1925
Suzanne Lenglen and Rene Lacoste play mixed doubles at Roehampton,Image: 21750897, License: Rights-managed, Restrictions:, Model Release: no, Credit line: TopFoto/Topfoto/Profimedia

 TOPFOTO/TOPFOTO/PROFIMEDIA TOPFOTO/TOPFOTO/PROFIMEDIA
MODA I SPORT

Sportski stil izmislili su dokoni plemići kojima je trebala udobna odjeća za lov, a onda ga je otkrila Coco Chanel

Uoči ljetnih Olimpijskih igara u Francuskoj, bavimo se poviješću sportske mode: od njezinih početaka na plemićkim imanjima i terenima za tenis i polo pa do pojavljivanja na revijama slavnih modnih kuća i asimiliranja u dnevni stil suvremenog doba

Uoči ljetnih Olimpijskih igara u Francuskoj, bavimo se poviješću sportske mode: od njezinih početaka na plemićkim imanjima i terenima za tenis i polo pa do pojavljivanja na revijama slavnih modnih kuća i asimiliranja u dnevni stil suvremenog doba

Do Olimpijskih igara u Parizu preostalo je još malo, a njihovi organizatori u završnici su priprema za održavanje te prestižne sportske manifestacije koju u prosjeku prati više tri i pol milijarde ljudi. Sve će oči ovog ljeta biti uprte u Francusku, a na stadionima i u reklamnim stankama TV prijenosa natjecanja nećemo gledati samo oglase teleoperatera, aviokompanija i proizvođača automobila već i luksuznih modnih brendova i brendova nakita. Naime, ovaj put Olimpijske igre kao premium partner sponzorira najveći svjetski konglomerat luksuznih brendova LVMH (u čijem su vlasništvu Dior, Fendi, Givenchy, Louis Vuitton, Kenzo, Tiffany & Co te mnoge druge slavne modne i draguljarske kuće), a šuška se da su to platili 166 milijuna dolara. Zvuči puno, no to je sitnica za njegova vlasnika Bernarda Arnaulta, najbogatijeg čovjeka na svijetu, čije se osobno bogatstvo procjenjuje na 230 milijardi dolara. Arnaulta veseli činjenici da će njegova kompanija Olimpijskim igrama dati osobni pečat: brend nakita Chaumet osnovan davne 1780., u vlasništvu LVMH-a, dobio je čast da dizajnira olimpijske medalje, a njihova modna kuća Berluti osmislila je uniforme koje će francuska olimpijska delegacija nositi na otvorenju Olimpijskih igara 26. srpnja i Paraolimpijskih igara 28. kolovoza. Nije neuobičajeno da slavni dizajneri i modne kuće odijevaju vrhunske sportaše na Olimpijskim igrama: Stella McCartney osmislila je Adidasove dresove za britanski olimpijski tim još na ljetnim Olimpijskim igrama u Londonu 2012. - bilo je to prvi put u povijesti igara da je vodeći modni dizajner dizajnirao odjeću za reprezentaciju jedne zemlje na svim natjecanjima i za Olimpijske i za Paraolimpijske igre. Giorgio Armani čitavo desetljeće odijeva talijansku olimpijsku reprezentaciju (radi i svečane uniforme za otvaranje i zatvaranje Igara i dresove za pojedine sportove), Ralph Lauren odijeva američke olimpijce od 2008., dok je Christian Louboutin osmislio odijela za kubansku delegaciju na Olimpijskim igrama u Rio De Janeiru 2016.Ove godine najviše pohvala dobile su mongolske olimpijske uniforme osmišljene za ceremoniju otvaranja i zatvaranja Olimpijskih igara u Parizu, inspirirane njihovom tradicionalnom nošnjom. Rad su tvrtke Michel & Amazonka iz Ulan Batora, brenda poznatog po dizajnu odjeće koji mongolsku tradiciju kombinira sa suvremenim stilom.

image

Mongolske olimpijske uniforme

U kojoj su mjeri sport i moda isprepleteni, dokazuje i izložba "Moda i sport: od jednog podija do drugog", koja se donedavna održavala u pariškom Musée des Arts décoratifs. Na njoj se moglo razgledati 450 odjevnih predmeta, fotografija, postera, skica, časopisa, slika, skulptura i videa koji ilustriraju evoluciju sportske odjeće i njezin utjecaj na suvremenu modu te pričaju priču o pionirima modnog dizajna koji su inspiraciju pronašli na sportskim terenima. Jean Patou, Jeanne Lanvin, Gabrielle Coco Chanel i Else Schiaparelli sportsku su odjeću učinili modernom u širem konteksta, uključivši je u svakodnevne kombinacije i izvan terena početkom prošlog stoljeća, dok su se prvi komadi sportske odjeće pojavili još krajem 19. stoljeća.

