Cijena stanova u Rijeci

Neatraktivne lokacije kupci jednostavno izbjegavaju, dok za najatraktivnije, poput Trsata, Pećina i Marčeljeve Drage, nemaju financijskih mogućnosti.

Interijer svog doma uvijek možete mijenjati, bilo da je riječ o novom namještaju, boji zidova ili rasporedu prostorija. Dosadni dnevni boravak možete obnoviti novom sjedećom garniturom ili detaljima u dominantnoj boji, kuhinjske elemente uvijek možete osvježiti novim frontama, a mjesta za novog člana obitelji možete dobiti rušenjem zidova ili pregrađivanjem.

Kvalitetnim stanovima cijena gotovo uopće nije pala, ostalima i do 25 posto

Sve se prostorije mogu adaptirati i namjestiti po želji ukućana, može se urediti i fasada te okućnica kuće ili zgrade… Dakle, može se utjecati na gotovo sve karakteristike nekretnine, osim jedne. A ona utječe na sve ostalo. Recimo, na pogled kroz prozor. Ili blizinu trgovina i javnog gradskog prijevoza, pa i posla.

Istočna i zapadna Rijeka

Iskusni kupci stoga će prije same kupnje nekretnine pažnju obratiti na tri elementa, a to su: lokacija, lokacija i opet lokacija. No ona, opet, ovisi o profilu i navikama kupca pa je teško uspoređivati njezinu atraktivnost jer pojedina prednost određene lokacije za jednog kupca može predstavljati manu za drugoga i obrnuto.

Međutim, općepoznato je da je upravo lokacija glavni parametar pri određivanju cijena nekretnina, a kupnja ovisi o financijskim mogućnostima potencijalnog kupca. Oni koji si to mogu priuštiti, kupit će skupu nekretninu na najatraktivnijoj lokaciji, dok će oni čiji je budžet skromniji, tražiti neku drugu lokaciju koja većinom odgovara njihovim željama. I to je više-manje uvijek tako.

Primjer nam je Rijeka, a o cijenama stanova u tom gradu razgovaramo s Brankom Papešom, direktorom Dogma nekretnina, vodeće agencije za nekretnine u Primorsko-goranskoj županiji.

– Kada pričamo o tržištu nekretnina u Rijeci, situacija je specifična i grad je podijeljen na dva dijela: istočni i zapadni. U pravilu, kupci su zainteresirani isključivo za jedan ili drugi dio grada pa će teško kupci s istoka prijeći na zapad i obratno. Cijene stanova po kvadratu kreću se od 1250 eura naviše, ovisno o naselju, kvaliteti gradnje, razini uređenja, godini gradnje, orijentaciji, pogledu, osiguranom parkingu… U usporedbi s godinama prije krize, na većini tržišta je došlo do pada cijena, i to od deset do 25 posto, ali na najatraktivnijim lokacijama za kvalitetne nekretnine pada cijene uopće i nema.

Najprodavanije su lokacije one srednje atraktivne, primjerice Krimeja, Vojak, Donja i Gornja Vežica, Krnjevo, Kantrida i Srdoči. Neatraktivne lokacije kao što su Mlaka i Vodovodna ulica kupci jednostavno izbjegavaju, a za one najatraktivnije, primjerice Trsat, Bulevard, Pećine, Bivio i Marčeljevu Dragu, nažalost, većina klijenata nema mogućnosti – kaže Papeš.

Neboderi nisu poželjni

Dodaje kako su najtraženiji jednoipolsobni (sa spavaćom sobom i dnevnim boravkom), klasičan dvosobni te dvoipolsobni (s dvije spavaće sobe i boravkom) stanovi površine od 40 do 65 kvadrata, po mogućnosti na prvom, drugom ili trećem katu u manjim zgradama, ne u neboderima, s balkonom i pogledom na more. Nekretnine u koje se ne mora dodatno ulagati, osim osnovnih troškova poput bojenja zidova, lakše pronalaze kupce.

