NOVI SUPERMODELI

Val ljepote iz istočne Europe

Dva desetljeća nakon pada željezne zavjese možemo raspravljati o gospodarskom i političkom prosperitetu koje je on donio državama istočnoeuropskog bloka, ali i o jednom modnom fenomenu koji je iz toga proizišao.

Manekenke trbuhom za kruhom

Modne piste, naime, poharale su istočnoeuropske ljepotice koje su stigle u svjetska modna središta trbuhom za kruhom. Iako su i prije toga neke cure iz tih krajeve dobro kotirale u modnom svijetu, poput Čehinja Pauline Porizkove i Eve Herzigove, dominacija slavenskih lica na modnom tržištu posljednjih desetak godina iznenadila je mnoge – pogotovo brazilske ljepotice, koje su istisnute s čelnih pozicija na top-listama najtraženijih modela.

U čemu je tajna? U tome da je moda prevrtljiva i da stalno traži nove stimulanse, te da se kanoni ljepote brzo mijenjaju kako bi zadovoljili razmaženu publiku, modne urednike i konzumente. Jedan od najslavnijih modnih fotografa današnjice, Patrick Demarchelier, tvrdi da se taj fenomen naprosto morao dogoditi.

– Zemlje bivšeg Sovjetskog Saveza čine golemo prostranstvo, a ondje živi jednako golem broj prelijepih žena – kaže Demarchelier, autor fotografija u nedavno objavljenom magazinu Vanity Fair, koji je bio posvećen tom fenomenu. Naslovnicu koju je snimio krasile su Ruskinja Natalia Vodianova, Estonka Carmen Kass i Čehinja Karolina Kurkova. Riječ je o predstavnicama nove generacije supermodela koje žive i rade na posve drukčiji način od svojih slavnih prethodnica. One, naime, nisu bahate ni razmažene, nijedna od njih nikad ne bi ni pomislila, a kamoli izgovorila rečenicu kako joj se ne isplati ustati iz kreveta za manje od 10 tisuća dolara (izjava je to Linde Evangeliste s početka devedesetih). To ne znači da su njihove zarade skromne, nego samo pokazuje njihov odnos prema radu. Sve su to djevojke odrasle u neimaštini koje su vrlo rano shvatile kako im ljepota može biti glavno oružje u borbi za golo preživljavanje. One u modna središta dolaze s jedinim ciljem – da prehrane svoje obitelji koje su ostavile u nekim istočnoeuropskim zabitima. Takvim curama ništa nije teško, naviknule su na odricanja i rad te da, ako ne uspiju, lako mogu završiti na cesti jer se najčešće nemaju kamo vratiti. One su tako postavile nove kriterije i curama sa zapada, pa modni svijet danas ne tolerira razmaženost i bahatost.

Od djevojčice sa žigicama do lady

Djevojke koje misle da takve priče postoje samo na filmu, sigurno će s nevjericom pročitati kakav je životni put imala 26-godišnja Natalia Vodianova. Kao 11-godišnja djevojčica iz Nižnij Novgoroda prodavala je voće na tržnici, pomažući tako majci kojoj ni tri posla nisu bila dovoljna da prehrani troje djece. Kad ju je na tržnici otkrio modni agent, sve je krenulo strelovitom brzinom: morala se odvojiti od obitelji te je već s 15 godina bila sama u stranom svijetu. Naučena na borbu za opstanak imala je prednost pred razmaženim djevojkama sa zapada: prije nego što je stigla u Pariz, krenula je na tečaj engleskog i u samo tri mjeseca svladala jezik koji joj je bio preduvjet za opstanak u modnom svijetu. Sa sedamnaest godina je postala članica pariške agencije Viva, na na naslovnicama Voguea i magazina W bila je već prije dvadesete. Potkraj 2001., s 19 godina, rodila je sina Lucasa Alexandera, a 22. rujna 2002. udala se za Lucasovog oca, britanskog aristokrata Justina Portmana (koji je, usput, bogat, mlad i zgodan, a uz to je i slikar).

Svadbu su napravili u Sankt Peterburgu, a događaj su popratili svi važniji modni mediji na svijetu. Natalia je potom rodila još dvoje djece – kćer Nevu u ožujku 2006. i sina Viktora u rujnu 2007. – no nije prestala raditi. Osim što se pojavljivala u reklamnim kampanjama velikih modnih kuća, potpisala je milijunske ekskluzivne ugovore s L’Orealom i Calvinom Kleinom. Od “djevojčice sa žigicama” do titule “lady“ u nekoliko godina… bajke doista mogu postati stvarnost!

