Eksperimentalno, inovativno, ali i tradicionalno. Tim je riječima Claudio Feltrin, predsjednik talijanskog udruženja Federlegno Arredo Eventi SpA, opisao 61. izdanje Salone del Mobile, najvažniji međunarodni događaj u svijetu dizajna i opremanja koji se od 18. do 24. travnja održavao u Milanu.
Na sajmu su se predstavljali novi proizvodi poznatih brendova, dizajnerske i arhitektonske instalacije i komadi koji će obilježiti godinu, a svi posjetitelji imali su priliku vidjeti i osjetiti što će biti u trendu.
Prema riječima organizatora, Salone del Mobile ove je godine, s ciljem stvaranja trajne vrijednosti, pokušao odgovoriti na pitanje kako će sajmovi izgledati u budućnosti te ponuditi široku i multidisciplinarnu kulturnu ponudu, donoseći novo značenje budućih sajmova te pružajući konkretne odgovore na trenutačne promjene i izazove u svijetu dizajna. Uz novi izložbeni format pokrenute su i tri nove inovacije: jedna razina izložbe koja je poboljšala iskustvo posjetitelja i povećala prilike za susrete i interakciju pojedinačnih brendova; novi izgled bijenala rasvjete Euroluce koji se mogao pohvaliti urbanom stazom u obliku petlje, zbog čega posjetitelji nisu bili suočeni s bezbrojnim odabirom smjerova i frustracijom da će nešto propustiti te široku kulturnu komponentu u prostorima bijenala rasvjete koja se sastojala od multidisciplinarnog sadržaja u rasponu od arhitekture do fotografije i umjetnosti, s izložbama, razgovorima, radionicama i instalacijama specifičnim za pojedine lokacije koje su organizirali kustosi različitih generacija, sfera i podrijetla.
U paviljonima sajamskog centra Fiera Milano, Rho, istodobno se održalo nekoliko izložba. Salone Internazionale del Mobile, International Furnishing Accessories Exhibition i Workplace 3.0 ponudili su različite mogućnosti dizajna i estetike, u kojima su dvije ključne riječi bile dobrobit i odgovornost prema okolišu, uz dizajn koji šalje preciznu poruku "Čuvajte sebe, druge i planet".
Vratila se i izložba posvećena dizajnerskim proizvodima i rješenjima S.Project, dok je velika pažnja posvećena Euroluceu, za čiji je izgled zaslužan studio Lombardini 22 s ciljem stvaranja bolje povezanosti između četiri paviljona, pojednostavljenog put posjetitelja i povećane vidljivosti izlagača. Koncept "The City of Light" postavio je kustos Beppe Finesi.
U istom je paviljonu održan i SaloneSatellite, koji je ove godine bio posvećen školama dizajna pod nazivom "Building the (Im)possible Process, Progress, Practice".
Organizatori su posebno naglasili ekološku, ekonomsku i društvenu odgovornost cijelog sajma. Tako su u gradnju pojedinih dijelova uključili dobavljače recikliranih materijala, materijala koji se mogu reciklirati ili ponovno koristiti te birao partnere čije se strategije oslanjaju na istinsku brigu za ljude i planet.
Na više od 168.276 četvornih metara izložbenog prostora izlagalo je više od 2000 izlagača iz 37 zemalja, uključujući i 550 mladih talentiranih dizajnera ispod 35 godina iz 31 zemlje te 28 škola dizajna iz 18 zemalja na SaloneSatellite. Hrvatsku su predstavljale tvrtke Prostoria, Milla&Milli, Nunc...
Globalno poznata hrvatska tvrtka Prostoria napravila je izbor svojih proizvoda koje javnost već poznaje i voli, ali i nekih zanimljivih novosti koje tek trebaju otkriti. Najzanimljivije je to što u Milanu predstavljaju svoju prvu suradnju s Altherr Désile Park, poznatim španjolskim uredom. Zajedno s njima tako su osmislili sofa sustav imena Spectrum.
