Ženska snaga hrvatskog biznisa

Anita Letica: ‘Ulažemo velik trud i entuzijazam gradeći bolju budućnost bez dima cigareta‘

Pandemijska kriza pokazala je da su uspješnije kompanije one koje donose hrabre odluke, koje se brzo prilagođavaju novonastalim situacijama, nastavljaju inovirati i u kriznim vremenima kako bi spremne dočekale i prosperirale u novoj budućnosti.

Philip Morris Zagreb hrvatsko je povezano društvo vodeće duhanske kompanije na svijetu Philip Morris International Inc. Kompanija trenutačno predvodi povijesnu transformaciju cijele industrije prema razvoju i komercijalizaciji bezdimnih proizvoda s potencijalom smanjene štetnosti u odnosu na cigarete. Na takvom revolucionarnom putu hrvatska i slovenska poduzeća ove “multinacionalke” vodi Anita Letica. Nakon gotovo desetogodišnje karijere u Plivi, Anita Letica se Philip Morrisu pridružuje 2008. da bi 2015. napredovala do pozicije predsjednice Uprave Philip Morris Zagreb. Tri godine kasnije proširuje svoju odgovornost te, uz hrvatsko, postaje odgovorna i za slovensko tržište.

Što cijenite kod svojih najbližih suradnika i zaposlenika?

- Važno mi je da u svojem timu osjećam da dijelimo istu viziju, da imamo jedan, isti cilj. Bitno mi je da gradimo dugoročan, partnerski odnos u kojem su svi pozvani dijeliti svoje ideje i promišljanja. To podrazumijeva transparentnost, uključivost i empatiju, ali prije svega obostrano povjerenje. Kod ljudi ne tražim apriori ono što nas čini različitima, već ono što nas povezuje. Ujedno me zanima čuti tuđa iskustva te naučiti nešto novo jer na taj način širimo i osobnu i timsku perspektivu te nalazimo bolje ideje zajedno. Bitno je imati vjeru u svoje sposobnosti i želju da neprestano budete bolja verzija sebe, a to zahtijeva i da se okušate u nepoznatom i da donosite hrabre odluke. Trenutačno ulažemo velik trud i entuzijazam gradeći bolju budućnost, budućnost bez dima cigareta. To nam svaki dan donosi nove izazove, ali i puno pozitivne energije.

image
MARKO TODOROV/CROPIX

Kakva je bila ova poslovna godina za Philip Morris Zagreb i općenito Philip Morris? Kako ste se prilagodili novonastaloj situaciji vezanoj uz krizu izazvanu pandemijom covida-19?

- Situacija izazvana pandemijom imala je, kao i na većinu drugihkompanija, određenog utjecaja i na naše poslovanje. Neki naši planovi i inicijative nisu se realizirali u roku ili onako kako smo to planirali. Ipak, mogu reći da smo se u Philip Morrisu uspješno prilagodili ne oklijevajući prihvatiti nove realnosti. Pokazali smo izuzetnu sposobnost brze prilagodbe novonastaloj situaciji - fokusirali smo se na brigu o svojim zaposlenicima, osigurali kontinuitet opskrbe proizvodima i nastavili pružati podršku svojim potrošačima i partnerima u svim situacijama. Dobre rezultate koji su pratili takav fokus mogu zahvaliti ponajprije posvećenosti tima, ali i našoj globalnoj transformaciji u okviru koje već dulji niz godina odgovaramo na promjene u preferencijama potrošača razvijajući inovativne proizvode s potencijalom smanjene štetnosti u odnosu na cigarete te mijenjamo načine na koje radimo i razmišljamo. Možda smo zbog toga ovu krizu dočekali spremniji od nekih drugih kompanija. Ona nam je dokazala koliko je bitno o poslovanju promišljati paralelno u nekoliko vremenskih razdoblja. Prioritet je, naravno, kratkoročno odgovoriti na kriznu situaciju, ali i promišljati neku novu post-covid budućnost. Kažu da sreća prati hrabre, a i ova kriza nam je pokazala da su uspješnije kompanije one koje donose hrabre odluke, koje se brzo prilagođavaju novonastalim situacijama, nastavljaju inovirati i u kriznim vremenima kako bi spremne dočekale i prosperirale u toj novoj budućnosti.

