‘Ne‘ brzoj modi

Oda prirodi kroz ekološki osviješten pristup: Bezvremenski komadi švedskog brenda idealni su za boravak vani

Bit održivosti je očuvanje prirode, ali ima i emocionalnu komponentu - nasljeđivanje odjeće od bliske osobe je poput Proustovog kolačića - na taj način čuvamo planet, ali nam ostavlja i osjećaj da smo voljeni te budi lijepe uspomene, što zna i Šveđanka Christiane Dolva Törnberg iz tvrtke Fjällräven.

Kad su princ William i njegova supruga Kate s djecom prošli tjedan došli na premijeru predstave u Londonu, svi su govorili o kaputiću princa Louisa koji je naslijedio od starijeg brata Georgea. Osim ekološkog momenta, upravo je povratak nasljeđivanja odjeće i predmeta od dragih ljudi u ovoj pandemijskoj godini dobio posebnu dimenziju.

To dobro zna i Christiane Dolva Törnberg, direktorica za održivost poznatog švedskog brenda odjeće za slobodno vrijeme Fjällräven.

image
Christiane Dolva Törnberg, direktorica za održivost u Fjällrävenu, naslijedila je jaknu od bake kupljenu krajem 70-ih godina prošlog stoljeća, koju nije nagrizao zub vremena.
ANETTE ANDERSSON

- Moja baka kupila je jaknu krajem 70-ih i nosila ju je u brojnim avanturama, kako u prirodi, tako i u svakodnevnom životu. Kada mi ju je trideset godina kasnije dala, nije mi samo darovala jaknu već i djelić uspomena koje je proživjela u njoj. Ta mi jakna znači puno više od njezine funkcije - topline i udobnosti. Ona je pravi primjer kako proizvod može imati i emocionalnu dugovječnost. Osim toga, u odličnom je stanju. Metalni gumbi divno su ostarjeli i imaju patinu koju je nemoguće postići bez godina korištenja. Samo sam zakrpala malu rupu u džepu i obavezno je premazujem voskom kako bi mi što dulje trajala - govori Christiane, jedna od najpoznatijih sugovornica kad je održivost u pitanju.

‘Ne‘ brzoj modi

Upravo održivost i ekološka osviještenost igraju sve veću ulogu u svakodnevnom životu, što je i švedskoj tvrtki glavni zadatak. Fjällräven svoju predanost održivom poslovanju dokazuje brojnim akcijama, kao što je kolekcija Re-Wool od spašene vune te pilot-projekt s holističkom farmom ovaca Brattlandsgården koji je rezultirao limitiranom kolekcijom Brattland i vlastitim stadom ovaca.

image
Fjällrävenova Re-Wool kolekcija nastala je od vune spašene iz talijanskog Prata koja bi inače završila na smetlištu.
ANETTE ANDERSSON

Kompanija je svjesna negativnog utjecaja modne industrije na ekologiju te čini sve da smanji ugljični otisak, a koristi i sljedive materijale u proizvodnji. Osim toga, u suradnji s EU pokušavaju spasiti polarne lisice koje su zbog klimatskih promjena pred izumiranjem. One su ujedno i zaštitni znak brenda koji nosi ime po njima - fjällräven na švedskom znači polarna lisica. Nedavno su napravili i ekoinačicu svog poznatog ruksaka Kanken, načinjenog od jedanaest plastičnih boca.

- Oslanjamo se na prirodu. Važnost održavanja ekosustava zdravim trebao bi nam svima biti imperativ, ali kao tvrtka usmjerena na outdoor, s misijom da inspirira ljude da budu u prirodi, ta veza je još evidentnija. Ne možemo bez prirode i zato ne smijemo upravljati kompanijama na način koji bi mogao ugroziti buduće generacije da provode slobodno vrijeme vani - objašnjava.

Njihova filozofija stvaranja bezvremenskih proizvoda kosi se s onom proizvođača brze mode, što je jedan od najvećih ekoloških problema današnjice.

