TRAŽENA ROBA

Jedna vrsta nekretnine debelo premašuje cijene stanova. Za 20-ak kvadrata traži se i do 80.000 eura!

Ilustracija

 TOMISLAV KRIŠTO/CROPIX
U gradovima na obali takvi se prostori nerijetko prenamijenjuju u stanove i apartmane te preprodaju ili turistički iznajmljuju

Da su cijene stambenih kvadrata iz godine u godinu sve veće, nikom nije nepoznanica, no mogli biste se šokirati koliko je potrebno izdvojiti za - garažu. Prije samo šest-sedam godina za iste se iznose mogla kupiti solidna garsonijera od 25 do 30 kvadrata. Ovaj trend najuočljiviji je u Splitu, gdje se za privatne garaže, rijetko dostupne na tržištu, traži i 80 tisuća eura! Slično je i u centru Zagreba.

Mnogi koji pri kupnji stambene nekretnine nisu odmah uložili u garažu zatvorenog tipa, često u podzemnim etažama stambenih zgrada, smatrajući to dodatnim troškom koji samo podiže ukupnu kupoprodajnu cijenu, danas žale zbog takve odluke i s nevjericom promatraju tražene cijene. Svoje iskustvo ispričala nam je i jedna stanarka zagrebačkog naselja Špansko.

- Prije četiri godine kupila sam stan u novogradnji, čiji investitor tada nije uvjetovao kupnju garaže. Budući da je naplata parkinga bila uvedena samo u jednoj ulici, smatrala sam da mi je garaža nepotrebna. Međutim, danas su sve ulice u kojima nema naplate parkinga toliko popunjene da se po povratku s posla vrtim po cijelom kvartu, a kad pronađem parkirno mjesto, 20 minuta pješačim do svoje zgrade. Razmišljala sam o kupnji garaže jer mi je prijeko potrebna, ali cijene su astronomske - govori nam Zagrepčanka dodajući da se po kvartu i garažama u okolnim stambenim zgradama mogu vidjeti zalijepljeni leci "prodajem garažu", ali i oni "hitno kupujem garažu". Takvi se leci ne zadržavaju dugo.

image

Garaža na Trešnjevci u Zagrebu, 23 m2, cijena: 44.000 €

Euro-interijeri
image

Garaža na Trešnjevci u Zagrebu, 23 m2, cijena: 44.000 €

Euro-interijeri

- Puno njih i iznajmljuje garažu tako da mi je to isplativija opcija. Svoju sam unajmila za 200 eura mjesečno - kaže.

Proučili smo oglasnike da vidimo što se sve nudi te kontaktirali agencije za nekretnine i provjerili aktualne trendove vezane za privatne garaže te garažna i vanjska parkirna mjesta u većim hrvatskim gradovima. U zagrebačkoj agenciji Rosato smo, primjerice, pronašli garažu s dva parkirna mjesta i dodatnim spremištem u zagrebačkoj poslovnoj zoni u Darwinovoj ulici, za koju prodavatelj traži 56.400 eura. Danijela Đaković iz spomenute agencije ispričala nam je da je u posljednje dvije godine osjetno porasla potražnja za garažama u Zagrebu.

- Cijene garaža porasle su između 10 i 20 posto, a najtraženije su upravo u poslovnim zonama. Kupci, naravno, nastoje malo spustiti cijene, ali one nisu toliko fleksibilne i garaže se, na dobroj lokaciji, u pravilu puno brže prodaju nego stanovi - objasnila je Đaković. Općenito, cijena garaže, kao i svake nekretnine, kaže, ovisi o lokaciji i godini gradnje, a ako se taj objekt gleda kao investicija, onda je uputno uložiti na mikrolokacijama na kojima je prema prostornom planu predviđeno dosta sadržaja i nove gradnje.

Garaža iz njezine ponude nije najskuplja u Zagrebu. Rijetki oglasi zatvorenih garaža u centru i četvrtima naslonjenim na centar Zagreba u domaćim oglasnicima navode tražene cijene do 70 tisuća eura (primjerice, za 22 kvadrata u Babonićevoj traži se 69.000 eura), čak i ako imaju kapaciteta samo za jedno vozilo, a općenito se u glavnom gradu cijene zatvorenih garaža kreću od 25 tisuća naviše, dok je za garažna parkirna mjesta potrebno izdvojiti od 13 tisuća eura naviše.

image

Garaže u Zagrebu

DARKO TOMAS/CROPIX/CROPIX

Što je dovelo do ovakve situacije prokomentirali smo i s Dianom Perger iz agencije Euro-interijeri, koja kaže kako se ponekad i sama iznenadi ekstremima.

