VOJKO BASIC/CROPIX
PREDSJEDNICA UPRAVE

Gordana Tomičić: ‘Sunčani Hvar je bio pred bankrotom, a sada je stabilna kompanija‘

Jedna od najvećih hotelijerskih tvrtki u ovom dijelu Europe trenutačno radi na nekoliko investicijskih projekata s ciljem daljnjeg podizanja kvalitete turističke usluge i repozicioniranja proizvoda u viši cjenovni segment.

Jedna od najvećih hotelijerskih tvrtki u ovom dijelu Europe trenutačno radi na nekoliko investicijskih projekata s ciljem daljnjeg podizanja kvalitete turističke usluge i repozicioniranja proizvoda u viši cjenovni segment.

Sunčani Hvar hoteli, s ukupno 10 hotela i kampom, vodeća je hotelska kuća na otoku Hvaru i u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Tvrtka je u stopostotnom vlasništvu CPI Grupe, jedne od vodećih nekretninsko-hotelijerskih tvrtki u srednjoj i istočnoj Europi. CPI Grupa posjeduje i upravlja nekretninama u vrijednosti većoj od 10 milijardi eura. Portfelj se sastoji od uredskih nekretnina u Berlinu, Pragu, Varšavi, Budimpešti... i velikog broja trgovačkih centara diljem Europe, ali i stambenih, industrijskih, poljoprivrednih i logističkih nekretnina. Značajni dio portfelja je hotelska divizija koja uključuje velik broj hotela i odmarališta u Češkoj, Poljskoj, Slovačkoj, Rusiji, Italiji, Švicarskoj, Mađarskoj i Hrvatskoj. Sjedište Grupe je u Luksemburgu, a njezi-ne su dionice izlistane na Frankfurtskoj burzi. Predsjednica Uprave Sunčanog Hvara Gordana Tomičić iskusni je menadžer u turizmu s dugo-godišnjim iskustvom u vođenju velikih hotelskih sustava. U Sunčanom Hvaru je više od deset godina, prvo kao direktorica financija i administracije, a ubrzo je postala predsjednice Uprave. Vodila je Sunčani Hvar kroz tržišno repozicioniranje i novi investicijski ciklus vrijedan više od 200 milijuna kuna. Prije Sunčanog Hvara Gordana Tomičić bila je predsjednica Uprave Istraturista iz Umaga.

U kakvom ste stanju zatekli Sunčani Hvar kada ste došli najprije na mjesto direktorice financija, a potom na mjesto predsjednice uprave?

- U trenutku mog dolaska Sunčani Hvar je bio pred bankrotom te se pitanje rješavanja financijske prezaduženosti nametnulo kao prioritet. Uz podršku novog vlasnika i u suradnji s Vladom RH sačuvali smo kontinuitet poslovanja te stvorili preduvjete za novi investicijski ciklus.

U kakvom je sada stanju Sunčani Hvar?

- To je sada jedna stabilna kompanija koja je i u vremenima ove krize pokazala svoju održivost s golemim potencijalom daljnjeg razvoja.

Što najviše cijenite kod svojih suradnika i zaposlenika? Na koji način komunicirate s njima?

- U svom vođenju tvrtke uvijek pokušavam prenijeti dugoročnu viziju razvoja i važnost kontribucije svakog pojedinog člana tima, pa njihovu predanost i strast u ostvarenju tog cilja je nešto što iznimno cijenim. Najvažnije je da se uvijek pokušavaju pronaći novi načini te promišljanja koja mogu unaprijediti poslovanje. Bitno je razmišljati “out of the box” i na taj način kroz inovativnost dati svoj obol razvoju Sunčanog Hvara.

image
Gordana Tomičić, predsjednica uprave hotela Sunčani Hvar.
VOJKO BASIC/CROPIX

Možete li otkriti razlike i izazove s kojima ste se susreli vodeći Istraturist u odnosu na Sunčani Hvar?

- Svaka kompanija i svako vrijeme nosi svoje izazove. I Istraturist i Sunčani Hvar turističke su kompanije koje su u trenutku mog dolaska na čelo zahtijevale cjelovito restrukturiranje te tržišnu prilagodbu proizvoda i u tom se smislu mogu usporediti. Međutim, različita tržišta koji-ma se Umag i Hvar obraćaju, različite destinacije, pa na kraju i mentalitet ljudi, zahtijevale su jedinstven pristup pa u tom smislu usporedbe prestaju.

Koliko se turizam promijenio u tom razdoblju?

