I prehrana pomaže

Što je dobro jesti prije, a što poslije estetskih operacija

Pravilno odabrana hrana može nam bolje pripremiti tijelo za zahvat te ubrzati oporavak nakon njega

Ako se niste pripremili, onda se pripremate za neuspjeh, uzrečica je koja vrijedi svuda, pa tako i kod estetskih zahvata. Pacijentima se uobičajeno preporučuje ne piti alkohol i ne pušiti prije operacije, nekada i uzimati određene vitaminske suplemente, no koliko se u praksi razmišlja o djelovanju prehrane na oporavak i na rezultate operacije? Utjecaj nutritivnog statusa na ishod operacije dobro je poznat, a studije pokazuju da na postoperativni oporavak može utjecati čak i nekoliko posljednjih obroka pojedenih prije zahvata. Pogledajmo što se smatra najboljom prehranom prije i poslije estetskih zahvata i kada bi trebalo prihvatiti takvu prehranu.

Hrana koja se preporučuje prije operacije

Estetski zahvati obično se dogovaraju tjednima i mjesecima unaprijed, pa je to idealno vrijeme u kojem pacijent može povećati unos nutrijenata koje tijelo treba za oporavak. Namirnice bogate proteinima i zdravim masnoćama pomoći će stvaranju novih krvnih stanica i novog kolagena, a proteini su ključni i za snažan imunosni sustav. Slobodni radikali, potencijalno štetni nestabilni spojevi, nastaju kao prirodan odgovor na stres (kao što je operacija) te mogu uzrokovati oštećenja tkiva i usporiti proces ozdravljenja. Raznovrsno voće i povrće, uključujući obilje zelenog lisnatog povrća, pojačat će sposobnost organizma u borbi protiv tih spojeva. Osim onoga što pacijent jede, važno je i ono što ne jede – trebalo bi izbjegavati hranu bogatu solju, ali i visoke doze omega-3 masnih kiselina, jer mogu razrijediti krv.

Nerafinirani ugljikohidrati: Zdravi, nerafinirani ugljikohidrati ključan su dio dobro balansirane prehrane, jer upravo su oni najprikladniji izvor energije za tijelo. Primjerice, batati ne samo što osiguravaju energiju potrebnu za ozdravljenje, nego sadrže i obilje enzima, vitamina i minerala, kao i karotenoide koji mogu poboljšati imunosni odgovor.

Nemasni proteini: Meso peradi, poput pilećeg i purećeg, smatra se nemasnim izvorom proteina uz malo masnoća i mnogo važnih aminokiselina. Primjerice, glutamin i arginin, aminokiseline koje potiču oporavak i zacjeljivanje rana, prisutne su i u piletini i u puretini.

Biljne masnoće: Sjemenke i orašasto voće osiguravaju zdrave masnoće, biljne proteine, vitamine i minerale, a svi ti sastojci podržavaju ozdravljenje. Neprocjenjiv su izvor energije, a još i pomažu organizmu da apsorbira hranjive tvari iz ostalih namirnica koje jedemo. Orašasto voće, posebno bademi, imaju visok udio vitamina E, antioksidanta koji sprečava oštećenje stanica i pomaže zarastanju uz manje ožiljke. Vitamin E poboljšava i proizvodnju imunosnih stanica koje sudjeluju u borbi protiv infekcija.

image

Bademi obiluju vitaminom E, snažnim antioksidansom koji potiče zarastanje

SHUTTERSTOCK

Morski plodovi: Školjke, poput kamenica, ali i dagnji i ostalih te račići i mekušci bogati su cinkom, mineralom koji je važan za optimalno funkcioniranje imunosnog sustava. To je važno, među ostalim, za zaštitu od infekcija.

Voće i povrće: Osigurava nam raznovrsne antioksidante, vitamine, minerale i druge sastojke.

