Kineskinja Xue Quiwen u svom šangajskom domu koji je opremila namještajem Versace
 Lauren Greenfield
S dokumentarcem dolazi na ZagrebDox

Fotografkinja Lauren Greenfield: 'Gomilanje materijalnog postalo je bolest društva'

Američka fotografkinja, čiji će se dokumentarac ‘Generacija bogatstva’ prikazati na ZagrebDoxu u petak, 1. ožujka, svojim stvaralaštvom upozorava da je gomilanje materijalnog postalo bolest ovog društva - ali priznaje da je i sama u mladosti žudjela za statusnim simbolima

Nije važno kakav si, nego koliko imaš, a ako nemaš, potrudi se da se to ne vidi - tvrdi američka fotografkinja Lauren Greenfield (51), koja već gotovo tri desetljeća prati kako se društvo odnosi prema bogatstvu. Svoja saznanja iznijela je u projektu “Generation Wealth” (Generacija bogatstva) koji obuhvaća dokumentarni film, izložbu fotografija postavljenu u Los Angelesu, New Yorku i Oslu te knjigu s više od 500 stranica.

Dokumentarac će u Hrvatskoj biti premijerno prikazan na Međunarodnom festivalu ZagrebDox, koji se održava do 3. ožujka. Likovi koje predstavlja doista su osebujni. Striptizete u Las Vegasu koje na kraju radne noći zarađene novčanice trpaju u vreće za smeće. Bogate Kineskinje koje pohađaju tečajeve kako bi naučile pravilno izgovarati nazive luksuznih brendova, poput Chanel ili Louis Vuitton. Pornozvijezda Kacey Jordan koja priznaje da joj je njezina najpopularnija snimka - gdje deseci muškaraca ejakuliraju po njoj - donijela “slavu i salmonelu”. Losanđeleski gimnazijalci koji cijelu godinu štede da bi mogli unajmiti limuzinu za maturalnu večer...

Lauren Greenfield
Bogati tinejdžeri u Los Angelesu

- Roditelji su mi u mladosti govorili da odjeća i veliki auti nisu važni, a ja sam žudjela za modnim markama koje su nosile moje prijateljice i velikim kućama u kakvima su one živjele. Bila sam svjesna da materijalno ne donosi sreću, ali ipak sam, poput većine, željela imati statusne simbole - kaže fotografkinja rođena u Bostonu u obitelji sveučilišnih profesora, liječnika Sheldona Greenfielda i psihologinje Patricije Marks Greenfield. Nakon razvoda roditelja s majkom se preselila u Los Angeles, gdje je, kao tinejdžerica, svjedočila o sve većoj pomami za materijalnim. Na sveučilištu Harvard studirala je antropologiju i vizualne umjetnosti, a nakon što je 1987. diplomirala s počastima, dobila je posao kao fotografkinja u magazinu National Geographic.

AUSTIN, TX - MARCH 11:  Lauren Greenfield from the film
Getty Images for Pizza Hut
Lauren Greenfield na filmskom festivalu u Teksasu

S majkom je otišla među Indijance iz plemena Zinacanteco, koji žive u brdima na jugu Meksika i govore samo majanski. No dok joj je majka uživala u otkrivanju indijanske kulture, Lauren je shvatila da joj fotografije nisu dovoljno dobre - jer se nije mogla poistovjetiti s ljudima ispred kamere. Neko je vrijeme čak željela odustati od fotografske karijere, no kad se vratila u Los Angeles, otkrila je temu koja je doista zanima - a to je njezina generacija. Koju sada više nije gledala sa zavišću, nego kao fotografkinja i antropologinja.

