NESUĐENI VLASNIK ŠKVERA

DRAMATIČNA ISPOVIJEST 'Svako jutro kad se probudim izgubim 2 milijuna kuna zbog Brodosplita'

Brodosplit Vlada još uvijek nije prodala jer sada nema 1,236 milijardi kuna za platiti dugove!
 Ronald Goršić/CROPIX

Nakon što su se u javnosti pojavile alarmantne glasine, što je istina oko Brodosplita i zašto se kupoprodajni ugovor ne potpisuje ovih dana doista nije lako saznati ni od samih aktera privatizacije splitskoga škvera, Vladinih dužnosnika i čelnika potencijalnog kupca, samoborske tvrtke DIV.

Brodosplit se eksplicitno spominje u zadnjem izvješću Europske komisije o monitoringu Hrvatske. Nakon što je ponuda DIV-a za kupnju Brodosplita u ožujku 2012. odobrena, “plan restrukturiranja morao se preispitati, ponajviše zbog znatnog povećanja državne pomoći isplaćene brodogradilištu”, stoji u Komisijinu radnom dokumentu. “Komisija je prihvatila revidirani plan 16. kolovoza 2012. Hrvatska je dala na znanje da će ugovor o privatizaciji biti potpisan bez odgode.”

Ali, potpisivanje “bez odgode”, pokazuje se ovih dana, nije moguće.

Rebalans proračuna

Prvi potpredsjednik Vlade i ministar gospodarstva (čiji resor vodi privatizaciju Brodosplita) rekao je u ponedjeljak na konferenciji za novinare da je ugovor s DIV-om spreman za potpisivanje već mjesecima, ali da Vlada o tome još nije donijela odluku. A nije jer bi prema tom ugovoru odmah morala isplatiti brodogradilištu krupni iznos novca, a to, pak, ne može dok se ne donese rebalans proračuna. Rebalansa još nema zato što on - iz mnogih razloga, od kojih je jedan i očuvanje državnog rejtinga - ne odgovara Ministarstvu financija.

A država bi Brodosplitu, kaže Čačić, “prema sadašnjem stanju stvari”, trebala podmriti točno 365 milijuna kuna. Ostalo je visiti u zraku odnosi li se to na dosadašnje ili na nove gubitke koji do sada nisu obuhvaćeni financijskim restrukturiranjem.

Čačićeva zamjenica u Ministarstvu Tamara Obradović Mazal, izravno i intenzivno angažirana na prodaji Brodosplita, rekla nam je da se pojavila dilema smije li Vlada potpisati ugovor znajući da nema novca za isplatu svojih ugovornih obveza i ne bi li to bilo kršenje zakona. Stoga je kupcu ponuđen ugovor s odgodnom klauzulom, dakle, s isplatom prve tranše pokrića gubitaka nakon rebalansa, ali DIV takav ugovor ne prihvaća.

Iz toga T. Obradović Mazal zaključuje da među partnerima nema baš puno povjerenja. No, vlasnik i direktor obiteljske tvrtke DIV, jedinog ponuđača za Brodosplit, Tomislav Debeljak u ekskluzivnom razgovoru za Jutarnji list, možda i prvom takvom s nekim novinarom, iznosi sasvim drukčiji pogled na sve te iste sporne točke.

Ponajprije, kaže on, ugovori uopće nisu spremni za potpisivanje! Novih je gubitaka u Brodosplitu ove godine oko 250 milijuna kuna, a ne 365, ako je Čačić mislio na njih. Traženje jamstava za isplatu prve tranše nadoknade gubitaka uopće nije stvar njegova nepovjerenja u Vladu, nego obveze da se radnicima Brodosplita njihove plaće i sljedećih mjeseci isplate na vrijeme i u punom iznosu, dok novi vlasnik ne preuzme poslovodstvo škvera. Potpuni sadržaj ponude DIV-a za Brodosplit i do sada ispregovarani detalji ugovora DIV-a i države nisu dostupni javnosti, tako da i nije čudo što se u medijima pojavljuju glasine i panična pitanja neće li problemi oko privatizacije Brodosplita odgoditi ulazak Hrvatske u punopravno članstvo Euopske Unije. No, Debeljak nam je u razgovoru ipak otkrio osnovne crte financijske konstrukcije privatizacije splitskoga škvera.

Otkako je DIV dao ponudu za Brodosplit, država više škveru nije isplatila ni lipe, dala mu je samo jamstva za brodove, koja će joj biti vraćena. A od tada je brodogradnja u Splitu, samo u 2010. i 2011. napravila gubitke veće od milijardu i četiristo milijuna kuna. Od toga oko 711 milijuna kuna direktno iz poslovanja i više od 700 milijuna kuna kamate na kredite.

Sada od gotovo 3500 zaposlenih u brodogradilištu stvarno radi najviše 500 ljudi, tisuću i više ih je na čekanju, ostali dolaze na posao, a ne rade gotovo ništa, osobito administracija, procjenjuje Debeljak. Dva broda su u gradnji i premda je škver rasterećen od poslova, brodovi kasne šest mjeseci. Nakon sedam mjeseci, kupci imaju pravo odustati od kupnje pa je tako prošloga tjedna umalo došlo do raskida ugovora, rekao je Tomislav Debeljak. - Jedva smo smirili kupce i dobavljače da pričekaju (privatizaciju) još koji tjedan. Molili su i Vladu da intervenira, ali bez uspjeha.

