Ulazeći u novu, 2023. godinu situacija na tržištu nekretnina je stabilna u svakom segmentu tržišta te je ostalo dovoljno potencijala za nove projekte koji bi trebali podići konkurentnost te ponuditi krajnjem korisniku nešto novo, kaže Predrag Tutić, direktor podružnice nekretninsko-konzultantske kuće Cushman & Wakefield CBS International u Hrvatskoj.
Uslijed rasta cijena energenata, dodaje, bit će prisutan izazov u sljedećem razdoblju na području upravljanja troškovima za sve vrste objekata te unapređenja u smislu održivosti i smanjenja ili bolje kontrole potrošnje energenata.
Protekla godina obilježila je pripreme tvrtki za povratak zaposlenika u svoje uredske prostore širom Europe, pa tako i u Hrvatskoj. Tvrtke sve više ulažu u infrastrukturu uredskih prostora kako bi svojim zaposlenicima osigurale poticajnu, kreativnu i ugodnu okolinu za rad, a time podižu kvalitetu infrastrukture ureda te prilagođavaju prostore za fleksibilni način rada, što znači da zaposlenici koriste po nekoliko dana rada od kuće tijekom tjedna, a ostatak su u uredskim prostorima.
Trgovina u fokusu
Uz navedeno, velika potražnja za uredima i niska aktivnost u gradnji rezultirala je vrlo niskom stopom slobodnih prostora u Zagrebu koja je trenutačno ispod 3 posto, a zakupnine su porasle 10 posto u odnosu na prošlu godinu.
Cijene zakupa za prvoklasne uredske prostore su između 14 i 16,50 €/m2, dok se za B klasu cijena zakupa kreće između 10 i 12,50 €/m2.Unatoč rastu online trgovine, trgovački su centri, kako kaže Predrag Tutić, uspjeli zadržati fokus kupaca.
"Nakon svih izazova tijekom pandemije te problema u opskrbnim lancima, trgovački centri uspjeli su podizanjem kvalitete ponude i dodatnih zabavnih sadržaja centra zadržati pa čak i privući nešto veći broj kupaca u odnosu na proteklu 2021. godinu. Cijene zakupa prostora u našim najboljim trgovačkim centrima ostale su kao i prije pandemije i u prosjeku se kreću između 20 i 25 €/m2, uz također nisku stopu nepopunjenosti od samo 3 posto", objašnjava Tutić.
Zagreb i dalje ima najveći broj kvadrata trgovačkih prostora u odnosu na gradove u okruženju, ali radi podložnosti turističkom sektoru bilježe se vrlo dobri rezultati i tako će ostati i u narednim godinama.
Retail parkovi sada više nisu samo novi format već radi brze gradnje, nižih početnih ulaganja, lakšeg planiranja na sekundarnim lokacijama i u manjim gradovima privukli su velik broj investitora, te u Cushman & Wakefield CBS Internationalu vide nastavak svoga širenja po cijeloj Hrvatskoj.
"Dodatno, sve više trgovaca slijedi trend da se ipak približi svojim kupcima pa tako trgovački lanci imaju u planu nastaviti ekspanzije po cijeloj Hrvatskoj i s manjim i s većim formatima trgovina", kaže.
Logistički prostori u protekle dvije godine privukli su najveći interes investitora pa u Hrvatskoj, nakon desetljeća, na tržište nekretnina sada su došli prvi moderni logistički parkovi. Trenutačno je samo u okolici Zagreba u planu za gradnju oko dodatnih 280.000 kvadrata logističkih prostora, a u najavi su širenja i ulazak jednih od najvećih online trgovaca u ovoj regiji. Cijene zakupa za prvoklasne logističke prostore na području Zagreba i okolice su između 5,50 i 6 €/m2, dok je stopa nepopunjenosti oko 2 posto.
Kontrola troškova
"Osim velikih formata logističkih parkova u okolici Zagreba, u ostatku Hrvatske slijedit će razvoj manjih formata logističkih prostora poput mini logističkih projekata koji će pratiti trend Last mile odnosno posljednja milja, koja je zapravo završna dionica kretanja robe od transportnog i logističkog čvorišta do konačnog kupca", najavljuje Predrag Tutić.
Kao i na drugim tržištima, budućnost donosi dosta izazova u logistici, poput održivosti te kontrole troškova koji su mogući samo uz inovacije i primjene novih tehnologija i vjeruju da će novi projekti koji su trenutačno u gradnji ponuditi svojim korisnicima upravo unapređenja u tom segmentu.
Tržište hotela
Sezona 2022. bilježi 2 posto manje noćenja nego rekordna 2019. godina, što je svakako pozitivan trend za turistički segment tržišta. Hotelski smještaj bio je u potpunosti operativan s pozitivnim rezultatima u smislu 5 posto većih prihoda od rekordne godine.
Utjecaj na pozitivne rezultate ima rast zauzetosti te rast cijena usluga i smještaja. Najbolje rezultate bilježe hoteli više kategorije, koji osim standardne usluge smještaja nude i dodatne usluge koje također sudjeluju u generiranju prihoda. Hrvatska se posve nametnula na karti Mediterana kao vrlo atraktivna zona za investicije u turistički segment.
"Interes investitora bilježi se u segmentu razvoja turističkih proizvoda više kategorije s dodatnim sadržajima, no s obzirom na to da razvoj premium proizvoda mora biti popraćen podrškom lokalnih struktura, i tu se treba fokusirati na međusobnu suradnju jer investitori to očekuju", zaključuje Tutić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....