Natalia, koja je samo lani zaradila 4,5 milijuna dolara, veliki je filantrop te u rodnoj Rusiji gradi škole i igrališta za siromašnu djecu jer nikada nije zaboravila svoje podrijetlo. Jedna od njezinih sestara rođena je hendikepirana, pa je i to vjerojatno jedan od razloga njezina nesebičnog angažmana.

Sa 30 godina – kao baka

Intelektualka među supermodelima, 30-godišnja Carmen Kass, također je iz vrlo skromne sredine. Prvi kontakt s modnim agentom, koji joj je prišao u supermarketu, završio je fijaskom: ne shvaćajući kakav joj posao predlaže, odbila ga je misleći da želi nešto nezakonito. Kad joj je na kraju uspio objasniti o čemu se radi, Carmen je to shvatila kao priliku da pobjegne od neimaštine. Potom se prijavila na izboru za Miss Estonije i ušla u finale, no od natjecanja je odustala zbog odlaska na casting u Milano. Taj rizičan potez i te kako joj se isplatio. Da je postala Miss Estonije, danas bi, možda, bila udana za neku tamošnju nogometnu zvijezdu, no nakon castinga u talijanskoj modnoj prijestolnici započeo je njezin put prema zvijezdama. Carmen Kass, koja je 2000. bila dobitnica Vogueove nagrade za Supermodel godine, danas je, kažu, najbogatija žena u Estoniji. Vlasnica je dviju velikih tvrtki i modne agencije u rodnom Talinu, a prije nekoliko godina je “zamrznula” modnu karijeru i započela političku: kao zastupnica svoje zemlje kandidirala se (doduše neuspješno) za Europski parlament. Nedavno se u velikom stilu vratila modi, šaleći se na vlastiti račun kako se u dobi od 30 godina, uz tolike mlade djevojke na pisti, osjeća kao – baka. Ipak, “baka” je nedavno postala zaštitno lice kozmetike Max Factor, a ima i ekskluzivni ugovor s američkim dizajnerom Michaelom Korsom, za koga je godinama snimala reklamne kampanje. Carmen Kass prvu je naslovnicu za Vogue snimila još 1997., a na naslovnici najprestižnijeg američkog izdanja pojavila se čak pet puta, pa nije tajna da je bila velika ljubimica Anne Wintour. Njezina najslavnija reklama svakako je ona za Diorov parfem J’adore, na kojoj je uronjena u zlato.

Carmen Kass je u privatnom životu strastvena šahistica i predsjednica estonskog šahovskog saveza, a i svog je dečka, njemačkog velemajstora Erica Lobrona, upoznala na šahovskom turniru. Za svoj karakterističan, hrapav glas kaže da ga zahvaljuje neprospavanim noćima i neprestanim tulumarenjima, a ne srami se priznati da kao svaka prava djevojka s Baltika obožava votku. Novinarka Vanity Faira koja je bila na Bahamima dok se snimala naslovnica, bila je fascinirana pijankama koje su organizirale Carmen i Natalia sa svojim dečkima. Tulumarile bi cijelu noć, a na snimanju bi se pojavile u pola šest ujutro i svoj posao odradile sa smiješkom na licu. U tim pijankama nije, doduše, sudjelovala Karolina Kurkova, treće lice s naslovnice.

Za razliku od svojih prijateljica, 24-godišnja Kurkova, odrasla u sportskoj obitelji, nije sklona takvoj vrsti opuštanja. Uz oca, poznatog češkog košarkaša Jozefa Kurku, naučila se na red, rad i disciplinu i to je odmalena bio njezin način da ostvari snove. – Već kao dijete znala sam se brinuti za sebe. Sve sam radila, kuhala, pospremala… u mojoj obitelji to je bilo normalno, i moj otac je kuhao. Naravno, za uspjeh vam je potrebna i sreća te, ono najvažnije, dobri geni – kaže Karolina, koja se sa 16 godina, u veljači 2001., kao potpuna anonimka, pojavila na naslovnici Voguea i postala – senzacija. Danas je, pak, najpoznatija kao legendarni Victoria’s Secret anđeo, i na vrhu je svih lista najseksepilnijih žena svijeta. No, istodobno, Karolina ne voli kad je nazivaju – supermodelom. Mrzim tu riječ jer znam koliko je negativna percepcija kad je ljudi izgovaraju. Kao da vas odmah stavljaju u pretinac na kojem velikim slovima piše – anoreksična glupača i narkomanka – tvrdi Karolina Kurkova, koja je prava suprotnost tom uvriježenom mišljenju o kraljicama modne dekadencije. Nikada nije pila alkohol niti je pušila, obožava sport, svaki slobodan trenutak provodi sa svojom obitelji u Češkoj i rijetko se pojavljuje na mondenim mjestima i zabavama. U to smo se uvjerili prije nekoliko godina, kad je stigla u Zagreb kao gošća na Herucovoj reviji. Odmah nakon profesionalno odrađenog posla sjela je u privatni avion i vratila se u Prag. Danas živi u New Yorku, u stanu u TriBeCi.