- Spectrum je zapravo sustav ekspresivnih komponenata koji se gradi oko temeljne jezgre sjedala, naslona i jastuka kako bi omogućio fluidnost u našim prostorima. Fluidnost između danas i sutra, neobaveznog i odvažnog, kućnog i poslovnog, malog i velikog. Svi smo mi skup mnogobrojnih identiteta. Takav je i dizajn ovog sustava. Spectrum je naša prva suradnja s Altherr Désile Parkom iz Barcelone. Specijalnost ovog međunarodno priznatog studija obuhvaća produkt dizajn, kreativnu i art direkciju, te dizajn boja i efemernih projekata za etablirane međunarodne dizajn tvrtke. Njihovi su projekti često kreativni koncepti koji spajaju produkt dizajn i njegovu komunikaciju prema publici. Ovaj holistički pristup, u kombinaciji s humanističkim karakterom i snažnim fokusom na materijale i boje, karakterizira rad Altherr Désile Parka - kažu u Prostoriji.
Na štandu domaćeg brenda ekskluzivnog dizajnerskog namještaja Milla&Milli posjetiteljima je prvi put predstavljen samostojeći kabinet za piće Bloom Icon, koji je razvijan pune dvije godine.
- Pravo čudo dizajna i tehničke izvrsnosti, Bloom Icon pomiče granice u svakome smislu. Uz spektakularni kabinet za piće, novost je i mogućnost potpune individualizacije proizvoda, gdje kupac može sam izabrati kombinaciju materijala koju želi i izvršiti direktnu narudžbu svog unikatnog komada namještaja. Naravno, posjetitelje su na originalnom štandu dočekali i već etablirani, višestruko nagrađivani klasici iz linija Bloom, Eternel i Waves - kažu u brendu.
Nunc, mladi brend dizajnerskog namještaja iz Đakova, čiji se proizvodi kreiraju u suradnji s dizajnerima iz šire regije, predstavio se s potpuno novom outdoor linijom, Ruwo stolicom s drvenim nogama i drvenom Cot stolicom.
- Dika je suvremena verzija tradicionalne fotelje iz sredine stoljeća čije ime u grubom prijevodu sa slavonskog dijalekta znači ponos. Slavonija je poslužila kao inspiracija za dizajn ove fotelje, ali i svih ostalih proizvoda iz kolekcije. Jednostavna igra riječi osmišljena od strane dizajnera Tak kolektiva - kažu iz brenda, dodajući kako meko i zaobljeno masivno drvo predstavlja prekrasnu počast udobnom sjedalu od pjene integriranom u čvrstu konstrukciju od hladnog čelika koja će mu pružiti najvažniju potporu.
Njihov barski stolac Cot s drvenim nogama i metalnim osloncem, čiji dizajn potpisuju Studio Ru:T i Nataša Njegovanović, ove je godine već osvojio prestižnu nagradu reddot u kategoriji "Product design: High design quality", a u suradnji s dizajnerom Vladimirom Madunićem nastala je stolica Ruwo, čije je sjedalo od hladne pjene nadograđeno mekim jastukom.
- Karakter sjedala mijenja se s različitim opcijama štofa, a njezine drvene noge zvjezdastog oblika stvaraju dojam stabilnosti i vizualno impresivne geometrije - opisuju.
Osim u paviljonima Fiera Milano, Rho, popratna događanja održavala su se u cijelom Milanu. Prema službenim podacima organizatora, sajam je posjetilo 307.418 posjetitelja, što je 15 posto više nego prethodne godine. Čak 65 posto posjetitelja došlo je iz inozemstva, najviše ih je bilo iz Kine, a slijede Njemačka, Francuska, SAD, Španjolska, Brazil i Indija. Sajam su posjetili i hrvatski dizajneri, arhitekti, brendovi... Neke od njih zamolili smo da nam prenesu svoje dojmove i uočene novitete.