Međutim, danas je karakteristično da kupci svoj novac i kupnju nekretnine doživljavaju puno ozbiljnije i ne kupuju bilo što, ističe Papeš. Mnogo su informiraniji i za svoj novac traže vrijednost više, a na takvom tržištu najbolje prolaze oni investitori i vlasnici nekretnina koji od samoga početka gradnje ili prodaje nude upravo to – vrijednost više u usporedbi s ostatkom tržišta. Tako, osim same lokacije, traže i kvalitetnu gradnju s naglaskom na energetsku učinkovitost, tj. niže troškove stanovanja i višu razinu uređenja nekretnina, osigurana parkirna mjesta i slično.

Specifične nekretnine

– Najviše su cijene na najatraktivnijim lokacijama i za kvalitetne gradnje gdje se postižu cijene i do 3000 eura po kvadratu. No, takve su nekretnine specifične. Na primjer, nalaze se u prvom redu do mora ili su u sklopu projekta s osiguranim parkirnim mjestima u garaži, direktnim liftom iz garaže u stan, krovnim terasama, A+ kategorijom energetske učinkovitosti, solarnim panelima i staklenim stijenama.

Klijenti traže vrijednost više, nisu spremni kupiti bilo koju nekretninu po bilo kojoj cijeni

Takve nekretnine i takav projekt su jedinstveni i uvijek se nađu klijenti koji od nekretnine traže više. Želim naglasiti da se u posljednje vrijeme bitno mijenja kultura klijenata koji polako shvaćaju da kvalitetna nekretnina diže kvalitetu života, da su bitni organizacija prostora, prirodna svjetlost, blizina svih sadržaja…

Sukladno tome, nisu više spremni kupiti bilo koju nekretninu po bilo kojoj cijeni – ističe Papeš. Zanimljiv je podatak da se u Rijeci trenutačno prodaje maksimalno 50 novosagrađenih stanova.

– Po tome je riječko tržište nekretninama specifično i kao svijetli primjer ističem projekt od 20-ak stanova koji je u potpunosti prodan dok su stanovi bili još u početnoj fazi gradnje. U tom je slučaju investitor u savjetovanju s agencijom prilagodio stanove, kvadraturu, funkcionalnost i, što je najbitnije, cijenu tržištu te su svi stanovi prodani bez ikakvih problema – napominje Papeš.

Bolji stan za isti novac

Za razliku od takvih stanova visoke kvalitete koji unatoč višoj cijeni nalaze kupce, danas se u Rijeci već za 30.000 do 35.000 eura može kupiti neuređena garsonijera na manje atraktivnoj lokaciji, na višim katovima nebodera (iznad 20. kata).

– U posljednjih nekoliko godina to je bilo nemoguće. Moglo bi se reći da kupci sada u 80 posto slučajeva mogu za isti iznos dobiti veću ili bolje uređeniju nekretninu u usporedbi s razdobljem prije krize – kaže Papeš, dodajući da su investitori i dalje spremni ulagati u stanogradnju te da se nekretnine u većini slučajeva prodaju deset do 20 posto ispod tražene cijene.

Kako prodati i postići veću cijenu nekretnine?

Odgovara Branko Papeš, Dogma nekretnine

Ono što savjetujemo “našim” prodavateljima jest da svoju nekretninu pripreme za prodaju. Bitno je da prodavatelji shvate da nekretnina mora ostaviti dobar prvi dojam jer ako se svidi kupcima, oni će se vratiti i pogledati je još jednom ili više puta. Možemo reći da nekretnina ima samo jednu priliku. Tim povodom poželjno je da je nekretnima čista i uredna, da se makne višak predmeta, ako je sunčana, da se otvore rolete i sl., odnosno da se istaknu prednosti nekretnine. Kod stanova manjih kvadratura idealno bi bilo da se stanari maknu iz nekretnine kako se ne bi stvarao dojam gužve. Dodatni detalj kod prodaje nekretnina jest da vlasnici imaju spreman tlocrt nekretnine i vlasničku dokumentaciju, a ako je stan u otkupu, točan izračun preostalog duga i sl. To su detalji koji pomažu kupcima da se lakše odluče baš za našu nekretninu.

Objavljeno u tiskanom izdanju, 23.03.2013.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
09. svibanj 2024 20:47