Svjedoci smo da se turizam konstantno mijenja. Navike gostiju, ponuda koju gost traži, razvoj pojedinih tržišta, globalni trendovi, sve to utječe na turističku industriju. I nove tehnologije kompletno su promijenile način komunikacije s gostima. Višestruko povećanje globalnog avioprometa podiže mogućnosti dolaska turista iz svih destinacija svijeta te hotelijerima otvara veće mogućnosti, ali s druge strane i izazove koje nameće globalna svjetska konkurencija.

Koliko se promijenio od početka pandemije?

- Na globalnoj razini pandemija je izazvala neviđen pad turističke aktivnosti. Ljudi više traže izolirana mjesta, kampove i privatne vile upravo tražeći sigurnost i privatnost. Gosti ostaju prosječno dulje nego prije, izbjegavajući putovanja koji imaju boravak u više destinacija, što je prije bio trend, pogotovo za long-haul turiste. Pandemija je dodatno nametnula povećane higijensko-zdravstvene standarde. Kongresna putovanja su se u potpunosti promijenila te će biti potreban dulji period oporavka za vraćanje na stare brojke.

Razvija li se hrvatski turizam u dobrom smjeru?

- U Hrvatskoj se i dalje kao glavni kriterij uspješnosti turizma nameće statističko brojanje noćenja i konstantno se traže rekordne sezone i rezultati. Međutim, to s druge strane implicira preopterećenost cjelokupne infrastrukture, koja ne može pratiti toliki broj ljudi. Jedan od ključnih izazova hrvatskog turizma je i nekontroliran rast privatnog smještaja, zbog kojeg dodatno dolazi do naprezanja sustava. Premalo je rasprava i konkretnih rješenja na temu dugoročno održivog turizma te fokus mora biti na kvaliteti, a ne na kvantiteti jer, za razliku od nekih konkurenata na Mediteranu, imamo relativno malu izgrađenost obale i visoku ekološku očuvanost, koju moramo čuvati kao naš glavni resurs.Imali ste prošle godine izazovnu godinu, u kratko vrijeme ste promijenili strukturu gostiju.

image
VOJKO BASIC/CROPIX

Možete li komentirati prošlu godinu?

- Prije izbijanja pandemije naša dominantna tržišta su bila većinom long-haul države, poglavito SAD, Brazil, Australija i Kanada. Zbog nemogućnosti dolaska uslijed lockdowna i manjka aviolinija, prošle godine većina gostiju su bili drive-in gosti iz Europe i susjednih država. Domaći gosti su bili vodeće tržište po broju noćenja, uz Njemačku, Sloveniju te značajan broj gostiju iz Velike Britanije.

Kakvo je stanje popunjenosti vaših hotela? Koliko do sada imate gostiju i kakvo je stanje bookinga za naredno razdoblje?

- U kolovozu smo imali stopostotnu popunjenost svih naših hotela i kampa te očekujemo pozitivan nastavak trenda u posezoni. Letovi su još dostupni prema svim velikim europskim čvorištima, što omogućuje gostima dolazak i u posezoni. Zbog velike potražnje hoteli Palace Elisabeth, Amfora i Adriana će raditi u narednom razdoblju, kroz listopad.

Je li vas iznenadio booking i jeste li se pripremili za ovoliki broj gostiju?

- Očekivali smo veći priljev gostiju ove godine u usporedbi s lanjskom, međutim rezultati sezone ipak su premašili naša očekivanja. Izvrsna epidemiološka situacija u Hrvatskoj, stanje s covidom u konkurentskim mediteranskim zemljama, povećanje broja ljetnih aviolinija prema Splitu svakako su tome pridonijeli. Naše prodajne politike maksimalne fleksibilnosti rezerviranja i otkazivanja omogućile su gostima nesmetano i bezbrižno planiranje odmora, iako nama kao hotelijeru stvaraju sve veće izazove u poslovanju i upravljanju last minute-rezervacijama.

S kojih tržišta dolaze gosti?

- Ove godine vidimo pozitivne pomake, pogotovo s tržišta SAD-a. U lipnju, srpnju i kolovozu najviše dolazaka turista bilo je iz SAD-a. Možemo reći da nam tržište SAD-a obilježava sezonu 2021. Nakon toga slijedi domaće tržište te povećani broj gostiju iz Velike Britanije, Švedske, Francuske i Njemačke. Zbog popuštanja mjera i povećanja broja letova primjetan je povećan broj dolazaka iz Velike Britanije, koji su usporedivi s brojkama iz 2019.

Jesu li se cijene usluga izjednačile s pretpandemijskim cijenama?

