sve nam je bliže

Virtualni svijet ljepote: Brendovi zarađuju milijune na ‘neopipljivoj‘ odjeći, a kozmetičke kuće imaju svoje digitalne ruževe

Pomama za haljinama, namještajem i umjetničkim djelima koji se ne mogu opipati uvod je u uzbudljivu budućnost koju nude nezamjenjivi tokeni, čuvari digitalnih zapisa.

Ako ste se oduvijek čudili imućnim damama koje su za kreacije iz kolekcija visoke mode spremne platiti i do vrtoglavih 300 tisuća dolara, što ćete tek reći na podatak da je prošli tjedan netko za haljinu s potpisom Dolce&Gabbana iskeširao 676 tisuća dolara - a da je pritom nikad neće moći odjenuti. Zašto? Zato što ona postoji samo u obliku digitalnog zapisa.

Dobrodošli u svijet NFT-a (Non-fungible token), originalnih nezamjenjivih tokena koji su otvorili novo unosno tržište gdje se obrću milijarde dolara. Na njemu, doduše, ništa nije opipljivo jer se originalni proizvodi s potvrdom autentičnosti dizajniraju, kupuju i prodaju u virtuali, i to kriptovalutama.

image
Kromirana virtualna figurica modnog dizajnera Karla
Lagerfelda.
KARL LAGERFELD

Tako je, primjerice, trebalo samo 33,77 sekunda da se razgrabi svih 77 NFT “metaliziranih” figurica s likom dizajnera Karla Lagerfelda, po cijeni od 177 eura, s kojih ponosni vlasnici nikad neće morati brisati prašinu. Osim figuricama i odjećom, trguje se virtualnim umjetničkim djelima, kolekcionarskim poštanskim markama, namještajem... Koja im je funkcija? Možete ih, primjerice, iskoristiti za opremanje svog stana ili garderobe u kompjutorskoj igrici, skupljati kao dio vaše online umjetničke kolekcije ili iskoristiti u marketinške svrhe, kao što to već čine brojne modne i kozmetičke kuće i pop-zvijezde.

Koja je sveha svega?

I dok jedni na nezamjenjivim tokenima, čuvarima digitalnih zapisa, zarađuju golemi novac, drugi još pokušavaju dokučiti o čemu je zapravo riječ. Čuđenje i nevjerica slični su onom gledatelja prvog filma braće Lumière 1895. “Ulazak vlaka u stanicu”. Prizor je bio tako jak i upečatljiv da su neki gledatelji u čudu pobjegli misleći da će ih vlak pregaziti, a danas se mnogi pitaju hoćemo li na kraju živjeti isključivo u virtualnoj stvarnosti.

Kako bismo lakše razumjeli pojam “nezamjenjiv token”, navest ćemo primjer zamjenjivog - novčanice. Uzmete li bilo koje dvije novčanice od, primjerice, 20 kuna, vrijednost im je ista. No, dvije kuće, dva auta i sl. nemaju istu vrijednost pa ih se ne može zamijeniti.

Čitajte i: Virtualna odjeća postaje dio realnosti: Minimalno zagađuje okoliš, a mnogi brendovi već masno zarađuju na njoj

image
Viteške i borbene videoigre luksuzne kuće Balenciaga
kao promocija virtualne i fizičke kolekcije odjeće.
BALENCIAGA

NFT-i su namijenjeni kolekcionarima digitalnih zapisa koji na njih žele imati ekskluzivna prava, što bi se moglo usporediti sa slikom “Mona Lisa”. Iako je guglajući možemo vidjeti u svakom trenu, ipak brojni turisti odlaze u pariški muzej Louvre kako bi vidjeli original.

Čak i prije nego što je ludnica za NFT-om zavladala svijetom, tjedni mode doživjeli su digitalnu preobrazbu zahvaljujući društveno udaljenim zahtjevima koje je izazvala pandemija. Lani su se brojne revije emitirale na internetu, no grupacije poput LVMH-a (Louis Vuitton, Dior, Fendi, Givenchy...), Prade, Richemonta (Cartier, Piaget...) spremno su uskočile i u virtualni svijet.

U suradnji s platformom Arianee kupcima svojih luksuznih proizvoda tako daju i NFT kao potvrdu o autentičnosti uz pristup ekskluzivnim sadržajima, pozivnice, skice... NFT zapis služi i kao brza i jeftinija marketinška promocija jer se kolekcije mogu predstaviti i prije nego što su izrađene.

Neki dizajneri obožavaju NFT jer ne moraju “robovati” zakonima arhitekture ili dizajna - u virtualnom svijetu stolac može stajati i na dvije noge, baš kao što je moguće “skrojiti” haljinu od perja... A možda upravo NFT njihova djela poželi u svoj rad implementirati neki kreator videoigara.

