Hrvati su lani na jednoj kreditnoj kartici prosječno mjesečno trošili između 2200 i 2500 kuna. Gotovo četvrtina godišnjih troškova s kreditne kartice u prosjeku odlazi na prehranu i kućanstvo. Još gotovo 13 posto troškova odlazi na gorivo, koje je u krizi, sa stalnim rastom cijena, postala značajna stavka budžeta.
Kartice danas najviše peglaju potrošači u dobnoj skupini između 36 i 65 godina, što ne čudi jer je riječ o najproduktivnijoj dobi u kojoj većina ima posao i stalne prihode. Oni u dobi između 36 i 50 godina plaćajući kreditnom karticom naprave prosječni mjesečni račun od 2597,83 kune, a oni između 51 i 65 godina prosječno potroše 2694,77 kuna.
Plaćanje režija
Pokazuje to analiza kartične kuće Erste Card Club na temelju njihove usluge Diners ProFile, koju trenutno koristi više od 54.000 vlasnika te kartice. Riječ je o alatu koji detaljno prikazuje sve kupnje kreditnom karticom unatrag 24 mjeseca, pa je riječ o opsežnoj analizi velike baze korisnika.
Intimni uvid u potrošačke navike Hrvata: Pogledajte gdje se najviše troši na hranu, a gdje na znanje!
Unatoč krizi i rezanju troškova, prosječan korisnik kreditne kartice lani je 10,2 posto svih godišnjih troškova potrošio na odjeću, dok je na obuću potrošio četiri puta manje - 2,5 posto. Pridodamo li troškovima za gorivo troškove za popravak i održavanje vozila te troškove osiguranja, koje većina potrošača plaća upravo karticom na rate, ispada da petina godišnjih troškova odlazi samo na osobni automobil, koji bi mnogima u krizi stoga mogao biti prvi korak za štednju.
Analiza pokazuje i da je sve više “junior” potrošača do 18 godina na dodatnim kreditnim karticama, koji mjesečno potroše u prosjeku 486,55 kuna. Uz prehranu, mladi se kreditnim karticama najviše koriste u kategoriji goriva, što znači da benzinske postaje koriste kao mjesto kupnje, zatim u kategorijama kulture i obrazovanja te u barovima i slastičarnicama.
S druge strane, uvjerljivo najveći potrošači u kategoriji prehrane su stariji od 80 godina, koji na prehranu godišnje potroše gotovo 40 posto svih troškova. Zanimljivo je da upravo ta dobna skupina u najvećoj mjeri koristi kreditnu karticu i kao model plaćanja režija, jer je riječ o plaćanju s odgodom bez naknade i čekanja u redovima. S druge strane, mladi u dobi od 19 do 25 godina prednjače u kupnji odjeće na karticu pa im na tu stavku odlazi 13,85 posto godišnjih troškova.
Najpovoljnija opcija
Prema analizi Erste Card Cluba, kreditna kartica lani se najčešće koristila u Krapinsko-zagorskoj, Osječko-baranjskoj, Zagrebačkoj, Splitsko-dalmatinskoj i Istarskoj županiji.
Najviše korisnika kreditnih kartica očekivano je u Zagrebu, Rijeci i Splitu.
Upravo je početak godine dobar trenutak za donošenje odluka, a umjesto onih lakših, kao što je odlazak na dijetu, idealan je trenutak za sređivanje osobnih financija.
Budući da se i u 2013. godini predviđa nastavak krize i daljnji pad životnog standarda, pred nama je još jedna mršava godina u kojoj ćemo tražiti najpovoljniju opciju za baš sve troškove. Potvrđuje to i indeks povjerenja potrošača koji kao sklonost potrošnji mjeri GfK, a čija je razina iz prosinca od 31,47 bodova najniža do sada.
'Troškove pratim mjesečno i na sve pazim pa nema iznenađenja'
Marketinška menadžerica Gabrijela Barišić jedna je od onih koji “štreberski” prate svoje troškove, pa za kućni budžet nema previše iznenađenja na kraju mjeseca kad računi dođu na naplatu. U krizi je intenzivnije počela pratiti svoje troškove i prekrižila spontane kupnje stvari bez kojih, zapravo, može.
- Troškove preko svog profila internetom pratim na mjesečnoj razini. Rijetko koristim gotovinu i imam samo jednu kreditnu karticu preko koje kupujem sve što mi treba baš zato da i na taj način držim troškove pod kontrolom - priča Gabrijela Barišić.
Evidentirajući i prateći vlastite račune postalo joj je jasno koliko toga naši računi govore o nama.
- Analizom i redovitim praćenjem stanja shvatila sam da visina i vrsta moje potrošnje ovise čak i o periodu godine. Uvidom u moju godišnju potrošnju utvrdili biste da zimi više kupujem knjige, u vrijeme sezonskih sniženja i rođendana dragih osoba raste potrošnja u toj kategoriji prodavaonica, a ljeti me boli glava od spominjanja putovanja i odmora te ugostiteljskih usluga. Cijele me godine prate troškovi sportske odjeće i opreme, ljepote i zdravlja te troškovi za gorivo. Pravim ženskim klišeom čini me kategorija tehničke robe, za koju jedva znam da postoji - priznaje Gabrijela.
Upravo popis svih mjesečnih izdataka prvi je korak u sređivanju osobnih financija koji preporučaju financijski savjetnici. Samo na taj način dobiva se uvid pokrivaju li nam uopće mjesečni prihodi sve izdatke ili je vrijeme za drastičnu štednju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....