Hrana koja se preporučuje poslije operacije

Prehrana nakon operacije možda je još i važnija od one tijekom priprema. Mnogi estetski kirurzi savjetovat će pacijentima da im član obitelji pomogne oko pripreme jela ili da naručuju hranu, kako bi se mogli što više odmarati. Logično je da će pacijenti htjeti više „hrane za utjehu”, no važna im je i praktičnost. U svakom slučaju, najmudrije je unaprijed sastaviti individualizirani prehrambeni plan, kako bi sve teklo glatko po povratku kući.

Nakon što tijelo doživi traumu, a operacija to jest, odgovarajuća prehrana pomoći će izlječenju i oporavku. Budući da se iz medicinskih razloga dodatni vitamini i suplementi uglavnom ne odobravaju, pravilna prehrana postaje još važnija.

Zeleno lisnato povrće: Špinat, kelj, kupus... prepuni su vitamina, minerala i vlakana. Vlakna su vrlo važna, pogotovo za osobe koje se oporavljaju od tretmana koji su uključivali anesteziranje, jer ono može utjecati na usporavanje rada probavnog sustava. Vlakna potiču pokretljivost crijeva te mogu spriječiti zatvor kod osoba koje su primile anesteziju.

Omega-3 masne kiseline: Losos se ističe po količini esencijalnih omega-3 masnoća u sastavu te po proteinima. „Esencijalno” znači da se te masnoće ne mogu sintetizirati u ljudskom tijelu, nego ih moramo unositi prehranom. Omega-3 masne kiseline posebno pridonose smanjenju upale, poticanju zacjeljivanja rana i jačanju imunosnog odgovora. Ostali izvori omega-3 masnih kiselina su druga masna riba, lanene i chia sjemenke. Prije zahvata valja ograničiti unos omega-3 masnoća, jer mogu razrijediti krv.

Bobičasto voće: Ova je skupina voća puna fitonutrijenata, sastojaka iz bilja koji podupiru oporavak pacijenta. Osobito obiluju antioksidansima antocijaninima koji daju voćnim bobicama karakteristične snažne boje, a antocijanini, smatra se, djeluju antivirusno i antibakterijski. Bobičasto voće bogato je i vitaminom C koji stimulira proizvodnju kolagena, proteina najvažnijeg za zarastanje rana. Od svih vrsta bobičastog voća antioksidansima su najbogatije borovnice i kupine.

image

Od svih vrsta bobičastog voća antioksidansima su najbogatije borovnice

SHUTTERSTOCK

Jaja: Kad se oporavljamo, tijelu treba osjetno više proteina nego inače. Jaja su odličan izvor proteina koji se lako apsorbiraju. Jedno veliko jaje prosječno sadrži šest grama proteina, a tu su i drugi nutrijenti važni za zacjeljivanje rana i imunosno zdravlje - vitamini A i B12, željezo, cink i selen.

Probiotici i prebiotici: Kod nekih tretmana treba uzimati antibiotike, a oni mogu „opustošiti” crijeva. Ako pacijent svakodnevno jede probiotski jogurt, to mu može pomoći u oporavljanju bakterijske zajednice u crijevima, a time i rada probavnog sustava. Preporučuje se jesti jogurte s dodanim živim i aktivnim kulturama bakterija, jer podržavaju imunosni sustav i borbu protiv infekcija. Ostala probioticima bogata hrana uključuje, primjerice, kefir, kiseli kupus, kimchi. Prebiotici, neprobavljivi sastojci namirnica, hrana su probiotskim bakterijama koje prirodno žive u našem probavnom sustavu. Izvori su cikorija, češnjak, luk, ječam, nezrele banane...

Voda: Dovoljna hidratacija cijelog organizma uvijek je presudna za ukupno dobro zdravlje, a ta je važnost još veća u periodima u kojima se tijelo bori kako bi se oporavilo. Veće količine vode nužne su kako bi se spriječilo bilo kakvo usporavanje probave nakon zahvata, a voda je ključna i za pravilno i pravovremeno zarastanje rana.

Linker
13. listopad 2022 13:07