Jeste li zadovoljni poslovnim rezultatima?

- Gledajući na cijelu situaciju iz današnje perspektive, mogu reći kako smo zadovoljni poslovnim rezultatima koje ostvarujemo u Hrvatskoj. Iznimno sam ponosna na cijeli Philip Morris Zagreb tim ljudi koji su uložili veliki trud kako bi ostali dosljedni našoj viziji te pritom još i nastavili znatno ulagati u inovacije i stvaranje novih radnih mjesta u Hrvatskoj. Na naše poslovanje na hrvatskom tržištu značajno utječe i turizam pa, s obzirom na izuzetno dobru turističku sezonu, očekujemo daljnji rast poslovanja u 2021. Koliko god ovaj period bio izazovan, s malim odmakom mogu reći kako smo i puno naučili i postali još brži u pokretanju promjena koje će nam zasigurno pomoći u daljnjem rastu i razvoju poslovanja.

Čitajte i: Poslovna žena godine proglašena na Gloria business talku: ‘Nit vodilja nam je da nemoguće ne postoji‘

Na koji način odgovarate na sve strože zahtjeve u smislu zaštite zdravlja potrošača i kampanja protiv pušenja?

- Najbolji izbor je nikad ne početi pušiti ili u potpunosti prestati pušiti. Ali mnogi pušači odlučuju ne prestati pušiti. Svjetska zdravstvena organizacija predviđa kako će u svijetu do 2025. i dalje biti milijarda pušača, što je, unatoč rastućim restrikcijama, gotovo isti broj pušača kao i danas. Međutim, pušači sve više traže manje štetne alternative. I tu je prostor za inovacije i razvoj proizvoda koji imaju potencijal značajno smanjiti zdravstvene rizike u usporedbi s rizicima od pušenja cigareta. Ipak, unatoč promjenama u preferencijama potrošača te ubrzanom razvoju tehnologije i znanosti zakonodavstvo se, nažalost, mijenja sporije od razvoja inovativnih proizvoda. U tom kontekstu, u Hrvatskoj je informiranje pušača o postojanju manje štetnih alternativa pušenju cigareta krajnje zakonski ograničeno, čime se ograničava diferencijacija tih inovativnih proizvoda, a time i potencijal njihova pozitivnog učinka na zdravlje populacije. Između idealiziranog svijeta u kojem ne postoji konzumacija cigareta i onog realnog u kojem živimo - potencijal manje štetnih proizvoda mora biti iskorišten. Bitno je stoga kreirati racionalan zakonodavni okvir za manje štetne proizvode. Jer činjenica je kako se promjene na tržištu događaju već neko vrijeme u smislu da potrošači sve više traže manje štetne alternative cigaretama. Najveći je rizik da se tome kao društvo ne prilagodimo.

image
Anita Letica proglašena je poslovnom ženom godine po izboru Glorije
MARKO TODOROV/CROPIX

Prije godinu dana Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) donijela je odluku kojom se IQOS, elektronički uređaj za grijanje duhana Philip Morris Internationala, može prodavati i komunicirati na tržištu SAD-a kao duhanski proizvod modificiranog rizika. Što to znači za javno zdravlje, za potrošače i za vašu kompaniju?

- Točno, IQOS je prvi i zasad jedini elektronički uređaj za grijanje duhana koji je prepoznat kao duhanski proizvod modificiranog rizika, što predstavlja povijesnu priliku za javno zdravlje. FDA je utvrdila kako su znanstvene studije pokazale da potpuno prebacivanje s konvencionalnih cigareta na IQOS smanjuje izloženost tijela štetnim sastojcima. Ova odluka pokazuje kako je IQOS, iako nije bez rizika te isporučuje nikotin koji stvara ovisnost, bitno drugačiji proizvod od cigareta i bolji izbor za odrasle pušače koji odlučuju nastaviti pušiti i pruža važan primjer kako vlade i javnozdravstvene organizacije mogu regulirati alternativne proizvode razlikujući ih od cigareta radi promicanja javnog zdravlja.

Kako proizvođači i regulatori odgovaraju na promjene u potrebama potrošača?

