MARIJO BASIC/ CROPIX
Kult Vespe u Splitu

Simbol mladosti i stila za kojim Splićani lude! Vespa je osamdesetih značila da si ‘gradsko dite‘

Otkako je Audrey Hepburn 1953. godine upravljala Vespom u "Prazniku u Rimu" talijanski skuter postao je simbol mladosti i stila. Talijani, ali i Splićani veliki su poklonici ovog malog motora koji je postao ikona i traje sada već punih 75 godina.

Rimske pustolovine Audrey Hepburn i Gregoryja Pecka proslavile su Vespu pedesetih godina prošlog stoljeća, ali njezina povijest počinje ranije, davne 1946. godine.

Vespin bezvremenski dizajn je nastao u jednako legendarnoj tvornici Piaggio. Enrico Piaggio nakon Drugog svjetskog rata preuzeo je tvornicu koja je dotad proizvodila avione i radi opstanka tvrtke odlučio se usmjeriti na laka prijevozna sredstva koja će građanima omogućiti bolje kretanje po ratom uništenim cestama. Corradino D’Asscano izradio je prvi dizajn za motor, a ime Vespa (tal. Osa) po legendi joj je dao Piaggio budući da ga je zvuk njezina motora podsjećao na zujanje ose.

image
FAHERTY/PARAMOUNT/KOBAL/SHUTTERSTOCK

Od prvog dana Vespa je bila više od skutera, ona je predstavljala eleganciju i dizajn, a s laganim promjenama izgleda da je uspjela ostati omiljeno prijevozno sredstvo svake nove generacije. Vespu su vozili i John Wayne, Marlon Brando i Dean Martin, što je također doprinijelo iznimnoj poželjnosti ovog talijanskog skutera. Uvijek jednim okom okrenuti Italiji kao središtu mode i stila, Split je definitivno hrvatski grad Vespe. Pokazuju to i brojevi. Naime, osamdesetih godina u Splitu je prodano više Vespi nego u cijeloj bivšoj Jugoslaviji!

image
BOZIDAR VUKICEVIC/CROPIX

Čitajte i: Ljepota Mediteranki kao vječna inspiracija! Metafora lakog ljetnog života upakirana u savršene stilske priče

Čitajte i: Autohtone konobe u Splitu: Dragulji skriveni od turista, nude ‘bakinu‘ kuhinju i kućnu atmosferu u kojoj uživaju pravi znalci

Razgovarajući sa zaljubljenicima u Vespe otkrili smo što njima ona zapravo znači.

To je kako kažu sami: "Sreća neviđena, način života, zadovoljstvo, ljubav, nešto što će me držati do života!". Ovih nekoliko jakih emocija dovoljno je da shvatimo zašto je zapravo kult Vespe vezan za Split. Vozeći Vespu upoznali su ljude koje inače ne bi upoznali, a kruna njenog statusa kao kraljice Splita je transparent Torcide sa slikom Vespe i natpisom "Splitski đir"!

Dakle, svi ljudi koji barem malo poznaju Split složili bi se da je ove argumente dominacije Vespe teško pobiti!

Vespa je zasigurno "splitski đir" jer po njoj se dalo odmah zaključiti, pogotovo u doba famoznih 80-tih, da si "gradsko dite" ili šminker ili sportaš. Vespa je bila i ostala zaštitni znak sportaša možda zbog toga što je baš prvu u Split donio čuveni hajdukovac Bernard - Bajdo Vukas. Na njegovom skuteru je cijeli Hajduk naučio voziti Vespu.

Ona je bila i ostala zaštitni znak braće Vujović, Zorana Vulića, Gorana Vučevića, ali i mnogih vaterpolista koji su u to doba, a i danas, slovili za najzgodnije sportaše, a Vespa im je bila samo još poželjan modni dodatak. Splićani bi vam rekli da je njima jedina stvar koja je ljepša od Vespe - žena na Vespi. To je za njih vizualno posebna vrsta emocije, a još ako uz to nosi "take" (visoke pete) i zna se obući...

image
NIKOLA VILIC/CROPIX

Ako pitate većinu njih uvijek bi dobili isto odgovor: "Ja svoju Vespu ne bih prodao nikad u životu!" Možda je tome tako i zbog njenog savršenog dizajna, radi kojeg se stavlja uz bok sa Porscheom 911 - kao dva proizvoda koji su od godine proizvodnje vrlo malo mijenjali dizajn i uvijek su jednako lijepi. Ali, za razliku od Porschea čar Vespe je što nije ni u jednom trenutku bila statusni simbol i nije bila ni po čemu ekskluzivna.

Drugi važan faktor koji ne smijemo zaboraviti je da su Splićani pravi Mediteranci i pravi poznavatelji “Dolce vite”.

Tako i u današnje vrijeme vrlo hektičnog života, uživaju u malim stvarima. Sjednu na Vespu, naprave đir, guštaju, a zvuk Vespe im služi kao neka vrsta psihoterapije... umiruje ih. Ljubav prema Vespi udružila ih je u "Klub zaljubljenika Vespe", a da bi postali član kluba jedini uvjet je da posjedujete svoju Vespu.

image
DUJE KLARIC/CROPIX

Oni odvažniji prošli su s Vespom čitavu Europu i svugdje gdje bi došli, samim tim što su članovi kluba, bili su tretirani kao njihovi. Oni se, kao i drugi klubovi sastaju na lokalnoj, nacionalnoj, pa čak i europskoj razini. Svako malo održavaju susrete i sklapaju nova poznanstva. Sve ove priče su i za pratiteljice modnih trendova izrazito zanimljive, posebno otkako je ovaj skuter stekao i status fashion ikone zahvaljujući suradnji s Diorom.

Udruženim snagama napravili su luksuzni skuter koji je ovo ljeto mamio poglede u svakoj prilici. Na ovaj način ove dvije vršnjakinje, rođene 1946. godine, slave slobodu kretanja i izražavanja koja im je izrazito važna, te spajaju talijansku 'dolce vitu' i francuski šarm.

Maria Grazia Chiuri dizajnirala je sam skuter dajući mu retro izgled koji je popraćen tehnološkom inovacijom, ali naravno i prepoznatljiv Diorov print 'Oblique' koji se nalazi na tkanini sjedala. Međutim, ako želite posjedovati ovu fashion Vespu morat ćete zaviriti u Diorove butike diljem svijeta, ako uopće još naiđete na koju s obzirom na limitiran broj komada.

Linker
20. lipanj 2022 10:40