- S jedne strane na naplatu nam dolazi stihijska gradnja kada su se po velikoj većini starih kvartova - čitaj: sada atraktivnih u užem i širem centru Zagreba - gradili objekti bez obveze da investitor osigura dovoljan broj garaža ili parkirnih mjesta, s druge strane standard obitelji koje u svom vlasništvu imaju najmanje dva vozila, i s treće strane klimatske promjene. Dovelo je sve to do toga da su cijene u ponekim kvartovima zaista visoke - kaže Perger.

Ipak, ističe kako su propisi veći dugi niz godina regulirani te je obveza investitora osigurati dovoljan broj parkirnih/garažnih mjesta.

- Kupci to prihvaćaju kao apsolutno normalno i nerijetko se zna dogoditi situacija da bi poneki kupac želio kupiti i veći broj garažnih/parkirnih mjesta nego što je to bilo predviđeno uz njegov stan. No situacija je različita od kvarta do kvarta, ovisno o prostoru javnih parkirališta na određenoj lokaciji. Sukladno tome, u kvartovima koji nemaju dovoljan broj javnog parkinga ponuda garaža je mala, a cijene izuzetno visoke, dok još ima kvartova koji imaju dovoljan broj javnih parkirališta, koja se još uvijek ne naplaćuju i gdje su cijene garaža umjerene - kaže, dodajući da su uobičajene realizirane cijene postale, primjerice, 28.000 eura za 22 kvadrata na Malešnici ili, pak, 26.000 eura za 20 kvadrata u Stenjevcu.

Još više nego u Zagrebu, cijene rastu u Splitu, gdje je njihova ponuda značajno manja pa se one na najtraženijim lokacijama brzo rasprodaju, a mnogi ih kupci gledaju kao investiciju. Danijela Čaleta, vlasnica agencije Imperium nekretnine, pojasnila je zašto.

image

U Splitu se cijene garaža kreću od 50 do 80.000 eura

Imperium nekretnine

- Unazad pet godina garaža je postala luksuz i debelo premašila cijene kvadrata stana. Danas ćete za jednu bolju garažu platiti nekadašnji iznos stana, u prosjeku se traži od 50 do 80 tisuća eura. Od garaža se rade stanovi, apartmani, i preprodaju se nakon toga kao stambeni prostor i iznajmljuju turistički - objašnjava Čaleta te dodaje da je u Splitu, upravo zbog nedostatka novih i prenamjene postojećih garažnih objekata, potražnja u svim dijelovima grada veća od ponude, što ide u prilog rastu cijena.

Ono malo garaža na prodaju u Rijeci također u oglasnicima stoji za više desetaka tisuća eura, a kako nam je otkrila Nataša Jurjević iz Consensus nekretnina, ondje su kupci ipak više zainteresirani za najam.

- Iako neki prodavatelji traže više iznose, to kod kupaca baš i ne prolazi. Realna cijena koju bi izdvojili za kupnju garaže je do nekih 30 tisuća eura, naravno, ovisno o lokaciji u samom gradu. Unazad godinu-dvije značajno je porasla cijena najma. Dok su se tada one mogle unajmiti za 100 do 200 eura mjesečno, sada je taj raspon od 200 do 350 eura - ispričala je Jurjević.

U Osijeku je, kako doznajemo, kao i svugdje, posjedovanje garaže problem u naseljima starijeg tipa, dok je kod novijih zgrada taj kapacitet prilagođeniji današnjim potrebama.

- Cijene se kreću uzlazno od sedam do 15 tisuća eura, a to uključuje i natkrivena parkirna mjesta, ali nije zabilježen njihov nagli rast. Potražnja je najveća u centru grada, gdje se oglašene garaže brzo i prodaju - rekao je Kosta Dimitrijević iz Estate agencije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2024 21:11