- Jesu, a u nekom dijelu u vrhu sezone čak i premašile pretpandemijske godine. U Hotelu Palace Elisabeth minimalna cijena noćenja je 600 eura u samoj špici, i trenutno bilježi punu popunjenost. Naravno, ono što nam je potrebno jest i dužina sezone, koja omogućava održivo poslovanje. Vjerujemo da ćemo se 2022. približiti u potpunosti 2019. godini.

Što znači bolja sezona od planirane u smislu investicija i realizacije planova u narednom razdoblju?

- Pandemija je usporila, ali ne i zaustavila investicije u Sunčanom Hvaru. Dobri rezultati ove sezone poticaj su za promišljanja o investicijama u sljedećim godinama. Naša investicijska snaga ne proizlazi samo iz rezultata našeg poslovanja nego i iz činjenice da imamo financijski i investicijski potentnog vlasnika, što svakako pruža dugoročan temelj za daljnji razvoj investicijskih projekata i strateški rast.

Koliko vam znači u poslovanju činjenica da je moćna kompanija vlasnik Sunčanog Hvara?

- CPI grupa, kao matična tvrtka Sunčanog Hvara, pridonosi stabilnosti i omogućuje daljnje ulaganje u razvitak portfelja koja uključuje obnovu svih hotelskih kapaciteta. CPI grupa kao vlasnik uvažava specifičnosti poslovanja u lokalnim uvjetima i ostvarene rezultate poslovanja, zbog čega osigurava samostalnost i povjerenje lokalnog menadžmenta u svom upravljanju.

Anita Letica: ‘Ulažemo velik trud i entuzijazam gradeći bolju budućnost bez dima cigareta‘

Koliko je do sada investirano u Sunčani Hvar od preuzimanja CPI grupe?

- Nakon što je CPI Grupa preuzela Sunčani Hvar provedeno je cjelokupno operativno i financijsko restrukturiranje, što je predstavljalo preduvjet daljnjeg razvoja Društva. Odmah nakon završetka tog procesa pokrenuti su investicijski projekti, i to obnova hotela Pharos, Palace Elisabeth, novih suiteova u Amfori i Adriani te Beach Club Hvara. Investirano je više od 200 milijuna kuna u direktno podizanje kvalitete hotela, turističkih sadržaja i ponude. Interes vlasnika je svakako daljnje ulaganje u portfelj.

Možete li nešto reći o investiciji u plažu Bonj?

- Od ove sezone naša luksuzna plaža Bonj ima potpuno novo ruho te je rebrendirana u Beach Club Hvar. Riječ je o investiciji vrijednoj više od osam milijuna kuna. Investicija uključuje ekskluzivno uređene i klimatizirane suiteove, nove pontone, vrhunsku uslugu i ponudu hrane i pića, wellness uslugu te beachwear - ponudu za goste visoke platežne moći. Popunjenost Beach Club Hvara je izvrsna, i to za naše prilike s visokim cijenama, usporedivo s ekskluzivnim svjetskim beach klubovima. Beach Club Hvar također je prepoznat i kao mjesto za najzahtjevnije evente.

Koje investicije još razvijate i koliko su vrijedne? Kada bi mogla biti njihova realizacija?

- Sunčani Hvar trenutačno radi na nekoliko investicijskih projekata s ciljem daljnjeg podizanja kvalitete turističke usluge i repozicioniranja proizvoda u viši cjenovni segment. Ukupna vrijednost investicija u sljedeće tri godine je planirana na razini 200 milijuna kuna. U ovogodišnju investicijsku sezonu krećemo s kompletnom obnovom hotela Riva. Riječ je o hotelu koji je obnovljen prije 16 godina te smo ga odlučili kompletno preurediti. Ovom investicijom cilj nam je dopuniti hotelsku ponudu još jednim hotelom visoke kategorije, prije svega okrenutu prema klijentima koji zahtijevaju vrhunsku uslugu i kvalitetu smještaja u samom centru grada. Hotel ima svakako jednu od najekskluzivnijih pozicija u gradu Hvaru i bit će usmjeren na britansko i američko tržište, a početak radova predviđen je čim završi sezona. Otvaranje očekujemo u lipnju sljedeće godine. Istaknula bih i projekt novog hotela Delfin koji se razvija u suradnji s Gradom Hvarom i Konzervatorskim uredom u Splitu. Riječ je o hotelu s pet zvjezdica, sa spa, roof-top bazenom na samoj hvarskoj šetnici, u vrijednosti od 100 milijuna kuna. Predviđeni početak realizacije projekta jest najesen 2022. Osim toga, radimo i na projektu luksuznih vila koji uključuje četiri objekta locirana na premium panoramskoj poziciji na obroncima Hvara, s jedinstvenim pogledom na cijeli hvarski arhipelag.

