Onog trenutka kad je Ivica Todorić svojim potpisom aktivirao tzv. Lex Agrokor, čime je prepustio upravljanje koncernom Vladinom povjereniku Anti Ramljaku, mnogima je trenutačno postalo jasno da će nakon toga čina mnogo toga u hrvatskom biznisu funkcionirati na puno drugačiji način nego pod višedesetljetnim utjecajem 'velikog gazde'. Ono što u tom trenutku nije bilo vidljivo jest dubina i brzina promjena.
Jedna od najkrupnijih promjena koja simbolizira kraj ere Ivice Todorića jest ulazak proizvoda Philipa Morrisa i Japan Tobacca na prodajna mjesta Tiska. Radi se o jednoj od najznačajnijih promjena odnosa u hrvatskoj maloprodaji u zadnjem desetljeću. Taj ulazak Philipa Morrisa i Japan Tobacca u distribuciju preko Tiskovih kioska krenuo je od kraja prošlog tjedna.
- Točna je informacija da su Tisak i Philip Morris potpisali ugovor o proširenju suradnje te Tisak i Japan Tobacco International ugovor o suradnji, te će od ovog tjedna u ponudi na kioscima Tiska, uz postojeći asortiman BAT-a, biti dostupan potpuni asortiman PM-a (Marlboro, Philip Morris, Chesterfield, Murati) i JTI-a (Winston, Camel, Sobranie), potvrdili su nam u Agrokoru.
To je samo jedan od događaja u složenom procesu transformacije načina poslovanja u Hrvatskoj nakon Todorićevog kraha, pogotovo kad su u pitanju domaće kompanije. S jedne strane domaće kompanije moći će prestati strahovati od vrlo raznolikih, pa čak i pomalo ekstravagantnih uvjeta koncerna Agrokor da mu se na razne načine osigura financiranje.
No, s druge strane, većina hrvatskih proizvođača koji su gajili prijateljski odnos s Todorićem postali su svjesni kako će izgubiti de facto zajamčene metre polica u Konzumu. Stoga su svi redom izuzetno intenzivirali aktivnosti za smanjenje izloženosti Konzumu odnosu kompanijama iz sustava Agrokor. Rješenja traže više ili manje uspješno u plasmanima u inozemstvu, ali i u podizanju suradnje s drugim trgovačkim lancima na novu razinu.
Uostalom, i proizvodna poduzeća iz Agrokorovog sustava također su se morala početi ponašati kao kompanije koja manje razmišljaju o 'sinergijskim učincima' povezanog poslovanja u koncernu pod 'mudrim' vođenjem Ivice Todorića, a puno više kao samostalni i tržišno izrazito proaktivni igrači.
Nije čudo da su stoga Agrokorove prehrambene tvrtke krenule u razgovore o distribuciji na do jučer zabranjenim mjestima poput Lidla ili Kauflanda. Baš kao što su izrazito tržišnu logiku pod vođenjem vladinog izvanrednog povjerenika Ramljaka morali implementirati u proizvodnim tvrtkama, na slični način morala je, naravno, reagirati i trgovina. Ako je zbog velikih dugova sada cilj svih tvrtki iz koncerna Agrokor maksimalizirati zarade, onda je jasno da i Konzum i Tisak također moraju redefinirati svoje poslovne politike.
Drugim riječima, jasno je da je Tisku danas puno važnije generiranje zarade kroz povećanje obujma prodaje nego čuvanje postojećih tržišnih odnosa, a gdje je koristi koncern (vjerojatno) izvlačio na posredan način. Nema, dakle, tajni što se krije iza otvaranja Tiskovih kioska Japan Tobaccu i Philip Morrisu. Posebno valja naglasiti kako se tu sigurno ne radi o nekakvom prekidu tradicionalno dobrih odnosa s TDR-om koji je tradicionalno jedan od ključnih dobavljača Tiska.
Može se ipak reći da je odluka Uprave Tiska poprilično intrigantna jer je TDR vrlo značajni suvlasnik Tiska te, dakle, vrlo važnu poslovnu odluku nisu donijeli uz oduševljenje suvlasnika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....