Infografika

Kako izvoziti žito iz Ukrajine usred blokade morskih luka koju provodi Rusija

Prije potpune ruske invazije, više od 90% ukrajinskog izvoza žitarica išlo je preko morskih luka.

Stepenice koje vode prema sada praznoj luci u ukrajinskoj Odesi

 Louai-barakat/Sipa Press/Profimedia/Louai-barakat/Sipa Press/Profimedia

Ruska invazija na Ukrajinu i blokada morskih luka u zemlji natjerali su Ukrajinu, jednu od ključnih svjetskih izvoznika žitarica, da traži nove rute za izvoz žitarica.

image

disclaimer za agri

Prije potpune ruske invazije, više od 90% ukrajinskog izvoza žitarica išlo je preko morskih luka.

To je činilo do 4-5 milijuna tona žitarica svakog mjeseca, a među glavnim potrošačima ukrajinskih žitarica bili su Bliski istok i afričke zemlje.

Budući da su ukrajinske luke blokirane, koriste se i istražuju druge inovativne rute – naime, izvoz željeznicom, kamionima i riječnim lukama – kako bi se omogućilo da žito stigne do morskih luka europskih zemalja, a zatim izveze do krajnjih odredišta.

Taj proces olakšava inicijativa Komisije EU o "puteva solidarnosti' - skupu mjera za olakšavanje izvoza žitarica svim dostupnim alternativnim rutama.

Trenutačno se ukrajinsko žito uglavnom izvozi u morske luke susjednih zemalja, Rumunjske i Poljske.

Potencijalna ruta također uključuje izvoz željeznicom i kamionima u talijanske, hrvatske, slovenske, nizozemske i belgijske morske luke.

Problem korištenja željeznice za izvoz žitarica, uz različite mjere granične kontrole i opću nespremnost željeznice za takve količine izvoza, različita je širina kolosijeka ukrajinskih i europskih željeznica pa svaki put žitarice moraju biti prebačene iz jednog vlaka u drugi na granici.

Druga opcija je preko Bjelarusa (Bjelorusija), koji ima istu širinu tračnica kao Ukrajina zahvaljujući sovjetskoj prošlosti. Ova se zemlja ranije koristila za izvoz ogromnih količina potaše željeznicom u litavsku luku Klaipeda, što bi moglo biti potencijalno rješenje za olakšavanje izvoza iz Ukrajine.

Međutim, zemlja je pod sankcijama, a EU ih nije spremna ukinuti u zamjenu za novu izvoznu rutu.

Blokadom morskih luka više od 22 milijuna tona žitarica ostaje blokirano u ukrajinskim skladištima, a nova žetva je pred vratima. Trenutna situacija dovela je do dramatičnog rasta cijena žitarica.

Inicijativa "puteva solidarnosti" ima pozitivan utjecaj na povećanje količine izvoza od ožujka.

Međutim, kako je u nedavnom intervjuu za EURACTIV rekao Markian Dimitraševič, zamjenik ukrajinskog ministra poljoprivrede, deblokada morskih luka jedini je način da zemlja može povećati izvoz žitarica do prijeratnih količina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. travanj 2024 12:40