GDJE INVESTIRATI

Trend je ulaganje u uredske prostore, u Zagrebu će se graditi dva poslovna tornja

 Ustupljena fotografija
Željana Krznarić iz Supernove i Goran Kralj iz PBZ Croatia osiguranja na RE:D konferenciji otkrivaju na što naši ljudi najradije troše novac, a gdje su prave prilike

Unatoč svim poteškoćama, investicijska klima u Hrvatskoj trenutačno je donekle povoljnija nego u ostalom dijelu Europe. To će na RE:D konferenciji na panel-diskusiji "Gdje dalje investirati?" među ostalima potvrditi i Goran Kralj, član Uprave PBZ Croatia osiguranja, te Željana Krznarić, voditeljica odjela zakupa Supernova grupe. Otkrit će i gdje Hrvati najradije investiraju, a gdje su zapravo prave prilike.

- Ulazak Hrvatske u eurozonu i Schengen podupro je pozitivan gospodarski trend, a ti su efekti nadmašili i negativne učinke rasta kamatnih stopa. Uzmemo li u obzir da bi vrhunac inflacije, a s tim i vrhunac kamatnih stopa trebao biti iza nas, očekuje se tek blago usporavanje gospodarstva, a ne recesija. Na tržištu kapitala ima puno mogućnosti, no ljudi nisu u potpunosti svjesni u što je sve moguće ulagati i koje to prilike nosi. Unatoč tome što imamo na izbor različite vrste proizvoda, veliku ulogu igraju mentalitet i navike. Novac se uglavnom usmjerava u nekretnine i depozite, a manjim dijelom na tržište kapitala te smo prema tome pri dnu ljestvice u usporedbi s ostalim državama EU - kaže Goran Kralj, koji je prokomentirao i skoru izmjenu Zakona o obveznim mirovinskim fondovima, prema kojem će se mirovinskim fondovima omogućiti značajnije više ulaganja u nekretnine.

Mirovinski fondovi

Naime, dosad su mirovinski fondovi u nekretnine mogli ulagati posredno, investiranjem u nekretninske fondove ili dionice listanih kompanija koje se bave nekretninama. Novi zakon omogućava liberalnija ulaganja te se uvode nekretnine kao nova investicijska klasa u koju mirovinski fondovi mogu ulagati izravno. Čak se i limit koliko se može uložiti direktno u nekretnine dodatno povećava nakon pet godina otkad zakon stupi na snagu.

- Vjerujem da ćemo s vremenom dio portfelja investirati i u nekretnine. S aspekta diverzifikacije ulaganja fonda je odlično što nam je i to sada dozvoljeno, no konkretna ulaganja ovisit će i makroekonomskim kretanjima na tržištima na kojima ulažemo - dakle razvijena tržišta Europe i SAD-a, kao i drugim prilikama koje postoje na hrvatskom i inozemnim tržištima. Samo tržište nekretnina nudi nekoliko različitih sektora (uredi, logistika, trgovačke nekretnine, hoteli, infrastruktura itd.), koji nam mogu biti zanimljivi, ovisno o uvjetima. Novim zakonom je omogućeno ulaganje u funkcionalne poslovne zgrade sa ili bez pripadajućeg zemljišta koje nose predvidive i stabilne novčane tokove - kaže Kralj.

image

Željana Krznarić, voditeljica odjela zakupa Supernova grupe

Ustupljena fotografija

Jedna od prilika za ulaganje u Hrvatskoj je retail, odnosno maloprodaja, a jedan od najznačajnijih igrača u tom segmentu je Supernova grupa, koja je na domaćem tržištu prisutna od 2008. Poslovanje su počeli retail parkovima prilagođenima manjim sredinama, koji su tada bili potpuno novi koncept za ovo područje. Danas u Hrvatskoj upravljaju sa 16 centara različitih vrsta, uključujući retail parkove, hibridne centre, trgovačke centre i lifestyle centre. Dosad su ukupno uložili više od 550 milijuna eura i postali vodeća tvrtka po broju trgovačkih centara i broju zakupaca - njih više od 600 po ukupnoj iznajmljenoj površini. Evo kako Željana Krznarić, voditeljica odjela zakupa Supernova grupe Hrvatska, analizira trenutačne trendove u trgovini.

Transformacija tržnih centara

- Shvaćajući da današnji kupac traži više od obične trgovine, Supernova je transformirala svoje centre u dnevne destinacije koje nude posebno iskustvo i svakodnevnoj kupovini daju dodatnu vrijednost. Naši centri postaju mjesta okupljanja, provođenja slobodnog vremena te uključuju sve više zelenih površina, zabavnih sadržaja i gastroponuda, u korak s globalnim trendovima. Retail parkovi i dalje ostaju praktični modeli gdje se kupovina obavlja brzo i jednostavno, s naglaskom na dostupnost parkirališnih mjesta. S druge pak strane, lifestyle centri poput zagrebačkog Centra Kaptol nude posebno iskustvo za zahtjevnijeg kupca koji želi odnosno ima nešto emotivniji odnos sa samom lokacijom. Estetika centra i iskustvo boravka te premium brendovi igraju ključnu ulogu u privlačenju ovog tipa kupaca - objašnjava Željana Krznarić.

Greenfield projekt

Uz već dobro uhodani retail, Supernova najavljuje i prvi značajniji iskorak na uredsko tržište. Iako Supernova već ima urede u svojem portfelju u Zagrebu u sklopu Centra Kaptol i Branimir mingle mall, planiraju projekt razvoja uredskog kompleksa u zagrebačkom Buzinu.

- Supernova grupa razvija novu djelatnost u poslovanju te u ovoj godini namjerava startati sa svojim prvim greenfield projektom izgradnje uredskih objekata u Zagrebu - Supernova Office Towers. Riječ je o dva poslovna tornja s modernim uredskim prostorima i ukupnom površinom od oko 15.000 četvornih metara, dodatnim vanjskim parkirališnim mjestima i podzemnom garažom. Budući uredski prostori bit će razvijeni u skladu s našom dugoročnom strategijom održivosti i inicijativom za učinkovitu energiju "Supernova Green Energy", s posebnim naglaskom na poštivanje ekološki održivih elemenata prema ESG standardima - najavljuje Željana Krznarić.

Novi trend: ili jako jeftino ili skupo

- Primjećujemo da se promijenio način na koji potrošači percipiraju vrijednost proizvoda. S jedne strane, postoji skupina potrošača koja traži najniže moguće cijene, često se okrećući prema diskontnim trgovinama kako bi ostvarili što veće uštede. S druge strane, postoji rastući broj potrošača koji su spremni platiti više za proizvode visoke kvalitete, s dodanom vrijednošću ili posebnim značajkama. Ovaj jaz između ekstremnih segmenata tržišta rezultira smanjenom potražnjom za proizvodima i uslugama u srednjem cjenovnom rasponu - kaže Željana Krznarić iz Supernove.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. travanj 2024 04:55