‘Daj mi plati,daj mi plati’

Avansi za brodove samo su manjim dijelom potrošeni na materijal i opremu, a većinom su pretočeni u plaće za “slobodne kapacitete”. I dva broda u gradnji ugovorena su s ukupnim gubitkom od 232 milijuna kuna! A ti se brodovi moraju završiti i isporučiti.

Sve je skupa, zbraja vlasnik DIV-a Tomislav Debeljak - slobodni kapaciteti, gubici do sada i oni koji će se realizirati do završetka brodova - ukupno donedavno iznosilo milijardu i 263 milijuna kuna. - A mi ne možemo pokrivati prošlost. Prvoga smo dana rekli: mi, naše banke i naša sredstva samo su za pozitivne projekte u Brodosplitu. Ne tražimo od države ni kune da nam da za pozitivne projekte, ali dajte nam riješite prošlost...“

A Vlada je znala za tih 1,263 milijarde kuna. Tempo isplate trebao je biti 600 milijuna kuna u ovoj godini, 300 milijuna u sljedećoj i ostatak kompletno u 2014., kad se isporuče brodovi u gradnji. - Znači, od 711 milijuna kuna, država treba platiti 600 jer i mi prve godine ulazimo sa sto i nešto milijuna kuna - pojasnio je Debeljak. Vlada je znala, ali je, pretpostavlja Debeljak, taktizirala i manevrirala. A posve je očito, proizlazi iz onoga što kaže prvi potpredsjednik Radimir Čačić , da te obveze nisu bile predviđene u proračunu. Unijet će se tek rebalansom!

- Ja ne mogu pokrenuti restrukturiranje a da me stalno zovu stari dužnici: ‘Daj mi plati, daj mi plati’, a ja taj dug nisam napravio - rekao je Debeljak. - Kad uđem (u brodogradilište), mene će svi odmah vući za rukav ‘daj plati, daj plati’. Evo, na primjer, sad je deseti u mjesecu, treba biti plaća, a mi nemamo novca, ne zato što ga nismo zaradili, nego je prethodni vlasnik stvorio dugove. I onda da ja tražim milostinju od države, dajte vi meni za plaću, a 3500 bijesnih radnika mi dolazi na vrata i pita ‘gdje je plaća?’ Zato sam pitao (Ministarstvo gospodarstva) gdje mi je garancija da će to država isplatiti - pojašnjava Debeljak problem “odgodne klauzule”.

No, sada je, od veljače ove godine do danas, stvoreno još 250 milijuna kuna gubitaka!

-Do sada smo stalno govorili (Vladi) hajdemo potpisati, hajdemo potpisati, nema više vremena. A sada dolazimo do toga da restrukturiranje neće moći biti uspješno bez pokrića tih gubitaka. Mi ih ne možemo pokriti. Nismo još donijeli odluku sto posto, ali do sada to nismo tražili - kaže Tomislav Debeljak.

Drugim riječima, DIV (još) nije odustao od kupnje Brodosplita, ali novi gubici bi se mogli pokazati kao ozbiljna prepreka. A oni se ne prestaju gomilati!

- Svakoga dana brodogradilište ‘odradi’ nova dva milijuna kuna gubitaka! Svaki dan! Navečer idem spavati znajući da će meni ili državi Brodosplit sutra uzeti nova dva milijuna kuna. A ništa se ne događa (s potpisivanjem ugovora). Čudim se kako sam još normalan. Pravome bi gazdi, da kaplje voda, promijenio slavinu. A nama, kao budućim vlasnicima, svaki dan ‘kapne’ dva milijuna! - pomalo je rezignirano ustvrdio vlasnik DIV-a, samoborske obiteljske tvrtke nastale prije 40 godina s jednim rabljenim strojem za izradu vijaka.

Uzaludno čekanje

- Hajdemo potpisati... Ali, što? - S Audijem, koji je trebao pripremiti ugovore u roku od 30 dana, dvije i pol godine nismo imali nikakvih kontakata, samo su nas zvali ‘dajte, brzo produžite bankovnu garanciju’. Kad su nas prije tri tjedna napokon pozvali u Audio, rekli smo - ‘wow!’

Tada se odjednom pojavilo pitanje zakonitosti cijeloga postupka, ali se preko toga prešlo bez rasprave.

Novi sastanak sazvan je za ponedjeljak poslijepodne. Ujutro odgođen za utorak, pa opet odgođen. Kad je tim iz DIV-a konačno došao u Audio, uzaludno su sat i pol sjedili u sobi za sastanke. Pokupili su se i krenuli. U Audiju su se tada stali ispričavati, “vidimo se drugi dan”, rekli su. No, do novoga sastanaka nikada nije došlo. U zadnjoj varijanti ugovora koju je Audi poslao DIV-u stoji da, ako njegovo restrukturiranje Brodosplita ne uspije, DIV treba vratiti državi sav novac koji ona ulaže u splitski škver - sitnicu od šest milijardi kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 08:51