PRIJELOMNA GODINA NA TRŽIŠTU OGLAŠAVANJA

Internet otima reklame TV kućama, podbacila ljetna pretprodaja oglasa

Šest posto, na 18 mlrd. dolara, pala je ‘first minute’ prodaja TV oglasa u SAD-u jer gledatelji sve više traže on-line zabavu, a oglašivači ih prate

Netflix, američki pretplatni streaming servis koji mijenja definiciju televizije, prošloga je tjedna ostao bez Emmyja za svoju hvaljenu, samo na internetu dostupnu seriju “Kuća karata”, a nagrade su pobrali TV hitovi “Na putu prema dolje” (Breaking Bad) i “Moderna obitelj”. No, dalje od crvenog tepiha, televizije imaju veliki razlog za zabrinutost: prvi put od 2009. godine u SAD-u, najvećem tržištu oglašavanja, pala je pretprodaja minutaže za reklame za predstojeću sezonu. No, prošli je put pad izazvala recesija, a ovaj je put to trend koji se neće prekinuti - internetsko oglašavanje.

Pretprodaja je pala šest posto, na 18,1 milijardu dolara, navodi Financial Times. Pri tome su kabelske televizije malo bolje prošle s padom od 4,7 posto, dok su klasične televizije zabilježile pad od 7,7 posto.

Čekaju se veliki

Pritom su bukiranje reklamnih minuta srezali najveći oglašivači - veliki proizvođači robe za široku potrošnju poput Procter&Gamblea i automobilske grupacije.

- Definitivno vidimo snažniji rast potrošnje na internetsko oglašavanje - primijetio je nedavno Bob Iger, izvršni direktor Disneyja, u čijem je vlasništvu TV kuća ABC. No, Iger smatra i kako oglašivači možda samo čekaju s narudžbama da bi kasnije realizirali troškove.

Televizija je još najvažniji medij za oglašavanje - u SAD-u je to 38 posto ukupnog tržišta, pokazuju podaci tvrtke eMarketer, dok je na svjetskoj razini, procjenjuje PwC, riječ o oko 30 posto.

No, internetsko oglašavanje strelovito raste. Za SAD najnovije procjene govore da će prijelomna godina biti 2017. ili 2018., a u tom će se razdoblju i na svjetskoj razini dva dominantna medija približiti. Veliki prijenosi i dalje privlače oglašivače: nagrade Emmyja prošlog ponedjeljka navečer vidjelo je 15,6 milijuna gledatelja. Koliko su takvi eventi vrijedni, pokazuje procjena da je prošle godine Emmy, kad je broj gledatelja zbog nedjeljnog termina donio više od 17 milijuna gledatelja, TV kući NBC osigurao više od 33 milijuna dolara prihoda.

Razlog kupnje Twitcha

No, ukupne brojke pokazuju pad gledanosti. Prema podacima Nielsena, ukupna gledanost kabelskih televizija pala je pet posto u drugom tromjesečju u odnosu na isto razdoblje lani, dok je gledanost televizija, možda i zbog Mundijala, pala jedan posto. Dio gledatelja svakako je prešao na servise za internetski streaming, uključujući i Netflix, koji je sa svojih više od 50 milijuna pretplatnika u drugom kvartalu po prihodima od pretplata premašio veliku kabelsku televiziju HBO. Usto, trenutačno u SAD-u više Amerikanaca plaća širokopojasni internet nego kabelsku televiziju.

Najbrže rastući segment internetskog oglašavanja trenutačno je mobilno oglašavanje te će se ove godine, kako se procjenjuje prihod od reklama koje se “konzumiraju” putem smartphonea i tableta gotovo udvostručiti na deset posto cjelokupnog tržišta oglašavanja. Drugi po stopi rasta je on-line video, sa 20-ak posto. U tom kontekstu ne čudi što je Amazon, golemi e-trgovac, ovih dana odlučio potrošiti gotovo milijardu dolara na kupnju Twitcha, servisa za prijenos videoturnira, na koji otpada gotovo polovica ukupnog prometa za videostreaming uživo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 07:37