U Muzeju grada Rijeke u četvrtak je otvorena Izložba hrvatskog dizajna 19/20, koja predstavlja najbolje dizajnerske radove iz protekle dvije godine u svim područjima dizajnerskog djelovanja. Riječ je o najužoj selekciji radova s izložbe održane u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt, u studenome prošle godine, u organizaciji Hrvatskog dizajnerskog društva.
- Turbulentnu 2020. pamtit ćemo po pandemiji i potresima, koji su dodatno otežali uvjete rada na nezavisnoj sceni, posebno u području kulture, u kojemu djelujemo i mi kao organizacija.
Prijavljeno je 497 radova, a mi donosimo nagrađene profesionalne radove u nekoliko probranih kategorija
Unatoč tome, ona nije u najboljoj mjeri refleksija trenutačnog stanja dizajna i dizajnerske scene u Hrvatskoj, jer je većina radova nastala prije pandemije, i ne možemo iz njih ni naslutiti u kojoj je mjeri koja dizajnerska disciplina zakinuta novom situacijom - rekla je Maša Milovac, predsjednica HDD-a, uoči otvorenja izložbe.
Međunarodni žiri
Ipak, dodala je, izložba daje naslutiti pravce razvoja dizajna u Hrvatskoj te dobro očitava dominantne grane privrede, poput turizma, ugostiteljstva, prehrambene industrije i drugih uslužnih djelatnosti s kojima je dizajn u međuodnosu.
- Izložba pokazuje i podjednaku prisutnost, odnosno kvalitetu rada dizajnera mlađe i srednje generacije, te svjedoči o visokoj kvaliteti dizajnerske pismenosti i produkcije kakvu bismo voljeli više vidjeti na mjestima poput javne uprave i administracije, u obrazovnom te zdravstvenom sustavu. Vjerujemo kako je gostovanje ove izložbe, odnosno prisutnost i prezentacija dobrog dizajna, upravo jedan od načina kako pridonosimo razvoju i dostupnosti dizajna na svim razinama - istaknula je Maša Milovac.
Izložba pokazuje i podjednaku prisutnost, odnosno kvalitetu rada dizajnera mlađe i srednje generacije, te svjedoči o visokoj kvaliteti dizajnerske pismenosti i produkcije kakvu bismo voljeli više vidjeti na mjestima poput javne uprave i administracije, u obrazovnom te zdrav stvenom sustavu
Međunarodni ocjenjivački sud činili su Sanja Bachrach Krištofić, Karlo Kazinoti, Željko Serdarević, Svjetlana Despot, Marko Pavlović, Lea Vene, Vedran Židanik te Bojan Hadžihalilović (BiH) i glavni urednik i suvlasnik Eye Magazinea John L. Walters (UK).
U organizacijskom timu izložbe su Mirjana Jakušić, Ora Mušćet i Marko Golub, koji je ujedno i urednik Pregleda hrvatskog dizajna 19/20. Autorice izložbe su Maja Kolar i Tina Ivezić. Izložba se može pogledati i online, koju je oblikovala Marina Jukić, programirao Emanuel Blagonić, a autori vizualnog identiteta su Tina Ivezić i Matija Ferlin.
Najopsežnija dosad
Ukupno je prijavljeno 497 radova, od kojih je Selekcijska komisija odabrala 294, od toga 247 profesionalnih i 47 studentskih radova. To je dosad, od prvog izdanja Izložbe hrvatskog dizajna, održane 1999., najopsežnija selekcija napravljena u sklopu ovog bijenalnog izložbenog projekta.
Izložba će trajati do 4. rujna, a mi donosimo nagrađene profesionalne radove u nekoliko probranih kategorija. Preostale kategorije, kao i studentsku sekciju, koja daje uvid u sva aktualna postignuća u visokoškolskoj dizajnerskoj edukaciji, možete pronaći na izlozba.dizajn.hr/1920/.
DIZAJN AMBALAŽE
NAGRADA
Farina
Agencija: Size
Farina Speciale linija je posebnih brašna, a Studio Size osmislio je liniju pakiranja koja odskaču od uobičajenog, konzervativnog dizajna te kategorije proizvoda. Osim estetikom, pakiranja se ističu i svojom funkcionalnošću. Cilj je bio napraviti pakiranje koje će biti prepoznatljivo te dobro izgledati na policama dućana, ali i na Instagramu.
POSEBNO PRIZNANJE
Pietro&Pietro
Studio: Octopus Ink
Forma svjedoči simbiozu dragocjene gljive i plemenitog drveta hrasta iz motovunske šume, kroz naglašenu sličnost strukture presjeka crnog tartufa i stabla. Pakiranje sadrži drvene strugotine, u kojima su se tradicionalno čuvali tartufi, a koje prirodno reguliraju vlagu.
CJELOVITI PROJEKT/PROIZVOD (DVIJE JEDNAKOVRIJDNE NAGRADE)
NAGRADA
MADE IN Crafts and Design Narratives
Kreativna direkcija: OAZA
MADE IN pokrenut je s ciljem zastupanja i promocije obrtničkog nasljeđa i inovativnog suvremenog dizajna na europskoj razini. Nastala platforma okuplja šest partnerskih organizacija te predstavlja nekoliko razvojnih etapa u sklopu višegodišnjeg interdisciplinarnog projekta: istraživanje i dokumentaciju konteksta, utjecaja i prakse četrdeset obrtnika iz regije; razvoj i realizaciju kustoske koncepcije s osam narativa o obrtu i dizajnu baziranih na provedenim suradnjama (radionice, rezidencijalni boravci) s četrdeset dizajnera iz cijele Europe; te izradu bogatog tiskanog i digitalnog arhiva obrtničkog znanja.
