MADE IN CROATIA

VIKTORIJA BAUER I MARKO LAĆA S Teslom na kišobranu protiv depresivne kiše

INFO: kišobrani inspirirani povijesnim motivima Hrvatske i Rijeke
AUTORI: Viktorija Bauer i Marko Laća
GDJE KUPITI: Take Me Home, Zagreb; Muzej Nikola Tesla, Smiljan

"Prenosiva naprava koja služi protiv padalina" može biti savršen suvenir s motivima iz hrvatske povijesti. Naročito ako si iz Rijeke, grada sa 180 do 200 kišnih dana u godini. Vremenske neprilike ponovno su zahvatile Rijeku, kiša cijelog dana neumoljivo pada i ne pokazuje znakove posustajanja tako skoro."

"Rijeka je triput kišovitija od Londona: godišnje u gradu na Rječini padne oko 1500 mm kiše."

"Grube procjene su da bi sutra na riječkom području moglo pasti između 15 do 20 litara kiše po četvornome metru. To je dovoljno da se 'prešiša' rekord iz studenoga 2000., kad je palo 483 litre po četvornome metru."

Ilustracija velikog znanstvenika inspirirana je likom Malog princa, a zmaj i dvoglavi orao lokalnim legendama i grbom.

Zvuči poznato? Nezavidna statistika kaže da je Rijeka grad sa 180 do 200 kišnih dana u prosjeku na godinu. No, to ne znači da su Riječani depresivni. Dapače, Rijeka je grad alternativnih, zabavnih i kreativnih ljudi, koji su pronašli način kako kišu iskoristiti u svoju korist i pritom osmisliti suvenir, odnosno unikatan poklon koji će na domišljat način prezentirati njihov grad, ali i državu. Jedni od njih su i Viktorija Bauer i Marko Laća, dvoje kolega koji su radili zajedno kao urednici u jednoj riječkoj izdavačkoj kući, a nedavno su predstavili liniju dizajnerskih kišobrana inspiriranu povijesnim motivima Rijeke, u ovom slučaju trsatskoga zmaja i dvoglavog orla, i Hrvatske, koju predstavljaju kroz lik našeg poznatog znanstvenika Nikole Tesle.



- Do ideje dizajniranja kišobrana zapravo i nije došlo zato što se nama Riječanima na glavu izljeva more vode, nego puno više zato što zbog te iste kiše nismo mogli van iz ureda, bili smo relativno brzi u izvršavanju svojih obveza i onda bismo se posvetili ležernom glupiranju i kreativnom izražavanju - kažu Viktorija i Marko sa smiješkom i dodaju da više ni sami ne znaju kako je točno došlo do prve ideje za kišobrane s dizajnom dvaju riječkih simbola. Potom je uslijedio prototip s motivom HNK Rijeke, ali je ta priča zasad u fazi dogovora s čelnicima kluba.

- Možda nakon što uzmemo naslov prvaka ove godine - smiju se, a mi pitamo kako su nakon lokalnih motiva došli na ideju kišobrana s Nikolom Teslom.

- Pa ono, jednog jutra smo došli na posao, bilo je mračno i oblačno, naravno, upalili smo svjetlo i pregorjela nam je žarulja. Sad za ozbiljno, nama je Teslin um i djelo nešto vrijedno nepodijeljenje pažnje. Smatramo da je premalo Tesle u školama i školskim knjigama. A kad se radi o dizajnu, uvijek kada radimo nešto, bez obzira na to je li riječ o dizajnu knjige, kišobrana, promotivnog letka ili plakata, uvijek razmišljamo izvan kutije, možda malo drugačije. Vani je puno svega, pa dakle morate biti drugačiji - kažu.



Na ideju o ilustraciji Nikole Tesle na planetu Zemlja došli su gledajući lik Malog princa koji je u to vrijeme, budući da su istekla autorska prava nad djelom Antoinea de Saint-Exuperyja, doslovno "iskakao iz paštete". Počeli su razmišljati kako je Tesla zapostavljen na našem području, a upravo im se to učinilo kao odličan motiv. Od ideje do konačnog proizvoda, kažu, trebalo je manje od mjesec dana.

- U izradi kišobrana surađujemo sa sjajnom ekipom iz zaprešićkih Hrvatskih kišobrana. Kišobran ima osam žica od fiberglasa te zbog svoje izdržljivosti i savitljivosti uspješno odolijevaju gotovo svakoj buri. Svi kišobrani nose oznaku 'Hrvatska kvaliteta', a posebna je pažnja posvećena završnoj obradi. Tisak je rađen tehnikom sublimacije, kada boja otisnuta na transferni papir pod visokom temperaturom u plinovitom stanju prelazi na materijal na način da se boja, odnosno tisak uvuče u strukturu samog materijala, što mu daje otpornost na habanje - pojašnjavaju.

Dodaju kako su reakcije bile pozitivne, iako je bilo i onih koji su rekli da je riječki orao "kineski", a da je Tesla "bezveze".

- To su normalni komentari i kada bi baš uvijek sve bilo u superlativima, možda se niti mi ne bismo toliko trudili. Sve u svemu, ti su nas kišobrani doveli do lijepe suradnje koju imamo danas s nekim našim riječkim udrugama i institucijama - kažu.

A kakvi su im planovi u skoroj budućnosti? Otvaranje bookstore cafea, završetak dizajna dviju knjiga koje stoje u ladici već neko dulje vrijeme, materijalizacija kišobrana s motivom paške čipke... A mi ne možemo odoljeti spomenuti kako se sve nekako spontano poklopilo s najvećim kulturno-umjetničkim događajem u hrvatskoj povijesti: multimedijalnom interaktivnom izložbom "Tesla - Mind from the Future" koja se otvara u studenome, a u sklopu koje bi možda upravo njihovi kišobrani mogli biti dio ponude u suvenirnici.

Foto: Berislava Picek/Hanza Media

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. studeni 2024 00:01