Da su cijene stambenih kvadrata iz godine u godinu sve veće, nikom nije nepoznanica, no mogli biste se šokirati koliko je potrebno izdvojiti za - garažu. Prije samo šest-sedam godina za iste se iznose mogla kupiti solidna garsonijera od 25 do 30 kvadrata. Ovaj trend najuočljiviji je u Splitu, gdje se za privatne garaže, rijetko dostupne na tržištu, traži i 80 tisuća eura! Slično je i u centru Zagreba.
Mnogi koji pri kupnji stambene nekretnine nisu odmah uložili u garažu zatvorenog tipa, često u podzemnim etažama stambenih zgrada, smatrajući to dodatnim troškom koji samo podiže ukupnu kupoprodajnu cijenu, danas žale zbog takve odluke i s nevjericom promatraju tražene cijene. Svoje iskustvo ispričala nam je i jedna stanarka zagrebačkog naselja Špansko.
- Prije četiri godine kupila sam stan u novogradnji, čiji investitor tada nije uvjetovao kupnju garaže. Budući da je naplata parkinga bila uvedena samo u jednoj ulici, smatrala sam da mi je garaža nepotrebna. Međutim, danas su sve ulice u kojima nema naplate parkinga toliko popunjene da se po povratku s posla vrtim po cijelom kvartu, a kad pronađem parkirno mjesto, 20 minuta pješačim do svoje zgrade. Razmišljala sam o kupnji garaže jer mi je prijeko potrebna, ali cijene su astronomske - govori nam Zagrepčanka dodajući da se po kvartu i garažama u okolnim stambenim zgradama mogu vidjeti zalijepljeni leci "prodajem garažu", ali i oni "hitno kupujem garažu". Takvi se leci ne zadržavaju dugo.
- Puno njih i iznajmljuje garažu tako da mi je to isplativija opcija. Svoju sam unajmila za 200 eura mjesečno - kaže.
Proučili smo oglasnike da vidimo što se sve nudi te kontaktirali agencije za nekretnine i provjerili aktualne trendove vezane za privatne garaže te garažna i vanjska parkirna mjesta u većim hrvatskim gradovima. U zagrebačkoj agenciji Rosato smo, primjerice, pronašli garažu s dva parkirna mjesta i dodatnim spremištem u zagrebačkoj poslovnoj zoni u Darwinovoj ulici, za koju prodavatelj traži 56.400 eura. Danijela Đaković iz spomenute agencije ispričala nam je da je u posljednje dvije godine osjetno porasla potražnja za garažama u Zagrebu.
- Cijene garaža porasle su između 10 i 20 posto, a najtraženije su upravo u poslovnim zonama. Kupci, naravno, nastoje malo spustiti cijene, ali one nisu toliko fleksibilne i garaže se, na dobroj lokaciji, u pravilu puno brže prodaju nego stanovi - objasnila je Đaković. Općenito, cijena garaže, kao i svake nekretnine, kaže, ovisi o lokaciji i godini gradnje, a ako se taj objekt gleda kao investicija, onda je uputno uložiti na mikrolokacijama na kojima je prema prostornom planu predviđeno dosta sadržaja i nove gradnje.
Garaža iz njezine ponude nije najskuplja u Zagrebu. Rijetki oglasi zatvorenih garaža u centru i četvrtima naslonjenim na centar Zagreba u domaćim oglasnicima navode tražene cijene do 70 tisuća eura (primjerice, za 22 kvadrata u Babonićevoj traži se 69.000 eura), čak i ako imaju kapaciteta samo za jedno vozilo, a općenito se u glavnom gradu cijene zatvorenih garaža kreću od 25 tisuća naviše, dok je za garažna parkirna mjesta potrebno izdvojiti od 13 tisuća eura naviše.
Što je dovelo do ovakve situacije prokomentirali smo i s Dianom Perger iz agencije Euro-interijeri, koja kaže kako se ponekad i sama iznenadi ekstremima.
- S jedne strane na naplatu nam dolazi stihijska gradnja kada su se po velikoj većini starih kvartova - čitaj: sada atraktivnih u užem i širem centru Zagreba - gradili objekti bez obveze da investitor osigura dovoljan broj garaža ili parkirnih mjesta, s druge strane standard obitelji koje u svom vlasništvu imaju najmanje dva vozila, i s treće strane klimatske promjene. Dovelo je sve to do toga da su cijene u ponekim kvartovima zaista visoke - kaže Perger.
Ipak, ističe kako su propisi veći dugi niz godina regulirani te je obveza investitora osigurati dovoljan broj parkirnih/garažnih mjesta.
- Kupci to prihvaćaju kao apsolutno normalno i nerijetko se zna dogoditi situacija da bi poneki kupac želio kupiti i veći broj garažnih/parkirnih mjesta nego što je to bilo predviđeno uz njegov stan. No situacija je različita od kvarta do kvarta, ovisno o prostoru javnih parkirališta na određenoj lokaciji. Sukladno tome, u kvartovima koji nemaju dovoljan broj javnog parkinga ponuda garaža je mala, a cijene izuzetno visoke, dok još ima kvartova koji imaju dovoljan broj javnih parkirališta, koja se još uvijek ne naplaćuju i gdje su cijene garaža umjerene - kaže, dodajući da su uobičajene realizirane cijene postale, primjerice, 28.000 eura za 22 kvadrata na Malešnici ili, pak, 26.000 eura za 20 kvadrata u Stenjevcu.
Još više nego u Zagrebu, cijene rastu u Splitu, gdje je njihova ponuda značajno manja pa se one na najtraženijim lokacijama brzo rasprodaju, a mnogi ih kupci gledaju kao investiciju. Danijela Čaleta, vlasnica agencije Imperium nekretnine, pojasnila je zašto.
- Unazad pet godina garaža je postala luksuz i debelo premašila cijene kvadrata stana. Danas ćete za jednu bolju garažu platiti nekadašnji iznos stana, u prosjeku se traži od 50 do 80 tisuća eura. Od garaža se rade stanovi, apartmani, i preprodaju se nakon toga kao stambeni prostor i iznajmljuju turistički - objašnjava Čaleta te dodaje da je u Splitu, upravo zbog nedostatka novih i prenamjene postojećih garažnih objekata, potražnja u svim dijelovima grada veća od ponude, što ide u prilog rastu cijena.
Ono malo garaža na prodaju u Rijeci također u oglasnicima stoji za više desetaka tisuća eura, a kako nam je otkrila Nataša Jurjević iz Consensus nekretnina, ondje su kupci ipak više zainteresirani za najam.
- Iako neki prodavatelji traže više iznose, to kod kupaca baš i ne prolazi. Realna cijena koju bi izdvojili za kupnju garaže je do nekih 30 tisuća eura, naravno, ovisno o lokaciji u samom gradu. Unazad godinu-dvije značajno je porasla cijena najma. Dok su se tada one mogle unajmiti za 100 do 200 eura mjesečno, sada je taj raspon od 200 do 350 eura - ispričala je Jurjević.
U Osijeku je, kako doznajemo, kao i svugdje, posjedovanje garaže problem u naseljima starijeg tipa, dok je kod novijih zgrada taj kapacitet prilagođeniji današnjim potrebama.
- Cijene se kreću uzlazno od sedam do 15 tisuća eura, a to uključuje i natkrivena parkirna mjesta, ali nije zabilježen njihov nagli rast. Potražnja je najveća u centru grada, gdje se oglašene garaže brzo i prodaju - rekao je Kosta Dimitrijević iz Estate agencije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....