Armenija na ljestvici Svjetske banke koja mjeri lakoću poslovanja trenutno zauzima 37. mjesto, što znači da je u godinu dana poboljšala poziciju za još tri mjesta. Hrvatska je na 89. mjestu iste ljestvice. Rezultat je porazan jer je ponovo pala za još jedno mjesto. Dvije naoko neusporedive zemlje, a Hrvatska čini sve da situacija bude još manje usporediva. Dok Armenija provodi reforme i uspinje se na ljestvici konkurentnosti, Hrvatska i dalje pada.
Unosan izum
Situacija je još poraznija ako se zna da je Armenija u reformama koristila i hrvatsku pamet. Jedna je to od 17 zemalja koje su kupile i primijenile model administrativnog pojednostavljenja hrvatske konzultantske tvrtke Sense Consulting Vedrana Antoljaka. Iste one koja je 2006. pripremila projekt regulatorne giljotine za Hrvatsku, koja je predviđala značajno pojednostavljenje i ukidanje propisa. Hrvatska na kraju nije učinila gotovo ništa, a Antoljak je projekt regulatorne giljotine uspješno prodao u 17 zemalja, među kojima su Vijetnam, Egipat, Irak, Sirija, Turska i Srbija, te se nametnuo kao jedan od globalnih lidera u tom segmentu biznisa.
Vedran Antoljak, glavni partner Sense Consultinga, koji je tvrtku 2007. godine osnovao s Markom Slunjskim, ističe da su uspjeli izvesti hrvatsku pamet.
Četverogodišnji projekt regulatorne giljotine u Vijetnamu među najvećim je poslovima - ukupna mu je vrijednost veća od četiri milijuna kuna.
- Među velikim projektima je i dvogodišnji posao u Kirgistanu i trogodišnji u Iraku. Više je razina na kojima radimo pojednostavljenje administrativnog okvira. Radimo procjenu učinaka propisa, odnosno regulatornu giljotinu i implementaciju softvera koji je jedinstven u svijetu i koji je čak i američka Vlada istaknula kao dobar alat za regulatornu reformu. Taj smo softver do sada prodali u šest zemalja. Stalno se govori o potrebi rasta izvoza, a mi, evo, uspješno izvozimo znanje, koje se napokon sve više cijeni - kaže Vedran Antoljak, glavni partner Sense Consultinga.
Ubrzani rast
Regulatorna giljotina i projekti EU kao dva najvažnija konzultantska biznisa osigurali su stabilan rast prihoda Sense Consultingu od 25 do 30 posto godišnje. Lani su zabilježili rast od 32 posto i dosegnuli rekordne prihode od 7,5 milijuna kuna. Dobit im je deset puta veća nego prije samo šest godina, pa su 2013. zaključili sa 1,1 milijun kuna neto dobiti. Uz uspješan izvoz, rast ostvaruju i na domaćem tržištu, na kojem rade za dvjestotinjak klijenata u javnom i privatnom sektoru, a među najvećim klijentima su Pliva, Atlantic grupa i Zagrebačka banka. Iako su po prometu neke konzultantske tvrtke veće od njih, Sense Consulting je po broju od 28 stalno zaposlenih konzultanata najveća hrvatska tvrtka za poslovno savjetovanje. Samo u posljednjih godinu dana posao je dobilo desetak konzultanata.
Uspjehu Sense Consultinga doprinose i različiti profili konzultanata, među kojima, uz ekonomiste, ima i sportaša, nagrađivanih pisaca, matematičara. Među zaposlenima je 60 posto žena, predvode četiri od pet konzultantskih timova.U upravi su dvije izvršne direktorice, a dvije članice ima i najviša instanca tvrtke, vijeće partnera koje je sastavljeno od četiri zaposlenika. Za Antoljaka dobar konzultant sigurava maksimizaciju novca svojem klijentu na profesionalan način uz vrhunske svjetske standarde menadžment konzaltinga. Najbolji primjer za to je povlačenje novca iz EU i nacionalnih fondova.
Nove tehnologije
- Uvijek nam je cilj da u europskim projektima dobiju što više, a to znači da im se svaka uložena kuna u projekt višestruko vraća. U tom smo segmentu najjači i u Hrvatskoj nemamo konkurenciju. Do sada smo svojim klijentima dali podršku u projektima ukupne vrijednosti veće od pola milijarde kuna. Kad je riječ o državi, mogli smo odraditi puno bolji posao u uzimanju novca iz fondova EU - procjenjuje Vedran Antoljak.
Privatni sektor i u 2015. godini na raspolaganju ima milijardu eura potpora iz fondova EU, a Antoljak poručuje da bez obzira na stroge kriterije, uspješne hrvatske tvrtke imaju dobru priliku uzeti europski novac. Najlakše do njega dolaze tvrtke od pedesetak ili više zaposlenih koje svoju viziju razvoja temelje na novim tehnologijama. I, naravno, odličnog konzultanta koji neće napraviti grešku u koracima.
Nešto se događa
- Upravo radimo i na velikom spajanju u Hrvatskoj u trgovačkom sektoru i na razvoju velikog međunarodnog fonda koji bi trebao izaći na tržište 2015. kao ulagač u malo i srednje poduzetništvo u manje razvijenim dijelovima Hrvatske. Nešto se ipak događa na tržištu - kaže Antoljak.
Druga, lošija strana biznisa, koju je u mnogim tvrtkama u prvi plan izvukla kriza, manjak je znanja koje se na kraju pokazuje kao najveća kočnica održivu poslovnom razvoju.
- Velik dio tvrtki nije se organizacijski prilagodio novim vremenima. Nekada je prosječni vijek tvrtke bio 75 godina, a danas je devet. Osim što rast zahtijeva određeno znanje, uvijek se potvrđuje da je kod konzultanata prednost i neutralan pogled. Ulaganje u konzultante uvijek se isplati, uloženo se za tri godine vraća pet puta. Osim ako zeznete, što je u ovom biznisu gotovo nedopustivo - zaključuje Antoljak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....