Ekonomija vodika

EU otkriva plan od 300 milijuna eura za financiranje istraživanja vodika

EK procjenjuje da bi 24% globalne potražnje za energijom do 2050. moglo biti pokriveno čistim vodikom. Za EU od 9 do 14%.

Vodik je važan segment zelene tranzicije

 Epa-efe/friedemann Vogel

EU-ovo partnerstvo za čisti vodik, javno-privatni pothvat, objavilo je svoj prvi poziv za podnošenje prijedloga o 41 istraživačkoj temi koja se odnosi na vodik. Velik dio sredstava ići će za proizvodnju i skladištenje vodika.

Originalni tekst možete vidjeti ovdje.

image

disclaimer za projekt vodik

Ea.com

Pokrovitelj

Ovaj dionik podržava EURACTIV-ovo pokrivanje vodika. Ova podrška omogućuje EURACTIV-u da posveti dodatne uređivačke resurse za šire i dublje pokrivanje teme. Urednički sadržaj EURACTIV-a neovisan je od stajališta njegovih pokrovitelja.

Kako se EU obvezuje odmaknuti se od fosilnih goriva, vodik se smatra prikladnim načinom transformacije električne energije iz vjetra i sunca u energiju koja se može skladištiti korištenjem elektrolize za cijepanje vode u molekule vodika i kisika.

Vodik se može koristiti kao sirovina, gorivo ili nositelj energije i skladištenje te ima mnogo mogućih primjena u industriji, transportu, energetici i građevinarstvu, za koje se smatra da ih je teško dekarbonizirati, navela je Europska komisija u svojoj strategiji za vodik 2020.

Komisija procjenjuje da bi do 2050. godine 24% globalne potražnje za energijom moglo biti pokriveno čistim vodikom. Za EU se procjene kreću od 9 do 14%.

Partnerstvo EU-a za čisti vodik objavilo je 1. ožujka svoj prvi poziv za podnošenje prijedloga, koji su dio strateškog istraživačkog programa koji pokriva 41 istraživačku temu u rasponu od proizvodnje vodika iz obnovljivih izvora do skladištenja, distribucije i transporta.

"Ovo važno ulaganje ključno je za osiguravanje razvoja dinamične ekonomije vodika različitih inovatora, proizvođača i krajnjih korisnika diljem EU-a za održivu i prosperitetnu budućnost temeljenu na vodiku", rekao je Bart Biebuyck, izvršni direktor Clean Hydrogen Partnerstvo, javno-privatnog poduzeća.

Novi istraživački program partnerstva, usvojen 25. veljače, predviđa mobilizaciju 600 milijuna eura za različite istraživačke projekte čiji će troškovi biti ravnomjerno podijeljeni između proračuna EU-a i sudionika iz privatnog sektora.

“Ovaj poziv za projekte iznosi 300 milijuna eura od 1 milijarde eura javnih sredstava koje Partnerstvo za čisti vodik ima na raspolaganju”, objasnio je René Schutte, direktor HyNortha, podružnice nizozemske plinske tvrtke Gasunie. "Poziv će biti usklađen s barem istim iznosom privatnih sredstava i tako obuhvaća najmanje 600 milijuna eura", rekao je Schutte, koji sjedi u upravnom odboru partnerstva.

Financiranje će ići prema unaprijed definiranim ciljevima koje je postavilo istraživačko partnerstvo, s ciljem povećanja europske ekonomije vodika u nastajanju.

Deset subvencija ići će na istraživanje proizvodnje vodika, uključujući financiranje povećanja učinkovitosti solarnog termokemijskog cijepanja vode, kao i na razvoj “niskotemperaturnih elektrolizera vode za proizvodnju vodika pod visokim tlakom”.

Usredotočenost na učinkovitiju i jeftiniju proizvodnju vodika donekle je jedinstvena značajka istraživačkog partnerstva EU-a, rekao je Schutte.

"Partnerstvo za čisti vodik jedino je partnerstvo koje se fokusira na proizvodnju vodika zbog čega je znatan dio proračuna posvećen takvim aktivnostima", rekao je Nizozemac za EURACTIV. Fokus na proizvodnju vodika iz obnovljivih izvora proizlazi iz činjenice da "većina vodika, koji se trenutno proizvodi u EU i diljem svijeta, dolazi iz fosilnih goriva", napominje partnerstvo.

Agenda za strateško istraživanje i inovacije

Slično, transport vodika od proizvođača do potrošača danas je jako daleko od stvarnosti. Punih jedanaest tema dobit će sredstva za rješavanje skladištenja i transporta vodika, kao što je poboljšano otkrivanje curenja u budućim vodikovim mrežama.

"Što se tiče distribucije, još puno toga treba učiniti u ubrizgavanju H2 u plinsku mrežu, ukapljivanju ili protokolima za Rješenja za opskrbu vodikom", objasnio je Schutte.

Ostatak financiranja istraživanja bit će raspoređen na korištenje vodika u transportu, toplinskoj i električnoj energiji, međusektorskim projektima i vodikovim "dolinama" gdje su industrijski potrošači vodika povezani s proizvodnom i distribucijskom infrastrukturom kako bi se pokrio cijeli lanac vrijednosti vodika u određenoj regiji.

Što se tiče prijevoza, velik dio fokusa leži na prijevozu teških tereta, a ne na privatnim vozilima. Kako EU vjeruje da će kamioni s vodikom imati znatan tržišni udio nakon 2030. godine, započeo je testiranje kamiona na cestama kako bi dekarbonizirao cestovni prijevoz.

“Konkretno, samo u Pozivu 2022 pokrenuli smo demonstracijsku temu zahtjeva za 150 kamiona na cesti. To nikada prije nije učinjeno i to je ključna odskočna daska prema masovnom uvođenju do 2030.", rekao je Schutte.

Također je dostupno financiranje istraživanja za korištenje vodika u zrakoplovstvu, sektoru koji je posebno izazovan za dekarbonizaciju. “Financiramo projekte za razvoj ukapljenog vodika, gorivih ćelija i sustava za skladištenje za unutarnju plovidbu, kao i za zrakoplovstvo”, rekao je Schutte.

Vodikove doline

Istraživačko partnerstvo također stavlja težište na vodikove doline koje neki smatraju ključnim za pokretanje ekonomije vodika.

“Vjerujemo da su doline ključni instrument za demonstriranje prednosti našeg vodikovog ekosustava i stoga im pružamo veliku podršku”, rekao je Schutte za EURACTIV. “Cilj nam je pokrenuti najmanje pet inovativnih dolina kroz Partnerski program za čisti vodik. Imamo stotine dionika spremnih dati podršku.”

U ovoj prvoj početnoj tranši projekata, velika potpora za istraživanje u iznosu od 25 milijuna eura i mala od 8 milijuna eura stavljene su na raspolaganje za poticanje vodikovih dolina.

“Doline predstavljaju više od 10% ukupnog financiranja EU-a i očekujemo da će to potaknuti veliko sufinanciranje. Da bismo vam dali ideju, predviđamo da bi javno financiranje od 25 milijuna eura moglo potaknuti do 75 milijuna eura ulaganja partnera za doline”, dodaje Schutte.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 14:33