- Mi u Fjällrävenu nismo usredotočeni na brze trendove. Naš fokus oduvijek je na stvaranju funkcionalne, izdržljive i bezvremenske odjeće koja osigurava da i na otvorenome zadržimo osjećaj ugode i topline na tijelu, kao i suhoću. Vjerujemo da funkcionalan i izdržljiv proizvod može izdržati test vremena, a bezvremenska estetika osigurava da se naša odjeća može nositi bez obzira na godišnje doba i trendove. Integriranjem tih postulata u našu filozofiju dizajna u mogućnosti smo proizvoditi odjeću koja će dugo trajati - naglašava Christiane Dolva Törnberg.

Samo najkvalitetniji materijali

Iako ideja da odjeća treba trajati godinama može biti dvosjekli mač, u Fjällrävenu vjeruju da je to u njihovom, ali prije svega u interesu kupaca, jer se time smanjuje ekološki otisak. Vjeruju da je kupnja njihovih proizvoda ulaganje u dugogodišnje zadovoljstvo. Naime, ambicija tvrtke nije da postanu najveći u onome što rade, već najbolji. No, održivi proizvodi zbog većeg troška proizvodnje najčešće su dostupni samo uskom krugu kupaca.

image
Briga o prirodi i održivost glavni su postulati švedskog brenda.
FREDRIK LEWANDER

- Proizvodi koji su načinjeni od najkvalitetnijih materijala ne mogu biti najjeftiniji, a to se odražava na cijenu. No, pogledate li koliko godina možete nositi našu odjeću, onda je inicijalni trošak zanemariv - ističe direktorica za održivost.

Boravak u prirodi je ključ zdravog života

Christiane je ponosna i na vrijednosti koje je usvajala, kako kroz posao, tako i kroz ljude, te na iskustva koja je doživjela. S godinama je postala svjesnija vrijednosti boravka slobodnog vremena u prirodi, što je tijekom pandemije pozitivno utjecalo na njezin život.

- Imam potrebu biti vani, provoditi vrijeme u šumi ili na planini, kako bih napunila baterije i dobila bolju perspektivu. Na izlete vodim i djecu da bi i ona stvorila svoja iskustva. Također sam kroz posao naučila shvaćati pravu vrijednost proizvoda s kojima se svakodnevno okružujemo, što znači da imam vrlo osviješten pristup investiranja u komade za koje znam da će dugo trajati. Nadam se da ću jednog dana ponosno predati odjeću svojim unucima, jednako kao što je to učinila moja baka - dodaje.

image
Ideja osnivača Fjällrävena Ake Nordina počivala je na tome da je boravak vani koristan za čovjeka, pristup prirodi naše fundamentalno pravo te da bi svi trebali naći vremena za boravak na otvorenom.
FJR HISTORY

Kad je o odjeći riječ, vrlo je osviještena - kupuje manje i fokusirana je na kvalitetu. Uzima samo ono što joj doista treba te izbjegava impulzivni shopping. Drago joj je što se nametnuo trend korištenja rabljene odjeće.

- Volim kad nekom odjevnom predmetu mogu udahnuti nov život nakon što ga je netko prerastao ili mu je dosadio - kaže Christiane.

U ovoj teškoj godini ljudi su otkrili prirodu i njezinu dobrobit, što je pozitivna okolnost za outdoor industriju jer je to bila jedna od rijetkih stvari dostupnih za vrijeme lockdowna. Christiane se samo nada da ljudi nakon pandemije koronavirusa neće zaboraviti na važnost odlaska u prirodu i sve blagodati koje ona pruža.

- Našim pristupom održivosti, filozofijom očuvanja prirode te isticanjem nužnosti održavanja dugotrajnosti proizvoda, koji neće biti odbačen nakon jedne sezone, pokušavamo utjecati na ljude te ih potaknuti da poštuju prirodu i uživaju u njoj - napominje Šveđanka.

Linker
19. travanj 2024 03:25