Frans Timmermans, izvršni potpredsjednik Europske komisije, priznao je pogreške koje je Bruxelles počinio tijekom narudžbe cjepiva protiv virusa Sars-Cov-2, a smatra kako bi se nakon završetka pandemije trebalo ozbiljnije odgovore koje je Komisija donijela od početka krize.
Podsjetimo, austrijski kancelar Sebastian Kurz, jedan od najglasnijih kritičara EU u nabavi cjepiva protiv Covida-19, optužio je Komisiju da je nepravedno raspodijelila doze između država članica, istaknuvši kako su neke zemlje dobile bitno više cjepiva od drugih.
- Da, istina je da je tijekom narudžbe cjepiva došlo do propusta, a smatram da su za to podjednako odgovorne članice i Komisija – priznao je Timmermans u razgovoru za Der Tagesspiegel, medijski partner Euractiva.
- Smatram da bismo nakon završetka pandemije trebali ozbiljno proanalizirati situaciju kako bismo mogli vidjeti gdje su se poduzeli krivi koraci – kazao je izvršni potpredsjednik Komisije, ponovivši kako „građani diljem EU i dalje očekuju da im se što prije osigura doza spasonosnog cjepiva”.
Međutim, Nizozemac i dalje ustraje u tezi kako je zajednička nabava EU bila ispravna odluka, unatoč tome što građani i državnici članica EU posljednjih dana taj model neprestano kritiziraju, smatrajući kako je prednost u nabavi cjepiva bila dana „bogatijim državama poput Njemačke”.
Timmermans, koji je u Komisiji zadužen za provedbu Europskog zelenog plana, zabrinut je i zbog naglog porasta emisije ispušnih plinova u azijskim zemljama. Od kada si je EU zadala cilj postati ugljično neutralna do 2050. godine, potpredsjednik Komisije smatra da je kucnuo čas za ozbiljnije reforme po pitanju klimatske politike.
- Strukturne reforme bi se mogle opravdati i pandemijom; od početka krize uzrokovane koronavirusom, mlađe generacije su pokazale nezapamćenu razinu solidarnosti prema svojim starijim sugrađanima. Upravo zato smatram da je vrijeme da se solidariziramo s našom djecom i unucima u kontekstu njihove zaštite protiv klimatskih promjena – objasnio je Timmermans u razgovoru za Der Tagesspiegel, a pozdravio je i svog američkog kolegu Johna Kerryja, s kojim se slaže u procjeni da ubrzo više neće biti moguće spriječiti podizanje prosječne temperature za 1,5 stupnja u usporedbi s predindustrijskim vremenima.
- U tom će slučaju naša djeca ratovati zbog nestašice vode ili hrane – rekao je.
Potpredsjednik Komisije smatra da će i automobilska industrija morati usvojiti radikalne reforme tijekom narednih godina.
- U toj će industriji i u budućnosti biti mnogo radnih mjesta, ali će ona biti drugačije prirode – smatra Timmermans, istovremeno svjestan činjenice kako europska industrija bitno sporije usvaja norme od ostalih globalnih aktera.
Jedno od mogućih rješenja u EU, vjeruje, moglo bi biti brže usvajanje električnih automobila za široku primjenu. Unatoč tome što si malo koji Europljanin danas može priuštiti takvu tranziciju, interes je prilično rasprostranjen.
Europska komisija želi uvesti stroža ograničenja za emisiju ugljikovog dioksida najkasnije do ovoga ljeta, unatoč tome što automobilska industrija pruža veliki otpor.
- Automobilska industrija neprestano upozorava kako je nemoguće postići ciljeve koje im mi zadajemo, a svake godine dokažu da su prilagodljiviji nego što misle – zaključio je Timmermans.
Izvršni potpredsjednik Komisije osvrnuo se i na njemačko-ruski projekt Sjeverni tok 2, kojeg smatra u potpunosti nepotrebnim za energetsku opskrbu EU.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....