Prema podacima Ministarstva turizma, u Hrvatskoj se u prvih devet mjeseci odmaralo gotovo 11 milijuna turista, što je pet posto više nego u istom prošlogodišnjem razdoblju. Turisti su u prva tri ovogodišnja tromjesečja ostvarili čak 66,65 milijuna noćenja: u odnosu na isti lanjski period, to je porast od šest posto.
Predsezona oduševila
Podataka o financijskom rezultatu za prvih devet mjeseci još nema, ali već i informacija središnje banke da smo u prvom ovogodišnjem polugodištu - dakle, prije početka glavne turističke sezone, koja nam donosi i najviše prihoda - od turizma ubrali 2,1 milijardu eura, ili 10,6 posto više nego u istom razdoblju prethodne godine, sama po sebi dovoljno govori.
U plusu su, ako je suditi prema financijskim izvješćima objavljenim na Zagrebačkoj burzi, i hrvatske tvrtke iz turističkog sektora. Kada se sve zbroji i oduzme, činjenica jest da je hrvatskim turističkim djelatnicima ove godine štošta išlo u prilog - od dobrog vremena, preko blizine glavnih emitivnih tržišta, do problema koji muče naše glavne konkurente na Sredozemlju.
Ulaganja daju rezultate
Upravo je Valamar grupa požurila s objavom svojih rezultata kako bi se pohvalila velikim rastom dobiti, od 65 posto, i rastom prihoda većim od 10 posto. Ne treba stoga čuditi što naši poslovnjaci u turističkom sektoru zadovoljno trljaju ruke.
I druge, mnogo manje hotelijerske tvrtke zabilježile su rast dobiti, kao Hoteli Makarska u većinski državnom vlasništvu, čiji je profit u prvih devet mjeseci rastao gotovo 60 posto.
- Naši rezultati su izvrsni. Zabilježili smo rast broja noćenja od oko osam posto i rast prihoda od oko 10 posto. Razloga za zadovoljstvo, znači, imamo - kaže Edi Černjul, predsjednik uprave Riviere Adrije iz Poreča.
Na takve je rezultate, dodaje Černjul, utjecao niz faktora, a jedan od najvažnijih su ulaganja, koja sada daju rezultate. Dio posla odradio je i marketing, odnosno dobro pozicioniranje turističkog proizvoda.
- Idemo u daljnja ulaganja jer bez novih proizvoda na tržištu ne možete biti uspješni. Proizvod treba svake godine nadograđivati - poručuje Černjul.
Triput bolji od Slovenije
Slične poruke dolaze i od drugih ljudi iz struke, koji imaju velika očekivanja od budućnosti. Turizam je već i sada jedna od najvažnijih gospodarskih grana u Hrvatskoj.
S udjelom turizma u BDP-u od oko 15 posto, Hrvatska obara europske rekorde. O tome govore i podaci Eurostata, prema kojima će, kada u srpnju sljedeće godine pristupi EU, upravo Hrvatska biti “najturističkija” članica, odnosno zemlja s najvećim udjelom turizma u cjelokupnom gospodarstvu. Možda je iznenađujuće, ali eurostatistika pokazuje da čak i male otočne članice Unije poput Malte i Cipra, koje su prirodno okrenute turizmu, imaju manji značaj te djelatnosti u svom bruto domaćem proizvodu (BDP) od Hrvatske. U susjednoj Sloveniji, primjerice, turizam daje samo oko pet posto BDP-a, dakle triput manje nego u Hrvatskoj.
Domaći analitičari ipak su oprezni s obzirom na to da ostale proizvodne grane u Hrvatskoj tonu sve dublje, a s njima i cjelokupna makroekonomska slika Hrvatske. Tako Raiffeisenovi analitičari upozoravaju da su pozitivni učinci turizma ograničeni, usprkos dobrim fizičkim podacima. Glavni je razlog je da su inozemni, a posebno domaći gosti, prilično suzdržani kada je u pitanju njihova spremnost da posegnu za džep i izvade koji euro više prilikom trošenja na jadranskoj obali.
Više turista, više eura
Kako nam najveći dio turista i dolazi iz EU, članstvo Hrvatske u toj integraciji pomoći će daljnjem razvoju turističkog sektora. Prije svega ukidanje carina, a koju godinu kasnije i graničnih kontrola, te uvođenje eura, u kombinaciji s dobrom promentom povezanošću i raznovrsnim turisitčkim sadržajima, dovest će do daljnjeg rasta broja turista na Jadranu, a time i do daljnjeg rasta prihoda od turizma, kojima već i sad možemo biti zadovoljni.
Manji PDV vjetar u leđa
- Pobjednici turističke 2012. su kampovi, za kojima slijedi privatni smještaj, pa tek onda hoteli. Unatoč tome, turizam ima sve preduvjete za daljnji razvoj, a tome će pridonijeti i nova Strategija razvoja turizma - ističe Franco Palma, predsjednik Turističkog poslovnog vijeća pri HGK.
Po njemu u prilog daljnjem jačanju turizma u sljedećoj godini govore i najavljeno smanjenje stope PDV-a u toj djelatnosti na 10 posto, ali i najavljeni investicijski projekti te programi kreditiranja koje odobrava HBOR. Puno će toga, već je sada jasno, ovisiti i o pokretanju investicijskog ciklusa u turističkom sektoru, odnosno u pokretanju pompozno najavljivanih projekata Brijuni Rivijera i Kupari, te u stavljanju u funkciju napuštene i zapuštene državne imovine kojom upravlja AUDIO. I gradnja golf-terena trebala bi pokrenuti turistički mehanizam i produljiti sezonu. Ipak, Ahilova peta hrvatskog turizma ostaje razmjerno siromašna izvanpansionska ponuda, na kojoj će trebati dodatno poraditi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....