Ruska invazija na Ukrajinu i blokada morskih luka u zemlji natjerali su Ukrajinu, jednu od ključnih svjetskih izvoznika žitarica, da traži nove rute za izvoz žitarica.
Prije potpune ruske invazije, više od 90% ukrajinskog izvoza žitarica išlo je preko morskih luka.
To je činilo do 4-5 milijuna tona žitarica svakog mjeseca, a među glavnim potrošačima ukrajinskih žitarica bili su Bliski istok i afričke zemlje.
Budući da su ukrajinske luke blokirane, koriste se i istražuju druge inovativne rute – naime, izvoz željeznicom, kamionima i riječnim lukama – kako bi se omogućilo da žito stigne do morskih luka europskih zemalja, a zatim izveze do krajnjih odredišta.
Taj proces olakšava inicijativa Komisije EU o "puteva solidarnosti' - skupu mjera za olakšavanje izvoza žitarica svim dostupnim alternativnim rutama.
Trenutačno se ukrajinsko žito uglavnom izvozi u morske luke susjednih zemalja, Rumunjske i Poljske.
Potencijalna ruta također uključuje izvoz željeznicom i kamionima u talijanske, hrvatske, slovenske, nizozemske i belgijske morske luke.
Problem korištenja željeznice za izvoz žitarica, uz različite mjere granične kontrole i opću nespremnost željeznice za takve količine izvoza, različita je širina kolosijeka ukrajinskih i europskih željeznica pa svaki put žitarice moraju biti prebačene iz jednog vlaka u drugi na granici.
Druga opcija je preko Bjelarusa (Bjelorusija), koji ima istu širinu tračnica kao Ukrajina zahvaljujući sovjetskoj prošlosti. Ova se zemlja ranije koristila za izvoz ogromnih količina potaše željeznicom u litavsku luku Klaipeda, što bi moglo biti potencijalno rješenje za olakšavanje izvoza iz Ukrajine.
Međutim, zemlja je pod sankcijama, a EU ih nije spremna ukinuti u zamjenu za novu izvoznu rutu.
Blokadom morskih luka više od 22 milijuna tona žitarica ostaje blokirano u ukrajinskim skladištima, a nova žetva je pred vratima. Trenutna situacija dovela je do dramatičnog rasta cijena žitarica.
Inicijativa "puteva solidarnosti" ima pozitivan utjecaj na povećanje količine izvoza od ožujka.
Međutim, kako je u nedavnom intervjuu za EURACTIV rekao Markian Dimitraševič, zamjenik ukrajinskog ministra poljoprivrede, deblokada morskih luka jedini je način da zemlja može povećati izvoz žitarica do prijeratnih količina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....