- Diljem svijeta pa tako i u Hrvatskoj, primjećujemo sve izraženiju potrebu potrošača za alternativama koje predstavljaju manji rizik u odnosu na nastavak pušenja cigareta. Vizija Philip Morrisa je transparentna - to je stvaranje svijeta bez dima cigareta. Zato pravodobno nastojimo odgovarati na potrebe pušača, kontinuirano ulažemo u razvoj novih tehnologija i znanost te fokus našeg poslovanja ostaje na manje štetnim alternativama. Trenutačno razvijamo četiri platforme proizvoda smanjenog rizika u odnosu na cigarete te kontinuirano širimo asortiman takvih proizvoda koje komercijaliziramo diljem svijeta. Komercijalizacija jednog takvog proizvoda - IQOS, omogućila je kreiranje 300 novih radnih mjesta u Hrvatskoj, a upravo ovih dana proširujemo svoj portfolio s elektroničkim cigaretama pod imenom VEEV. Iako naše poslovanje još počiva na cigaretama, među kojima su najpoznatiji Marlboro i Chesterfield, želja nam je promijeniti zastupljenost cigareta u korist inovativnih proizvoda kojima možemo odgovoriti upravo na potrebe potrošača za boljim alternativama. Riječ je o proizvodima koji se temelje na znanstvenim dokazima, proizvodima iza kojih stoji kvaliteta i poznato porijeklo te koji su proizvedeni po najvišim standardima. U ovoj kategoriji trenutačno smo najuspješniji igrač na tržištu, što nam pokazuje koliko potrošači cijene inovativnost i kvalitetu proizvoda.

image
'Bitno je imati vjeru u svoje sposobnosti i želju da neprestano budete bolja verzija sebe, a to zahtijeva i da se okušate u nepoznatom i da donosite hrabre odluke'.
PROMO

Možete li komentirati uvjete poslovanja u Hrvatskoj?

- Da biste poslovali bilo gdje, morate biti u mogućnosti planirati vlastito poslovanje, ulaganje i djelovanje, a za to je potrebna potpuna transparentnost te određena stabilnost i predvidivost uvjeta poslovanja. Bitno je i da uvjeti poslovanja budu poticajni, da se pravodobno prepoznaju stvarni problemi današnjice, ali i postojanje inovativnih rješenja koja mogu smanjiti društvene štete. Ono što je od iznimne važnosti jest i okruženje u kojem se posluje prema principima tržišta, u skladu sa zakonom i konkurentnošću. Moramo naučiti da se na tržištu pobjeđuje kvalitetom proizvoda i usluge, predanošću, ulaganjem u ljude i inovativne ideje. Samo takvi uvjeti poslovanja potaknut će nova ulaganja i širenje poslovanja svih poslovnih subjekata u Hrvatskoj te onih koji to tek namjeravaju postati.

Često se iz vašeg sektora tuže na visoke trošarine i namete na duhanske proizvode. Koliki su ti nameti, koliko su oni realni i kako se mogu optimizirati?

- Svi poduzetnici uvijek žele manje poreze. Ali ono što je esencijalno je osigurati nesmetano poslovanje, a za to je nužno uspostaviti postupno i predvidljivo povećanje poreznih opterećenja. U Hrvatskoj su trošarine na duhanske proizvode značajno rasle u proteklom desetljeću kako bi se dosegle minimalne razine koje je propisala EU. Specifičnost tržišta Hrvatske je blizina tržišta koja nisu u EU i imaju značajno niže trošarine, što pogoduje ilegalnoj prekograničnoj trgovini koja raste i kao posljedica rasta opće razine cijena duhanskih proizvoda u Hrvatskoj. Učestale i velike promjene trošarina imaju utjecaja upravo i na prelijevanje potrošnje u ilegalne tokove robe. Zato je važno osigurati da su porezna politika i promjene poreza takve da se njima ne utječe drastično na aktivnosti onih koji preuzimaju teret tog poreza. Osim visine poreznog opterećenja, nužno je u obzir uzimati realnosti poput karakteristika proizvoda, njihove etabliranosti na tržištu, ilegalnog tržišta i drugog. U oporezivanju različitih duhanskih proizvoda treba imati na umu i oporezivanje koje je usklađeno s razinom štetnosti koje konzumacija pojedinih proizvoda predstavlja za njihove korisnike. Uloga poreza treba biti puno više od pukog prikupljanja sredstava u državni proračun. Porezna politika alat je za postizanje različitih ciljeva, među kojima treba izdvojiti zaštitu okoliša, poboljšanje zdravstvenog stanja nacije, zaštitu socijalnih prilika stanovništva. Drugim riječima, porezna politika treba također podržati svekoliki napredak tehnologije, inovacije i znanstvena dostignuća te podržavati etabliranje inovativnih rješenja koja nam mogu unaprijediti živote.