Članica Uprave Fine Vinka Ilak: ‘Naše tvrtke su u koronakrizi napravile iskorake i na svjetskoj sceni‘

Rast dolaska turista ponovno stavlja u prvi plan problem radne snage. Kako se vi nosite s tim problemom?

- Najveći izazov ove godine svakako je radna snaga. Ove se godine svi u turističkom sektoru suočavaju s problemom nedostatka radnika. Nadu polažemo u stranu radnu snagu izvan Europske unije. Tu pak nastaje problem, jer je procedura dobivanja radne dozvole složena i nekad traje i do dva mjeseca. Ono što je nužno osigurati jest ubrzani postupak izdavanja dozvola, da i javni sektor adekvatno prati naše potrebe i dinamiku poslovanja. Ove smo godine uložili dodatni napor u podizanju standarda naših radnika. Tako, primjerice, svi sezonski radnici imaju smještaj u dvokrevetnim ili jednokrevetnim sobama. Za sve radnike osigurali smo dodatnu nagradu u iznosu od 1200 kuna na mjesečnom nivou. Posebnu smo pozornost posvetili i zdravlju i sigurnosti naših zaposlenika. Konkretno, svi zaposlenici se prilikom zapošljavanja cijepe ili se redovito testiraju. Imamo i organizirano cijepljenje kako bi se zaposlenici zaštitili na svome radnom mjestu te da bi se u uvjetima pojačanih kontakata osjećali sigurno.

Više puta ste izjavili da bi Hvar trebao biti destinacija za turiste visoke platežne moći, a i dalje je velik broj turista koji dolaze motivirani zabavom. Kako pomiriti te dvije skupine gostiju?

- Hvar nudi ponešto za svakoga. Još imamo veliki broj turista koji dolaze na otok isključivo zbog dobrog provoda, ali činjenica je da otok Hvar ima mnogo drugih stvari zbog kojih je prepoznat. Hvar je godinama poznato turističko odredište koje nudi brojne sadržaje kulturnog, prirodnog i sportskog karaktera te slovi za jedan od najljepših otoka svijeta, što je potvrdio 2019. Conde Nast Traveller kao najutjecajniji turistički autoritet u svijetu. Zbog raznolikih aktivnosti koje provodimo cjelokupni “mindset” o Hvaru kao party destinaciji polako se, ali sigurno mijenja.

Koliko je ograničavajući faktor nedostatak zračne luke na Hvaru?

- Kako se sve više otvaramo tržištu gostiju više platežne moći nameće se pitanje što jednostavnijeg i komfornijeg dolaska na otok. Gradnja aerodroma po uzoru na slične otočne usporedive destinacije omogućila bi nesmetan dolazak upravo onim gostima kojima se Sunčani Hvar dominantno obraća.

Gosti žele jednostavan dolazak na otok, a oni vođenim idejom “vrijeme je novac” žele na najbrži i komforniji način stići do krajnje destinacije.Jesmo li mi poticajna sredina za ulaganje?

- S obzirom na dugogodišnje iskustvo u vođenju investicijskih projekata, moj dojam je da se stvari presporo događaju, odnosno da brzina javnog sektora, birokratske prepreke i složenost zakonodavnog okvira, nažalost, upućuju na to da nismo poticajna sredina za ulaganja. Bez obzira na sveopću deklarativnu podršku, na koju često u javnosti nailazimo, stvarnost na koju investitor nailazi je značajno drugačija. Konkretan primjer je naš hotel Delfin, za koji imamo podršku lokal-ne sredine. Međutim, unatoč tome, sama procedura traje više od dvije godine i još se ne nazire kraj.

Živite i radite u Umagu, Zagrebu i Hvaru. Koliko i u koje doba ste u kojem gradu? Pada li vam teško odvojenost od obitelji?

- Trenutačno većinu vremena provodim na Hvaru. S obzirom na tekuće obaveze i razvojne projekte, smatram da je najbitnije biti s timom kojim upravljam. Odlasci do Umaga i Zagreba sastavni su dio dinamike poslovnih i privatnih obveza. Današnje tehnologije pružaju izvrsnu mogućnost dnevnog kontakta i komunikacije s obitelji, što značajno smanjuje osjećaj fizičke odvojenosti.

Linker
26. travanj 2024 00:56