Istarski dizajner Damir Berton primijetio je kako su predstavljene forme namještaja sve više organske, u prirodnim materijalima, s naglaskom na teksture.
- Ravnih linija i minimalizma gotovo nije bilo. Vidljiv je povratak bojama i uzorcima - kaže Berton.
Arhitekticu Anu Bilan Maravić iz tvrtke Themelia najviše je oduševio brend Poliform koji je ove godine ekskluzivno predstavio outdoor namještaj.
- Prezentacija pod nazivom "Percezioni", u prijevodu "Percepcije", događala se u samostanu San Simpliciano iz 15. stoljeća u klaustru na vulkanskom lapilima uz miris tamjana i skladbu koju je za tu priliku skladala Caterina Barbieri. Instalacija je inspirirana promišljanjem odnosa između čovjeka, prirode i krajolika, što je ujedno i koncept predstavljene kolekcije. Dizajn potpisuju poznata imena Jean-Marie Massaud, Soo Chan i Marcel Wanders - kaže Ana Bilan Maravić.
Što se tiče samog sajma, ističe Maxalto štand koji je osmislio njihov art direktor Antonio Citterio.
- Štand je bio osmišljen kao galerija s nizom prostora odvojenih visokim svjetlećim panelima od rižinog papira u kojima su izloženi najupečatljiviji modeli namještaja iz kolekcije zajedno s finim predmetima i umjetničkim djelima - opisuje Ana.
Izdvaja i tvrtku Flos, koja je u atraktivno osmišljenom bijelom štandu naglašenim zelenilom, predstavila nove, inovativne modele rasvjete s akcentom na ekologiju i uštedu energije.
Od noviteta, pak, ističe Black Flag zidnu lampu koju je dizajnirao Konstantin Grcic, kao i novu obradu lampe Taccia u bijeloj boji koju su 1962. dizajnirali Achille and Pier Giacomo Castiglioni. Ističe i Trilix kolekciju rasvjete koju je dizajnirao njezin profesor Mario Cuccinella za Artemide.
I dizajnerica Nikolina Jelić iz dizajn studija Kubus obišla je popratna događanja u gradu, a najinteresantnija joj je bila prezentacija rasvjete Occhio u Villi Necchi u centru Milana.
- Villa s vrtom i rasvjeta su savršenog spoja tradicije i inovacije, rasvjeta tvrtke Occhio je pojačala njenu ljepotu i doživljaj trenutka. Izložba "Novi horizonti" simbolizirala je novo, nepoznato, otvaranje novih područja koji nadilaze našu maštu, kako bi im potom učinila opipljivima za ljude. Moglo se doživjeti multisenzorno iskustvo koje privlači sva osjetila - prepričava.
Prezentacija tvrtke ZANAT bila je, opisuje Nikolina, totalno neočekivana, odličan prikaz sinergije tradicije, kulturne baštine i dobrog dizajna. Naime, tvrtka je ove godine u prvi plan, gotovo na kazališnu pozornicu, stavila umjetnike koji stoje iza njihovih ručno izrezbarenih umjetničkih predmeta.
Izdvaja i izložbu "Portraying Design" u glavnoj trgovini Flexform na adresi Via della Moscova 33 u Milanu, gdje su bile postavljene kultne sofe i fotelje. Izložba je pratila posjetitelje na putovanju od 1980-ih do 2023. godine kroz dramatične reprodukcije oglasnih kampanja s pozadinskim osvjetljenjem.
Izdvojila je još i razgovor s Kengo Kuma i njegov dizajn za Boffi de padova, rasvjetu i štand VIBIA, blagovaonski stol od kaljenog stakla Boton, posebne strukture i tona, tvrtke Bonaldo te fotelju Knitty Lounge Chair Nike Zupanc za Mooi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....