Na hrvatskom tržištu nekretnina već par godina vlada "optimizam susjeda". Tim se pojmom pokušavaju opisati subjektivni stavovi prodavatelja koji sami kreiraju tražene cijene svojih nekretnina samo na osnovi onoga što je prodano u njihovoj neposrednoj blizini, smatrajući pritom kako bi i oni mogli ostvariti jednake prihode. I, to je, među ostalim, razlog visokih cijena nekretnina.
Nerealno je očekivati da bi rabljene i neodržavane nekretnine mogle postići cijene onih preuređenih na dobroj lokaciji ili u novogradnji, iako je posve logično da dolaskom kvalitetne novogradnje u neko naselje, kako kaže Sergio Serdarušić, vlasnik agencije za nekretnine Eurovilla, rastu cijene i ostalih nekretnina u okruženju. Ali ne u tolikoj mjeri koliko očekuju prodavatelji.
- Nažalost, prodavatelji koji žive u starijim zgradama često nerealno sami procjenjuju svoje nekretnine očekujući da trend porasta cijene novogradnje po četvornom metru prati i starogradnju što, naravno, nije moguće zbog same kvalitete postojećih objekata kada se usporede. Naravno da lokacija igra značajnu ulogu, ali opet ne toliku da će izjednačiti cijenu kvadrata u zgradi iz 1960. godine s onom koja se tek gradi u nekom zagrebačkom kvartu poput, primjerice, sjeverne Trešnjevke ili Vrbana. Važno je biti realan i imati realna očekivanja, te prepustiti procjenu stručnjacima koje imamo i mi u Eurovilli, kako nekretnina ne bi bila pogrešno pozicionirana na tržištu te tako stajala godinama - kaže Serdarušić.
Predvodnik visokih cijena je novogradnja, pri čemu se kvalitetne nekretnine na dobrim lokacijama brzo prodaju, ali ih ipak nema dovoljno da bi se namirile potrebe tržišta.
- Novogradnja je u punom zamahu već dugo vremena, iako se na kratko sve usporilo za vrijeme pandemije. Kvaliteta gradnje prati europske trendove, očekivanja su sve viša, oprema sve kvalitetnija, radna snaga skuplja, a dobrih lokacija sve manje pa su samim time i cijene novoizgrađenih nekretnina više - kaže.
Novogradnja će kupcima, dodaje, uvijek biti interesantnija od starogradnje zbog nekoliko razloga: kvalitete izrade, materijala, modernog rasporeda prostorija, parkirnih, odnosno garažnih mjesta, dizala, vizualne i estetske privlačnosti, psihološke sigurnosti, sigurnosti od potresa…
S druge strane, kaže, u gradovima s postojećom povijesnom jezgrom, tržište se u potpunosti oslanja na novogradnju kao sredstvo razvoja, jer su kapaciteti spomenutih okvira limitirani.
- Nemoguće je širiti i graditi u Starom Gradu u Dubrovniku, na zadarskom poluotoku ili, primjerice, Gornjem Gradu u Zagrebu. Zbog toga se gradovi i šire što je prirodna i logična urbanistička posljedica - kaže.
U Zagrebu se, dodaje, gradi gdje god je moguće doći do parcele.
- Čest je slučaj da se kupuju male parcele na kojima se već postojeći objekti ruše i grade se nove zgrade kao što je slučaj po starijim i gušće naseljenim kvartovima. S druge strane niču cijeli novi kvartovi. Nažalost, infrastruktura ne prati dovoljno dobro nove projekte. Stvaraju se novi kvartovi, ali se uz njih ne grade popratni sadržaji. Jako se malo radi na urbanizmu, svako zemljište gleda se kao zaseban projekt - komentira, dodajući kako velik broj kupaca novogradnje u Zagrebu čine mlade obitelji s djecom, kod kojih je infrastruktura važno pitanje prilikom kupnje.
- Dolaskom kvalitetno osmišljenih novogradnji i blokova svakako se populariziraju naselja, samo je bitno da infrastruktura prati razvoj - naglašava.
A u kojem postotku novogradnja podiže vrijednost ostalih nekretnina u susjedstvu?
- Teško je reći u kojem postotku, ali naravno da podiže, to je recipročna dinamika. Ljudi uvijek vole kreirati svoju cijenu i određivati vrijednost svoje nekretnine u odnosu na onu najskuplju u neposrednoj blizini. Ali to često nema uporište u činjeničnom stanju stvari budući da se radi o dva objekta među kojima postoji prilična diskrepancija u kvaliteti i samom vremenu izgradnje. Samim time dolazi i do rasta cijene postojećih objekata budući da smo mi dužni komunicirati zahtjeve klijenata prodavatelja. Problem je što konkurentne agencije žele preuzeti nekretninu pošto-poto, pa će je čak i oglašavati po nerealnoj visokoj cijeni što će imati negativan ishod za prodavatelju kojemu je obećano da je može prodati po toj cijeni, a i za zdravlja samog tržišta koje će biti prepuno preskupih nekretnina koje je nemoguće prodati, a svojim dugotrajnim prisustvom stvaraju umjetan privid prenapuhanih cijena - pojašnjava.
Zanimalo nas je i je li rast vrijednosti novoizgrađenih nekretnina održiv i dugoročan trend, s obzirom na činjenicu da se brojni novi projekti realiziraju na periferiji grada.
- Iako se realiziraju na periferiji, oni se tamo i jako dobro prodaju. Periferija je izgubila tu negativnu konotaciju upravo zbog novogradnje koja je svojim postojanjem i kvalitetom oživjela te dijelove grade kojima su skloni mladi klijenti s obiteljima koji kupuju prvu nekretninu za život. Moderni trendovi u izgradnji te kvartove čine iznimno relevantnima na tržištu, a dobra prometna povezanost i infrastruktura koja prati gradnju takvih naselja doprinosu dojmu urbanih cjelina u kojima postoje svi sadržaji za kvalitetan život bez potreba za gravitacijama centru grada, koji mnogim spomenutim klijentima zapravo ne predstavlja ništa esencijalno pri odluci o kupnji - zaključuje Serdarušić.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Eurovillom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....