image

Golf moda iz dvadesetih kako je vidi Jean Patou

-/MARY EVANS PICTURE LIBRARY/PROFIMEDIA -/MARY EVANS PICTURE LIBRARY/PROFIMEDIA

Britanskim i francuskim plemićima dojadilo je da se bave lovom i jahanjem u svojoj standardnoj dnevnoj odjeći strogih krojeva i materijala neprilagođenih intenzivnim pokretima i znojenju, pa su počeli zahtijevati od svojih krojača da im umjesto krutih, podstavljenih sakoa sašiju komotne jakne od laganih materijala. U to su se vrijeme rodile i prve tenisice: američka gumarska tvrtka United States Rubber Company počela je 1892. proizvoditi cipele s gumenim potplatima namijenjene atletičarima, a kako je guma savršeno prianjala uz travnatu podlogu, prigrlili su ih i tenisači (otuda i naziv).

Početkom 20. stoljeća razvitak sportske odjeće dobiva novi zamah zahvaljujući ženama - osnažene sufražetskim pokretom, mlade dame počele su voziti bicikl, igrati tenis i plivati, a Britanac John Redfern bio je jedan od prvih modnih dizajnera koji je počeo kreirati sportsku odjeću za njih. I izbor materijala se promijenio - novom, fizički aktivnijem načinu života odgovarala je odjeća sašivena od mekših i podatnijih materijala - poput džerseja, pamučnog ili vunenog pletiva, tada noviteta na tržištu. Gabri­elle Chanel među prvima je uočila njegove prednosti za izradu odjeće pa slavnu francusku dizajnericu koja je i sama voljela sport (i sportaše) danas smatraju pionirkom "athleisure stila" - spoja sportske udobnosti i dnevne elegancije.

Jedan od istaknutih dizajnera sportske odjeće bio je i Parižanin Jean Patou, u čijoj se teniskoj suknjici 1921. na Wimbledonu pojavila ondašnja teniska zvijezda Suzanne Lenglen, koja je kasnije postala direktorica njihovog odjela sportske odjeće . Taj atraktivni plisirani model midi dužine brzo je postao hit i izvan teniskih terena. I sami sportaši počeli su kreirati sportsku odjeću koja će zadovoljavati sve njihove zahtjeve - tako je poznati tenisač René Lacoste zvani "Krokodil", nezadovoljan majicom dugih rukava, 1929. kreirao majicu kratkih rukava od pamučnog pikea, s nekoliko gumba sprijeda i uštirkanim ovratnikom koji su igrači mogli podići kako bi zaštitili vrat od sunca. Košulja je postala hit, i to pod nazivom "polo majica" jer je brzo postala miljenica igračima pola. Lacoste, koji je na nju stavio i znak krokodila, nije bio jedini tenisač kojeg ne pamtimo samo zbog sporta već i zbog mode - američki tenisač Stan Smith pomogao je brendu Adidas da se učvrsti na tržištu obuće svojom istoimenom tenisicom 1970-ih i 1980-ih godina prošlog stoljeća (popularne su i dandanas).

image

Rene Lacoste 1927.

AFP/AFP/PROFIMEDIA AFP/AFP/PROFIMEDIA

U SAD-u sportska se moda razvijala paralelno s europskom, a njezine su začetnice bile Claire McCardell (koju su Calvin Klein i Donna Karan u više navrata naveli kao svoju inspiraciju u radu) i Bonnie Cashin. One su početkom prošlog stoljeća kreirale inovativnu, jednostavnu odjeću koja je služila modernoj, neovisnoj ženi u pokretu. Proizvođači sportske odjeće 60-ih su godina počeli koristiti rastezljive materijale i tako se rodila trenirka - pamučne i poliesterske trenirke u plavoj, crvenoj i sivoj boji postale su hit, a za uvođenje klasične rastezljive trenirke u mainstream modu zaslužan je Bruce Lee, hongkonška zvijezda akcijskih filmova iz 70-ih. Zbog njegova utjecaja postalo je cool nositi atletske trenirke i izvan sportskih terena.