* Knjiga kao prateći artefakt izložbi u organizaciji međunarodne platforme MADE IN dobila je posebno priznanje u kategoriji Dizajn vizualnih komunikacija
NAGRADA
SAL
Studio: Leskovar studio
Posebno dizajnirana posuda funkcionira kao prijenosna solana za proizvodnju malih količina prirodne morske soli. Inspirirana je održivim procesom proizvodnje, koji se na Mediteranu nije mijenjao tisućljećima. SAL otkriva tajnu proizvodnje soli, od nastanka kristala do berbe. Nastala sol bere se na autentičan način, koristeći alat u obliku slova T koji podsjeća na tradicionalne drvene alate berača soli na Mediteranu. U sklopu projekta SAL studio mapira autentične okuse Mediterana, dodajući koncen-triranu morsku vodu (salamuru) iz raznih tradicionalnih mediteranskih solana u svoju kolekciju.
POSEBNO PRIZNANJE
Milla&Milli
Studio: Maša Vukmanović kreativni studio
Za brend Milla&Milli osmišljena je cjelokupna strategija brenda, pri čemu ga se pozicionira kao "earth-loving artisan furniture". Osim dizajna namještaja i drugih proizvoda od masiva, radi se na dizajnu vizualnih komunikacija - od vizualnog identiteta i weba do promotivnih materijala. Poseban naglasak stavlja se na dizajn štandova za sajmove. Štandom dominiraju samostojeći stupovi, a namještaj se smješta u apstraktnu šumu. U vizualnim komunikacijama naglašava se dualizam. Logotip je konstruiran od dvije linije, na različitim printanim materijalima dominiraju motivi iz prirode, spojeni s komadima namještaja, u TV spotu spajaju se različite teksture iz šume s teksturom namještaja.
INDUSTRIJSKI PRODUKT DIZAJN
NAGRADA
IGRAM
Studio: Grupa
Kolekcija Igram sastoji se od zidne lampe i lampe sa stolićem, koji je jedinstven višenamjenski proizvod, kombinacija metalne konstrukcije i različitih ploča; unikatne glazirane keramike ili drva. Mobilnost sjenila i krakova lampe omogućuju maksimalnu fleksibilnost usmjeravanja svjetla.
POSEBNO PRIZNANJE
Mobili - Multifunkcionalni pult
Studio: Idearium
Mobili (lat. pokretan) multifunkcionalni je pult, inovativan u sposobnosti da se preko kompleksnog sustava kolotura preobražava na vrlo lagan način različitim zahtjevima i korisnicima. Osnovna funkcija, ili bolje rečeno, poruka Mobilija je oživljavanje starih gradskih jezgri, kako bi ponovno zaživjele i vratile život u svoje zidine.
POSEBNO PRIZNANJE
Soft Metal
Dizajn: Filip Havranek, Kristina Lugonja
Kolekcija Soft Metal preispituje dizajn ručki za staklena vrata, kao sveprisutnog elementa interijera. Na spoju vertikalne i horizontalne osi dobiven je jednostavan detalj organskog oblika koji, osim što ručki daje prepoznatljiv karakter, učvršćuje njezinu konstrukciju.
PROSTORNE I GRAFIČKE INTERVENCIJE I SISTEMI
NAGRADA
Gradski bazeni Pula-Pola
Studio Tumpić/Prenc
Gradski bazen od 5900 četvornih metara uključuje razne vrste bazena, svlačionice, saunu i mnoge druge sadržaje. Koncept identiteta zasnovan je na razgovorima s profesionalnim i rekreativnim plivačima. Oni su dali ideju o liniji - osnovnom grafičkom elementu, koji je postao nit vodilja, baš kao što linija na dnu bazena vodi plivača prema cilju. Kada posjetitelj uđe u zgradu, signalizacija će ga odvesti do glavnog hodnika od 45 metara, koji povezuje predvorje sa svlačionicama i ostalim sadržajima bazena.
POSEBNO PRIZNANJE
Signalistika arheološke zone Salona
Dizajn i vođenje projekta: Lana Vitas Gruić
Inovativni sustav smjerokaza i interpretacijskih ploča, postavljen unutar Arheološkog kompleksa Salone, izrađen je od kaljenoga stakla, koje ne sprečava pogled na okoliš. U njih se sa stražnje strane urezuje opis, a ilustracija ucrtana prema vjerodostojnim arheološko-arhitektonskim rekonstrukcijama objekta, gledana s posebno označene točke, promatraču nadograđuje kamene ostatke u nekadašnji stvaran izgled.
POSEBNO PRIZNANJE
Lokrum - Botanički vrt
Studio: Šesnić&Turković
Projekt je uključivao oblikovanje staza, signalizacije i interpretacije Botaničkog vrta na Lokrumu. Signalizacija je dizajnirana tako da se tijekom godina integrira s biljnim materijalom botaničkog vrta. Oznake nisu fiksne, nego se njišu na vjetru, a biljke mogu obaviti toteme i prolaziti kroz slova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....