Putovanja, zabava, puno novca, ugodan i sadržajan život, dobar auto, dobra klopa i “starci” koji ne gnjave - većina je odgovora u nedavno provednom istraživanju među osobama od 18 do 35 godina kada ih netko zamoli da brzo i bez previše razmišljanja odgovore na temu "Što žele mladi u Hrvatskoj i kako to kane ostvariti?".
No, kada im se osigura nešto više vremena ne bi li razmislili što žele i kako vide svoj život i ciljeve koje trebaju ostvariti - odgovori su različiti, pa čak i pod utjecajem sredine u kojoj stanuju. Primjerice, mladi u Slavoniji i dalje vide svoju budućnost u odlasku iz Hrvatske, dok mladi u Međimurju svoju budućnost vide u otvaranju vlastitih tvrtki ili obrta te realizaciji vlastitih poslovnih projekata.
Rezultati su to istraživanja koje je provedeno za nevladinu inicijativu Mladi i poduzetni u 19 hrvatskih gradova: Beli Manastir, Osijek, Vukovar, Grubišno Polje, Daruvar, Slavonski Brod, Nova Gradiška, Kutina, Zagreb, Zaprešić, Krapina, Varaždin, Čakovec, Ogulin, Sisak, Petrinja, Pula, Makarska i Zadar. Istraživanje je obuhvatilo 327 osoba te je pokazalo da mlade posebno smetaju uskraćene prilike u mnogim područjima društvenog života i djelovanja.
"U mnogim sredinama još uvijek je stranačka pripadnost važnija od sposobnosti, angažiranosti i školovanosti, što ih posebno pogađa. Mladim ljudima uvelike je neizvjesna financijska budućnost. U istraživanju se pokazalo i da mladi strahuju kako će naučiti rukovati novcem, kako do njega doći, kako ga zarađivati i kako ga pametno trošiti", pojasnila je Sanela Dropulić, autorica istraživanja i idejna začetnica inicijative Mladi i poduzetni.
Mladi su naglašavali da ih postojeći obrazovni sustav ne priprema kvalitetno i sveobuhvatno na izazove koji ih čekaju u životu, posebice kada jednog dana trebaju sami krenuti na tržište rada. Iako su iskazali potrebu za mentoriranjem, istodobno su naglasili da im "ne trebaju tutori, nalogodavci, niti žele jednosmjernu komunikaciju koja guši njihovu kreativnost, angažiranost i dobru volju za djelovanjem".
"Često su davali odgovore kako su oni drugačiji u svojim pogledima od onih malo starijih, imaju svoj svijet koji se veže uz rapidan rast i razvoj tehnologije, ali to ih ne čini lošijima, to ih samo čini drugačijima. Upravo sam stoga i provela ovo istraživanje kako bi i kroz djelovanje Mladih i poduzetnih osigurali kvalitetan odgovor na izazove sve izraženijih međugeneracijskih (ne)snalaženja kroz kvalitetno povezivanje, edukacije, projekte i angažman. Posebice u pravcu razmjene iskustva starjih i energije mladosti, znanja starijih i elana mladih, strpljenja starijih i neustrašivosti mladih. Cilj nam je rušiti stereotipe i percepciju mladih ljudi kao bezidejnima i neambicioznima, naglašavajući jedinstvene kvalitete koje mladi donose vođeni mentorstvom onih iskusnijih - opisuje Sanela Dropulić.
Osobe u ovom istraživanju su različitih karijernih ostvarenja ili pak na putu k tome. Dio ispitanika imalo je studentski status, dio ispitanika se zaposlio nakon srednje škole u realnom sektoru ili pak u državnoj ili javnoj službi, dio ispitanika radi u realnom sektoru kod poslodavaca kod kojih su došli nakon završene fakultetske izobrazbe, jedan dio je nezaposlen, a dio ispitanika ima već otvorene vlastite tvrtke i obrte.
Više od polovice ispitanika jasno je reklo da Hrvatska treba ići naprijed bez okretanja u prošlost te poručilo da kao mlade osobe žele znati gdje idemo i kamo ćemo doći 2031. ili 2051. godine. Također, ispitanici su život u Hrvatskoj ocijenili odličnim, ali istodobno poručili da uvijek može biti i bolje.
Kao najveći problem su istaknuli činjenicu da sve kasnije odlaze od svojih roditelja jer je teško osigurati vlastiti krov nad glavom, da sve kasnije osnivaju obitelji, ulaze u partnerske zajednice i imaju vlastitu djecu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....