VEDRAN PETEH/ CROPIX
Da se ne zaboravi

Redateljica koja se sa četrnaest ruža bori za žensku stvar

Dok muškarci tiho mole krunicu za ‘glavarstvo u obitelji‘, Arijana Lekić Fridrih ne odustaje od svoje Tihe mise: tko je zagrebačka redateljica koja će učiniti sve da se ovo društvo ne vrati u srednji vijek?

Dok muškarci tiho mole krunicu za ‘glavarstvo u obitelji‘, Arijana Lekić Fridrih ne odustaje od svoje Tihe mise: tko je zagrebačka redateljica koja će učiniti sve da se ovo društvo ne vrati u srednji vijek?

Muškarci koji svake prve subote u mje­­­secu kleče na zagrebačkom Trgu bana Josipa Jelačića moleći krunicu te njihove poruke zainteresirali su umjetnicu i redateljicu Arijanu Lekić Fridrih (39), pa kad je otkrila koji je cilj tog performansa - odgovorila je svojim performansom "Tiha misa".

"Kako u javnosti baš nije bilo jasno koji su ciljevi muške molitve na Trgu, krenula sam u istraživanje i na stranici organizatora te portala "Muževni budite" pronašla sam da mole ‘za pokušaj reafirmacije itekako narušenog tradicionalnog i jedinog ispravnog koncepta muževnosti koji je zapravo glavarstvo muškarca u obitelji‘. Što znači da muškarci donose odluke u obitelji, među ostalim, i za pobačaj žene. Zapitala sam se na koji bi način oni to ostvarili ako žena to ne želi", kaže Arijana Lekić Fridrih, koja je odmalena bila iznimno osjetljiva na bilo koju vrstu nepravde. Još kao učenica Privatne klasične gimnazije uključila se u rad Amnesty Internationala, a na brojne probleme žena kasnije je upozoravala svojim umjetničkim projektima - od instalacija i performansa do videospotova i dokumentarnih filmova. Kako bi se mogla potpuno izraziti, završila je dva fakulteta - najprije studij Filma i videa na Umjetničkoj akademiji u Splitu, a potom je na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu diplomirala filmsku i TV režiju. Svaki njezin projekt - baš kao i performans na Trgu - rezultat je propitkivanja i opsežnog istraživanja u kojem provjerava sve činjenice.

Tako je došla do podataka da je u protekle dvije godine zabilježen porast femicida, sve je više poziva žena na broj 116 006 (nacionalni pozivni centar za žrtve kaznenih djela i prekršaja)

"Zato smatram da poruke i ciljevi ove muške krunice ne samo da nisu produktivni nego podržavaju neke tradicionalne vrijednosti koje u konačnici i dovode do nasilja u obitelji, odnosno nasilja nad ženama. Mnogi su me pitali, a i sama sam se to upitala - što je sa ženama koje podržavaju muškarce u toj molitvi? Ako je to njihov izbor, a nadam se da jest, ja ga podržavam. Ideja mojeg prosvjeda i svake druge akcije jest da žena ima pravo na izbor", kaže Arijana, dodajući da uvijek pazi kako ne bi povrijedila ičije vjerske osjećaje, no ovo događanje, kaže, nema veze s vjerom. To je skupina muškaraca okupljenih u udruzi koja nema veze s Crkvom niti kršćanskim vrijednostima, a jedna od njih je jednakost muškarca i žene. Uz muškarce sam, nažalost, vidjela i dječake od jedva pet godina, što je loša poruka našoj genera­­ci­­ji. Naše majke i bake su se izborile da bi nama bi­lo dobro, da živimo u naprednom društvu, a mi se ova­­­­­­ko vraćamo u prošlost", govori Arijana, koja je dvosatni protuprosvjed organizirala s još osam žena, umjetnica i članica Udruge Domino. U spomen na žrtve femicida na tlo su stavile 14 ruža - 13 u sjeća­­nje na 13 ubijenih žena, a jednu za žrtve nasilja u obi­­te­­lji te one koje su pokušale ili počinile samoubojstvo.

Alarmantan je broj djevojčica, odnosno djevojaka koje su u protekle dvije godine pokušale ili počinile samoubojstvo.

Taj performans izazvao je brojne reakcije i komentare na njezinoj web stranici, društvenim mrežama te na YouTube kanalu gdje su vrlo gledani i njezini bivši projekti - dokumentarni filmovi "Online" i "Parada", potom dokumentarni serijal "Direkt", koji je u produkciji Fade Ina snimala od 2002. do 2009. za HTV. Kao i dokumentarac "Ispočetka" o bivšoj premijerki Jadranki Kosor, koju je sa snimateljicom Andreom Kaštelan pratila u stopu tijekom dva mjeseca kampanje. Taj je film bio Arijanin diplomski rad.

"Zbog neuspjele kampanje profesori su željeli da je snimim kako plače. Upitala sam ih bi li isto tražili da sam snimala političara, muškarca. I nisam to napravila. Svi vole vidjeti slomljenu ženu koja je postigla vrhunac karijere i potom pala, ali muškarca naravno ne. I po tome se vidi taj različit pristup muškarcima i ženama", govori Arijana, koja u svom dugogodišnjem radu ima veliku podršku majke, liječnice, te partnera. Aktivistica koja govori pet stranih jezika posljednjih sedam godina radi i na multimedijalnom web projektu "Od5Do95", u kojem je dosad snimila priče više od 400 žena svih dobi, u domovini, ali i u inozemstvu.

image
VEDRAN PETEH/ CROPIX

"Većinu umjetničkog rada financiram sama, jer od umjetnosti se u našoj zemlji ne može živjeti. Stoga radim reklame za televiziju, promotivne spotove, kampanje, videospotove, vodim razne projekte i događanja", govori Arijana, koja u privatnom životu uživa u trčanju, svim oblicima umjetnosti, od filma i glazbe do slikanja i književnosti, gdje su joj na prvome mjestu ipak hrvatska te suvremena američka poezija. A posebno američki pjesnik Rudy Francisco, čiji je stih našao mjesto i u njezinu performansu o bećarcu: "To što smo tako uvijek radili je opasan izgovor. Ostavit će vas u pepelu razmišljajući o svim načinima na koje ste mogli ugasiti vatru."

"Zato je važno da žene budu snažne, samostalne, obrazovane, financijski nezavisne i ravnopravne" - poručuje Arijana Lekić Fridrih. "I stalno treba upozoravati na posljedice svakog pokušaja retradicionalizacije društva."

Linker
27. travanj 2024 20:56