Miljenica D&G

Markantan izgled i samodisciplina bili su presudni za uspjeh prelijepe Crnogorke Marije Vujović, koja je rođena u Podgorici 1984. Miljenica modnog dvojca Dolce&Gabbana, redovito se pojavljuje na njihovim reklamnim kampanjama, a zaštitno je lice i njihovog parfema. Nedavno je potpisala i unosan ugovor za reklamiranje kozmetike Dior, a nije tajna da baš poslovi za kozmetičku industriju donose najveće zarade modelima. Uz to, nosi revije za sve važnije modne kuće, pozirala je i za Pirellijev kalendar 2005., krasila je naslovnice španjolskog i grčkog Voguea, a njezina najdojmljivija reklamna kampanja svakako je ona za Yves Saint Laurent pod patronatom Toma Forda. I ona je uvrštena u reportažu Vanity Faira o fenomenu istočnoeuropskih ljepotica u svijetu mode. Marija je uza sve to ostala skromna djevojka. Danas je studentica glume, a u slobodno vrijeme svira klavir. Predviđali su joj blistavu koncertnu karijeru, ali morala ju je žrtvovati zbog (materijalno svakako unosnijeg) manekenstva. Nedavno se udala za crnogorskog pjevača Marka Vukčevića i sve se rjeđe pojavljuje na modnim pistama.

Emina Cunmulaj još je jedna velika zvijezda modnih pista odrasla u Crnoj Gori. Rođena je u Michiganu 1984., u albanskoj obitelji, koja se četiri godine poslije preselila u Crnu Goru. Ondje su je 2001. otkrili skauti Elitea i lansirali u sam vrh svjetske modne scene.

No, najuspješnija manekenka s prostora bivše Jugoslavije je Nataša Vojnović, rođena u Brčkom 1979. Ona se, naime, može pohvaliti naslovnicama najprestižnijih izdanja Voguea – francuskog, britanskog i njemačkog – kao i ništa manje bitnih V magazina, Numeroa, I-Da te američke Elle. Ako tome još dodamo reklamne kampanje za Valentina, Guccija, Lanvina, Calvina Kleina, Giorgia Armanija i, naravno, svog mentora Karla Lagerfelda, koji je godinama samo nju snimao za reklamne kampanje svog brenda Lagerfeld Gallery, jasno je da je Nataša postavila visoke kriterije svim manekenkama s ovih prostora. Koliko je sam Lagerfeld voli, dokazuje jedna njegova izjava nakon Chanelove revije na kojoj je Nataša izvela nekoliko ekshibicija. Na upit novinarke što se to događa, i što ta djevojka izvodi dok druge hodaju disciplinirano poput vojnika na paradi, kreator je samo odmahnuo rukom: “To je Nataša, njoj je sve dopušteno“.

Aristokratsko lice i lisičji pogled

Nakon Nataše na modnom nebu je zasjala 20-godišnja Beograđanka Georgina Stojiljković. U pohod na modne piste krenula je kao Đurđa, no ime je promijenila jer ga nitko nije znao pravilno izgovoriti. Kad se u svibnju 2008. pojavila na naslovnici prestižnog francuskog modnog magazina Numero, bila je to definitivna potvrda da se radi o novoj miljenici modnih urednika i kreatora. Svi koji su lani gledali važnije revije u Parizu i New Yorku, zamijetili su njezino neobično lice, koje kao da je sišlo sa srednjovjekovnih pravoslavnih ikona. Najspektakularnije je bilo njezino pojavljivanje na haute couture reviji Christiana Diora u srpnju, koju je zatvorila odjevena u jednu od najdojmljivijih haljina sezone. Trenutačno je možete vidjeti na kalendaru pariškog Voguea za 2009.