image

Lacoste

PHOTOSHOT/AVALON/PROFIMEDIA PHOTOSHOT/AVALON/PROFIMEDIA

Danas su pak trenirke i tenisice s potpisom modnih kuća Balenciaga i Off-White maltene postale nova mala crna haljina, a mnogi slavni brendovi lansirali su kolekcije nadahnute sportskom odjećom, poput one Alexandera McQueena za proljeće 2005. nadahnute izgledom igrača američkog nogometa, kolekcije modne kuće Miu Miu za jesen 2002. inspirirane odjećom za tenis ili Diorove kolekcije za proljeće 2022. nadahnute boksom. Kultne modne kuće sve češće sklapaju unosna partnerstva sa sportskim brendovima, nastojeći proširiti svoje baze kupaca i mogućnost utjecaja na njihove odluke o kupnji, a nova generacija klinaca mahnito grabi plodove tih suradnji - prisjetimo se samo kolaboracija Adi­dasa i Stelle McCartney, Adidasa i Guc­cija, Diora i Conversea, Diora i Air Jor­dana, Louisa Vuittona i NBA-a. Francuski modni brend Jacquemus već nekoliko godina surađuje s Nikeom, a posljednji it komad iz tog poduzetničkog "braka iz interesa" je torbica The Swoosh - kreirana u obliku prepoznatljivog Nikeovog swoosh loga uz klasičan Jacquemus tiskani natpis, čije je zaštitno lice atletska zvijezda Sha‘Carri Richardson.

image

Off-White kreacija

RICK GOLD/CAPITAL PICTURES/PROFIMEDIA RICK GOLD/CAPITAL PICTURES/PROFIMEDIA

Sportašice su lude za modom, a najbolji je primjer slavna Serena Williams (42) koja vijest da se oprašta od tenisa nije objavila u nekom sportskom časopisu već - u Vogueu. Ona je među prvima počela razbijati monotoniju klasične bijele suknje i majice na teniskom terenu, nametnutu od tradicionalista, koji su se držali krutih pravila Wimbledona o bijeloj boji kao jedinoj dopuštenoj na teniskom terenu ("jedan obrub u boji oko dekoltea i oko manšete rukava je prihvatljiv, ali ne smije biti širi od jednog centimetra", stoji u njihovim pravilima odijevanja natjecatelja). Na ostalim turnirima ipak su bili liberalniji pa si je Serena dala modnog gušta, izravno surađujući s brendovima poput Nikea i Off-Whitea koji su osmišljavali nekonvencionalne komade za njezine sportske nastupe: na teniske terene tijekom godina je ulazila u suknjici s dugim bijelim šlepom, bijelom sakou, ružičastom kombinezonu i mini haljinici s pink leopard uzorkom. Nije se libila dovesti boje na teniske terene baš kao ni njezin talijanski kolega Jannik Sinner, koji je ušao u povijest kao prvi igrač koji je dobio dopuštenje da nosi nebijelu torbu na teren - odlučio se za svjetlosmeđu Guccijevu torbicu koja je označavala njegovo partnerstvo s markom. I Serenina sestra Venus Williams obožava modu pa je na US Open došla u blejzeru Willyja Chavarrije, mini suknji modne kuće Alaïa i s Pradinom torbom. Modni novinari odmah su taj stil prozvali "stilom sportskog tunela".

Godinama u tim tunelima nije bilo visoke mode, no to se počelo mijenjati kada su slavni košarkaš LeBron James i ostatak njegove ekipe Cavaliersi 2017. stigli na domaće utakmice u doigravanju - u elegantnim odijelima Thoma Brownea. Otad pa do danas i oni su postali svojevrsne modne piste, a sportaši itekako paze u čemu će se pojaviti dok njima prolaze do terena. Dok se u vrijeme kad je David Beckham započinjao karijeru nije gledalo blagonaklono na nogometaše koje zanima moda (sjetimo se samo prašine koju je podigao odjenuvši sarong na godišnjem odmoru), danas gotovo pa nema sportaša bez ugovora s nekom modnom kućom, ali ni utjecajnih sportskih liga. NBA i modna kuća Louis Vuitton potpisali su 2020. ugovor o partnerstvu i zajedničkim modnim kolekcijama koje "predstavljaju njihove košarkaše u tri izdanja - kad treniraju, putuju te kad idu na press konferencije", a one sadrže ne samo sportske torbe i majice s natpisima već i odijela te kožne bomber jakne. NBA legenda LeBron zaštitno je lice Pharrellove kolekcije Louisa Vuittona za proljeće/ljeto 2024., a na fotografiji iz kampanje drži crvenu torbu posutu Vuittonovim logotipima, dokazujući da moda i sport idu - ruku pod ruku.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Gloria x OTP banka d.d.

Linker
16. studeni 2024 16:01