- Žudnja za bogatstvom je poput ovisnosti. A svaka ovisnost, bilo o alkoholu, kokainu ili uspjehu, hrani se prazninom u vašoj duši kojoj nedostaje ljubavi i prihvaćenosti. Mislite da ju možete ispuniti svojom ovisnošću, no što više uzimate, praznina postaje veća. Onda želite još, još i još, ne shvaćajući da zapravo sebi nanosite štetu. Kad su mi se roditelji razveli, u meni se razvila nesigurnost zbog koje sam postala radoholičar. Zato posljednjih dvadesetak godina ne mogu prestati raditi, već samo tražim novi projekt da bih potvrdila svoju vrijednost - kaže Lauren Greenfield, čije su fotografije objavljivane u svjetskim novinama: New York Timesu, Guardianu, Der Spiegelu, Vanity Fairu... Režirala je i nagrađivane dokumentarce: “THIN” o osobama s teškoćama u prehrani, “kids+money” o tinejdžerima iz LA-ja opsjednutima novcem te “The Queen of Versailles” - o glumici i modelu Jackie Siegel koja je izgradila najveću i najraskošniju kuću u Americi.

Lauren Greenfield/INSTITUTE
Ilona, žena ruskog oligarha, s kćeri Michelle - obje u odjeći iz kolekcije ‘Walk of Shame’ dizajnera Andreja Artjomova

- Na snimanju devedeset posto vremena i truda potrošim kako bih zadobila povjerenje osoba koje ću fotografirati jer želim da se opuste i pokažu svoje pravo lice. Možda je najbolji primjer pornozvijezda Kacey Jordan, koja u filmu opisuje grozna iskustva, ali kad se otvori, u njoj vidite sasvim običnu djevojku. Poanta je da ne možemo osuđivati druge dok sami sebi ne priznamo da smo i mi dijelom krivi za stanje u kojem se društvo sada nalazi te da ga možemo promijeniti samo ako počnemo mijenjati sebe - govori Lauren, premda je neke njezine sugovornike doista teško opravdati za ono što su učinili.

Yvonne Xue, 44, board chairman general manager of Shanghai Si Tong Cable Industry and vice board chairman of Shanghai Huiyang Industry Company, photographed in her designer home in Shanghai. Yvonne’s bedroom is decorated with a complete Versace bedroom set., 2005.
Lauren Greenfield
Kineskinja Xue Quiwen u svom šangajskom domu koji je opremila namještajem Versace

- Dobro je biti bogat, ali bolje je biti još bogatiji - slogan je Floriana Homma (58), njemačkog financijskog menadžera, koji se zbog malverzacija našao na FBI-evom popisu najtraženijih kriminalaca. U filmu govori da je nakon kraha burze izgubio gotovo sve svoje bogatstvo vrijedno oko 800 milijuna dolara. No još su više izgubili njegovi klijenti koje je lažima nagovorio na riskantna ulaganja. Snimala je i reality-zvijezdu Kim Karda­shian, koju je upoznala početkom stoljeća, kad je fotografirala učenike elitnih srednjih škola u Los Angelesu.

U svojoj knjizi donosi i fotografije Eden Wood, koja je do šeste godine zaradila stotine tisuća dolara sudjelujući na natjecanjima za male misice

- Sestre Kardashian poznajem otkako su bile djevojčice pa mi je bilo zanimljivo pratiti njihov uspon. Šokiralo me kad sam shvatila da je većina klinaca pogledala snimku seksa s Kim, ali je zbog toga nisu osuđivali, nego su je smatrali modernom heroinom. Kim je odraz našeg vremena - govori fotografkinja, koja veliku opasnost vidi u društvenim mrežama jer stvaraju ovisnost, a roditelji olako puštaju djecu u digitalno carstvo u kojem pornografija i nasilje nikad nisu bili dostupniji.

- Pomama za uspjehom i bogatstvom puno je gora u SAD-u nego u ostatku svijeta, a u Los An­gelesu je gore nego u ostatku Amerike. U eri globalizacije naivno je očekivati da će ta pošast zaobići bilo koju zemlju - tvrdi Lauren Greenfield.

Linker
14. travanj 2024 11:11