Dugogodišnji rad na području upravljanja ljudskim potencijalima i poslovne komunikacije rezultirali su iskustvom iz kojega mogu učiti svi koji su trenutačno u potrazi za poslom.
Na pitanje kako poslodavci čitaju životopise, odnosno na što se najviše fokusiraju, naša sugovornica spremno odgovara:
- Poslodavci u Hrvatskoj se često žale kako podnosioci zamolbi za posao imaju nedovoljne raznovrsne poslovne vještine. Nedovoljna znanja iz područja komunikacijskih i prezentacijskih vještina, vještina vođenja, prodajnih vještine, vještina rada u timu, vještina upravljanja vremenom i stresom, vještina iz područja menadžmenta, znanja stranih jezika te nedostatak motiviranosti za učenje. Posebnu pažnju poslodavci posvećuju načinu na koji se kandidati predstavljaju u životopisu, koliko su uložili u svoje dodatno neformalno obrazovanje, koliko se uključuju u rad lokalne zajednice – volonterstvo, da li je životopis napisan profesionalno – stilski i gramatički usklađen, koje vještine osoba posjeduje te karakteristike koje svjedoče o mogućnostima uklapanja u timski rad.
Kada dođemo do važnih točaka i odgovora na pitanje što svaki životopis mora sadržavati, prof. Buhač tvrdi kako napisati dobar životopis nije laka stvar, a kandidati često olako i površno pristupaju njegovom pisanju.
- Dobar životopis je „reklamna brošura“ i ulaznica za razgovor. Treba jasno i sažeto sadržavati sve bitne informacije o kandidatu: njegovo obrazovanje, radno iskustvo te navedena sva iskustva i znanja potrebna za konkretno radno mjesto za koje se natječe. Treba biti sažet 2-3 stranice teksta. Sve detalje koji bi produživali životopis potrebo je izbaciti, jer kandidat će imati priliku sve prezentirati na razgovoru za posao.
Osnovna pravila pri pisanju životopisa
• životopis treba biti uredan i pregledno napisan na računalu
• ne pretjerivati u bojama i fontovima – nije vrijeme za kreativnost
• treba biti kratak - maksimalno dvije – tri stranice
• treba sadržavati sve informacije i kandidatu
• informacije se navode u obrnutom kronološkom redu – od najnovije prema starijim
• važno – obratiti pažnju na gramatiku i stil pisanja te primijeniti pravila standardnog poslovnog hrvatskog jezika
• u životopis unijeti svoju osobnost
• životopis treba biti ugodan za čitanje,
• biti iskreni – u laži su kratke noge
Također, tvrdi naša sugovornica, male stvari čine razliku između kandidata: potrebno je navesti priznanja i nagrade ukoliko ih kandidat posjeduje, nagrade i aktivnosti kojima se bavi te preporuke i kada nisu direktno vezane uz posao za koji se natječe: one kandidate uvijek prikazuju u pozitivnom svjetlu. Članstvo u društvima, uključivanje u volonterske aktivnosti, način provođenja slobodnog vremena i hobiji svjedoče o kandidatu kao svestrane i proaktivne osobe. Poželjno je da se u životopisu vidi motivacija za posao za koji se kandidat javlja i želja za stjecanjem novih znanja, tehnika i vještina.
- U životopisu je potrebno izbjegavati suhoparan stil, kao i pretjeranu uporabu stručnih pojmova koji onemogućuju koncentrirano i zainteresirano čitanje te svjedoče o osobi loših komunikacijskih vještina, navođenje netočnih podataka – neiskrenost, neurednost, ponavljanje podataka iz zamolbe, na široko pričati o sebi, zatrpavanje osobnim podacima koji nemaju dodira s poslom za koji se javljate niti im je mjesto u životopisu, vremenske praznine između radnih aktivnosti - tvrdi prof. Buhač koja sustavno radi na edukaciji i pripremi mladih za tržište rada i dodaje kako treba izbjegavati navoditi općenite hobije kao što su fitness ili čitanje knjiga – šalje se slika statične i dosadne osobe.
- Preporuka je da se koristi Europass format pri pisanju životopisa. Daje mogućnost da kandidat navede točno svoje kompetencije, strukturiran je i iz njega se može iščitati gdje je kandidat stekao određena znanja i vještine Naravno, kandidati će poštivati odluku poslodavca ukoliko u natječaju navede u kojem obliku želi da mu se dostavi životopis.
Za kraj, profesorica je naglasila kako kvalitetna molba i životopis su jedina mogućnost prezentacije i propusnica za intervju, pa o njima uvelike ovisi hoće li kandidat s budućim poslodavcem uspjeti stupiti u kontakt.
- Mnogi pogrešno misle da je životopis stvar formalnosti te površno pristupaju njegovom pisanju. Sasvim suprotno, životopis je vaša "reklamna brošura" i zato ga treba shvatiti vrlo ozbiljno. Kao profesionalni oblik komunikacije životopis treba biti sistematičan, informativan i jasan. Na osnovu čitanja životopisa i molbe za zaposlenje, poslodavac će zaključiti o kakvom se kandidatu radi, kako bi se kandidat uklopio u postojeći tim zaposlenika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....