Karijeru je bombastično počela i 24-godišnja Ruskinja Eugenia Volodina – naslovnicom talijanskog Voguea, koju je 2002. snimio Steven Meisel. Aristokratskih crta lica i pomalo lisičjeg pogleda, brzo je osvojila modne piste, ali i modne urednike, pa se pojavila na naslovnicama njemačkog, španjolskog, japanskog i, naravno, ruskog izdanja Voguea. Nedavno je izazvala mali skandal svojim odgovorom na pitanje novinara Vanity Faira da usporedi fenomen brazilskih i istočnoeuropskih manekenskih zvijezda. -Mi imamo prekrasnu kožu i prekrasne crte lica. Brazilkama je odzvonilo – drsko je rekla. No, ako se uzme da je Eugenija Tatarka, rođena 1984. u Kazanu, njezina ratobornost ne iznenađuje, a taj temperament vjerojatno joj je pomogao u proboju na svjetski manekenski vrh. Osim nebrojenih reklamnih kampanji i prestižnih editorijala, Eugenija je zaštitno lice kozmetike Yves Saint Laurent i Valentinovog parfema V. Rumunjka Diana Dondoe još je jedna u nizu najtraženijih modela današnjice: dvaput u šest mjeseci krasila je naslovnicu francuskog Voguea, u jednoj je sezoni snimila šest prestižnih modnih kampanja – od Chanela preko Ungara i Donne Karan do Prade. Zar bi skromna cura iz Drakulinog susjedstva mogla poželjeti nešto više?

Još bolji prosjek pojavljivanja na naslovnicama francuskog Vogue ima Natasha Poly – čak šest u dvije godine. Ta prekrasna Ruskinja, rođena 1985. u Permu kao Natalija Polevščikova, otkrivena je na natjecanju za nova lica u Moskvi. Presudna godina za njezin svjetski proboj bila je 2004. kad je nosila čak 54 revije na velikim modnim tjednima. Ako je želite u reklamnoj kampanji, upozoravamo da je njezina cijena snimanja 70 tisuća dolara po danu.

Posebna Pivovarova

A Natashina sunarodnjakinja Sasha Pivovarova doista je posebna djevojka u toj skupini. Nije imala nikakvih ambicija baviti se manekenstvom, a u svijet mode ušla je posve slučajno. Sasha je, naime, studirala povijest umjetnosti i slikarstvo na Moskovskom sveučilištu kad ju je njezin prijatelj, a sada i zaručnik, fotograf Igor Vishnyakov, snimio i poslao te fotografije u agenciju IMG. S njom je odmah potpisan ugovor i, premda bez ikakvog iskustva, odmah se našla na Pradinoj reviji. Uz to, Sasha je u modnu povijest ušla kao djevojka koja je šest uzastopnih sezona bila Pradino zaštitno lice i jedini model na njihovim reklamnim kampanjama. U međuvremenu je snimila brojne Vogueove naslovnice, pozirala je Patricku Demarchelieru za Pirellijev kalendar za 2008., ali nikada se nije odrekla svojih umjetničkih ambicija. U stankama između revija crta, pa makar i na ubrusima, a neki njezini radovi objavljeni su u francuskom Vogueu. Iako je vrlo kratko u modnim krugovima, već pomalo i kreira te je sinu pokojnog Georgea Harrisona, Dhaniju, pomogla osmisliti liniju odjeće koja modno evocira doba Beatlesa.

Čehinja Hana Soukupova, Poljakinje Malgosia Bela, Anna Jagodzinska i Anja Rubik, Mađarica Eniko Mihalik, Estonka Tiiu Kulik, Latvijka Inguna Butane, Ukrajinke Snejana Onopka i Viktoriya Sosoukina, Bjeloruskinje Tanya Dziahileva i Olga Sherer te Ruskinje Anna Selezneva, Anna Vyalitsyna, Valentina Zeliaeva, Vlada Roslyakova pri vrhu su službene liste www.models,com, na kojoj su manekenke rangirane prema svojoj “vrijednosti”, a nju, pak, određuju vrsta i količina poslova što ih obavljaju. I taj impresivan popis govori u prilog tezi da je bivši Sovjetski Savez (i zemlje koje su bile pod njegovim patronatom do kraja 80-ih), danas apsolutni vladar ženske ljepote. Za kraj ne treba zaboraviti niti činjenicu da je Daria Werbowy, jedna od najuspješnijih manekenki današnjice – iako je predstavljaju kao Kanađanku – rođena u Ukrajini.

Premda djevojke iz Hrvatske nisu navedene na listama najtraženijih manekenki, to ne znači da se stvari uskoro neće promijeniti. Tanja Dragović, Korina Longin, Ljupka Gojić i Kristina Sajko mogu se pohvaliti impresivnim karijerama u modnom svijetu, a svojim su radom svakako prokrčile put i ostalim našim curama koje su danas i te kako prisutne na svjetskoj modnoj sceni. Mateja Penava, Andrijana Dejanović i Helena Šopar već su priznata imena u modnim krugovima i svojim su radom zadobile povjerenje mnogih modnih autoriteta. Nadajmo se da će i Hrvatska uskoro imati djevojku s Vogueove naslovnice.

Nenad Korkut

Linker
23. travanj 2024 11:48