Modne kuće pomamile su se za virtualnim kolekcijama

Luksuznim kućama to je iznimno zanimljivo tržište gdje se godišnje okreću basnoslovni iznosi, a čiji korisnici nikad nisu bili potencijalni kupci njihovih proizvoda. Nakon što je Balenciaga novu kolekciju za jesen 2021. predstavio u obliku igre “Afterworld. The age of tomorrow”, uključili su se i u megapopularnu igru Fortnite nudeći NFT odjeću i opremu za njihove junake.

image
‘Krug života’ NFT je verzija filma koji je poslužio kao kampanja za nove naočale korejskog brenda Gentle Monster.
GENTLE MONSTER

Burberry je pak u suradnji s Mythical Games kreirao likove za videoigru Blankos Block Party u kojem lik Sharky B nosi novi TB monogram, a već u prvim danima zaradili su gotovo 400 tisuća dolara. Istu odjeću koju kupuju za svoje virtualne junake igrači će moći nositi u stvarnom svijetu.

Čitajte i: Nova zvijezda modne palete: Ljubičasta je simbol duhovnosti i ambicije, ove jeseni ulicama vlada njena posebna nijansa

Tokeni u službi dobrote

Tvrtka Louis Vuitton, koja je poznata po suradnjama s najvećim umjetnicima današnjice - poput Yayoi Kusame i Takashija Murakamija - najnoviji virtualni uradak povjerili su najpoznatijem NFT umjetniku koji se potpisuje pseudonimom Beeple. On je pak za njih napravio 30 NFT-a koje igrači mogu pokupiti dok putuju kroz online igricu nastalu u povodu 200. rođendana osnivača brenda.

U svijet slavnih Beeple je došao nakon što je njegov NFT kolaž “Everydays: The First 5000 Days” na Christie’sovoj dražbi zaradio 69.346,250 dolara, čime je zauzeo treće mjesto po zaradi na listi živućih umjetnika. U svijetu mode s NFT zapisanim filmovima prvi je krenuo Gucci koji je u povodu 100. godišnjice tvrtke izdao četverominutni optimistični video koji počinje otvaranjem vrata kao simbolom puštanja svjetla nakon duge zime.

image
Američka dizajnerica Rebecca Minkoff među prvima je shvatila prednosti NFT promocije kolekcije.
REBECCA MINKOFF

Sav prihod od 25 tisuća dolara doniran je UNICEF-u s ciljem da se osigura pravedna raspodjela cjepiva protiv covida-19.

Valentino je pak, uz promociju nove kolekcije odjeće, predstavio film “Astral Garden” kojim je otvorio vrata virtualnog doma kreativnog direktora Pierpaola Picciolija. Na njegovoj prodaji utržili su 18 tisuća dolara.

Korejski brend Gentle Monster novu je kampanju, u suradnji s kompanijom AES+F, izradio kao video umjetničko djelo koje briše granice oglašavanja, mode i umjetnosti. U NFT filmu “Krug života”, čija je cijena 20 tisuća dolara, prikazan je nadrealni krajolik naseljen ljudima svih rasa i dobi koji nose ekscentrične naočale. Ljudi u videu pokušavaju dotaknuti leteće himere, ali im to nikako ne polazi za rukom.

Za promociju svoje sportske kolekcije nezamjenjivi token koristili su također i Adidas i Puma. Digitalna modna marka The Fabricant napravila je digitalnu verziju Adidasove kolekcije koju je kreirala manekenka Karlie Kloss, a u Pumi ističu da su se na takav način oglašavanja odlučili kako bi smanjili potrebu za putovanjima i kontaktima te su skratili vrijeme marketinga i troškove za 30 posto.

Čitajte i: Boxy kroj, modeli do koljena, razne boje i uzorci: Ovo je model jakne koji ove sezone morate imati!

image
Ruž za usne iz kolekcije Orgasm prvi je NFT uradak kozmetičke kuće Nars.
NARS

Dizajnerica Rebecca Minkoff izradila je NFT kolekciju od deset odjevnih predmeta posvećenu New Yorku koja će se krajem godine moći kupiti i u fizičkom obliku u njenim dućanima. Uz kupljeni token dolaze i dvije pozivnice za reviju, torba s autogramom te privatni videopoziv. Sav prihod ide za organizaciju koja pomaže ženama u pokretanju vlastitog posla.

I kozmetičke kuće ušle su u metaverzum - Nars je prikazao digitalnu verziju svoje makeup linije “Orgasm”, a u isti su se pothvat uključili i u Givenchy Parfums.

Uz brojne mogućnosti koje nudi virtualni svijet, čijem se razvoju nadaju i dizajneri i tržište, nadahnuće modnog svijeta NFT-ovima izgleda kao uzbudljiva budućnost. A da ni Hrvatska nije daleko od tog svijeta pokazuje i kriptomarka u izdanju Hrvatske pošte, čime su filateliju prebacili u digitalni svijet.

Linker
20. travanj 2024 15:43