarde eura u razvoj proizvoda nove generacije. Također, imamo više od 1500 znanstvenika diljem svijeta koji rade na tim novim proizvodima.
Dosta se polemizira o tome smanjuju li novi proizvodi zdravstveni rizik. BAT je na svojim web-stranicama predstavio prve rezultate istraživanja u Velikoj Britaniji i SAD-u. Kako vi gledate na to?
- Dugoročne studije još, razumljivo, nisu napravljene, ali kratkoročne studije pokazuju da je u pari koja se oslobađa korištenjem proizvoda za zarijavanje duhana izloženost štetnim tvarima manja za oko 90 posto u odnosu na klasične cigarete. Naravno, mi još ne možemo znati znači li to da se za 90 posto umanjuje štetnost takvih proizvoda na zdravlje njihovih korisnika u odnosu na uživanje u klasičnim cigaretama, te se studije tek trebaju napraviti. Ali, mislim da je potencijal za smanjenje zdravstvenog rizika veliko, jer najveći dio štetnih stvari nastaje izgaranjem cigarete u dimu koji se uvlači, a taj proces izgaranja u novim proizvodima je eliminiran. Ako se zna da smo već angažirali 1500 znanstvenika i da ćemo nastaviti ulagati u te proizvode, mislim da bismo mogli dosta napraviti po pitanju smanjivanja rizika za zdravlje korisnika duhanskih proizvoda.
"Imate visoku poreznu presiju na rad i potrošnju, što je rijetko"
Je li, po vama, hrvatsko poslovno i političko okruženje dovoljno poticajno za poslovanje?
- Poslovna i politička klima u Hrvatskoj je zahtjevna, ali je takva i u regiji. Naravno, Vlada bi trebala raditi na stvaranju boljeg okruženja za poslovanje, ali to je posao svih Vlada. Ono što je, međutim, vidljivo već iz površnog pregleda, jest to da Hrvatska ima i visoku poreznu presiju na rad, na osobni dohodak, ali i na porez na dodanu vrijednost, na potrošnju. U većini država, pogotovo onih konkurentnih Hrvatskoj, to nije slučaj - ili je visok porez na rad, a manji porez na potrošnju ili je obratno. Pri svemu tome bih naglasio kako je politička stabilnost jako važna jer jamči sigurnost investicija potrebnih kako bi se pokrenulo ili održalo poslovanje.
U Hrvatskoj je jedna od top tema nedostatak radne snage. Ima li TDR, ili druge vaše tvrtke, takvih problema?
- Početak odgovora na to pitanje započeo bih u poluozbiljnom tonu: BAT njeguje politiku mobilnosti zaposlenika, a u Hrvatskoj nam je problem što zaposlenici baš i nemaju izrazito jaku želju ići u druge zemlje raditi u BAT-u…
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....