Čitajte i: Gloria business talk s hrvatskim lidericama: 'U tvrtki ne radimo razliku između žena i muškaraca. Plaćamo osobu, a ne spol'

Koje promjene očekujete na tržištu duhanskih proizvoda u narednih nekoliko godina?

- Kao što sam već navela, preferencije potrošača mijenjaju se pa očekujemo kako će sve manje pušača koristiti gorive proizvode, a sve više alternativne, što će dovesti do unapređenja javnog zdravstva. No, na tom putu važno je inovativne proizvode s potencijalom smanjene štete regulirati drugačije od cigareta, čime bi se pušačima omogućio pristup informacijama o alternativnim proizvodima temeljenim na znanstvenim dokazima. Dolazak do takvog cilja zasigurno nije sprint, već maraton, a koliko će on biti dug, sada kada inovativni proizvodi postoje, ovisi ponajviše o zrelosti i racionalnosti zakonodavnih i regulatornih vlasti da prepoznaju potencijal smanjene štetnosti za javno zdravstvo i društvo u cjelini. Poticanje manje rizičnog ponašanja, poticanje inovacija i razvoja, pozitivan odnos prema novim realnostima i preferencijama potrošača osnova je uspješnih i progresivnih društava kakvom bi i mi u Hrvatskoj trebali težiti.

image
Anita Letica
MARKO TODOROV/CROPIX

Jeste li provodili novija istraživanja o vrijednosti ilegalnog tržišta i njegovom utjecaju na zdravlje i proračunske prihode?

- U lipnju ove godine objavljena je godišnja studija koju je neovisno proveo KPMG, a naručio Philip Morris International. Studija je pokazala kako, iako ukupna potrošnja cigareta nastavlja opadati, udio ilegalnih cigareta povećao se za pola postotnog boda, na 7,8% ukupne potrošnje u 2020. godini, a porezni gubitak za vlade u EU sada iznosi približno 8,5 milijardi eura. Istodobno istraživanje Hrvatske udruge poslodavaca i agencije Ipsos pokazalo je kako je oko 17% duhanskih proizvoda na domaćem tržištu u sferi ilegalnog tržišta te od istih država ne ubire nikakva davanja. Ilegalno tržište tako je treći po veličini akter na hrvatskom tržištu duhana, a procjena je kako zbog toga hrvatski proračun godišnje gubi 1,4 milijardu kuna prihoda.

U kojem smjeru idu vaše investicije,ulaganja u istraživanje i razvoj i kakve sve planove imate?

- S ciljem stvaranja bolje budućnosti već dugi niz godina usmjeravamo naše resurse na istraživanje i razvoj te znanstvenu utemeljenost alternativnih proizvoda, na čemu danas radi više od 300 znanstvenika. Napredak je transparentan i dijelimo ga sa svima - znanstvenicima, vladama i drugim dionicima - kako bismo pružili informacije koje bi povele i regulatorne okvire u smjeru prepoznavanja velikog pozitivnog potencijala koji manje štetna rješenja nude za javno zdravstvo. U konačnici, i ova nam je kriza pokazala koliko je važna znanost u svakom aspektu naših života. Zašto to sve radimo? Zato što razumijemo milijune žena i muškaraca koji traže bolji izbor od nastavka pušenja cigareta, a mi im to sada možemo i želimo omogućiti. Dužni smo, kao odgovorna kompanija, odgovoriti na potrebe potrošača za boljim alternativama pa svakako možemo reći kako ćemo u skladu s time nastaviti voditi naše poslovanje u Hrvatskoj. Moramo naučiti da se na tržištu pobjeđuje kvalitetom proizvoda i usluge, predanošću, ulaganjem u ljude i inovativne ideje. Samo takvi uvjeti poslovanja potaknut će nova ulaganja i širenje poslovanja u Hrvatskoj.

Linker
25. travanj 2024 10:38