Nova generacija dizajnera do kupaca dolazi lako zahvaljujući internetu i društvenim mrežama.
Hrvati sve više kupuju preko interneta. Prema istraživanju MasterCarda, 22 posto Hrvata barem jednom na tjedan naruči nešto s interneta. Povjerenje hrvatskih kupaca, kad je riječ o internetskoj kupnji, nešto je veće nego proteklih godina, ali je i dalje 65 posto Hrvata zabrinuto zbog mogućnosti prevare na internetu. Ipak, Hrvati sve više posjeduju kartice i mnogo lakše se odlučuju na online kupnju nego prije pet godina.
Spomenuto istraživanje je pokazalo da Hrvati koji kupuju na internetu najčešće naručuju odjeću i obuću. Stoga ne čudi činjenica da se u Hrvatskoj otvara sve više web shopova, a i društvene mreže poput Facebooka i Instagrama su se pokazale kao odlične platforme za prodaju odjeće.
MAJČIĆE MOJA, Dubravka i Janko Posinovec
Iza imena Majčice moja stoje supružnici Dubravka i Janko Posinovec koji su, kako sami kažu, počeli raditi motive za majice iz sasvim egoističnih razloga.
- Majice s motivima kakve smo željeli nismo mogli nabaviti u Hrvatskoj, a naručivanje preko interneta bilo je povezano s visokim cijenama dostave, upitnom kvalitetom/veličinom/krojem majica i ovisilo o biometeorološkoj prognozi dežurnog carinika taj dan, tako da smo si sami krenuli izrađivati motive - govori nam Janko te dodaje kako su dio majica s motivima stavili na Facebook i tako je njihova priča krenula.
Vrlo brzo su počeli dobivati lajkove i narudžbe te su odlučili nastaviti s brandom iako oboje imaju stalne poslove.
- Majčice moja bila je i ostala zezancija i razbibriga koja, nažalost, ne može biti dugoročni izvor zarade na koji se možemo osloniti. Prinos kućnom budžetu od tih majica nas čini samo ljepšima kad izađemo na plac ili odemo u Konzum.
Supruga se vratila na posao, tu je sada i dvoje naših kikača, vremena je nekako sve manje - tako da sam tijekom vremena sve više ja - Muž od Majčice - preuzeo skrb o motivima i majicama, no trudim se i dalje djelovati jer osim što me to istinski zabavlja, osjećam veliko veselje kad dobijem pozitivne komentare na neki svoj motiv - kaže Janko i dodaje kako inspiraciju nalazi u u stvarima koje nisu mainstream.
- Ima tu i sarkazma, ironije, nekih tihih komentara ili pošalica na našu zbilju - dodaje Janko.
Kod Janka i Dubravke se sve radi ručno, a njihove majice imaju zanimljivo pakiranje te pomislite li da vam je netko kupio kilu vakuumiranog mesa iz supermarketa, dobro pogledajte jer upravo tako se pakiraju majice iz Dubravke i Janka.
Više na Facebook stranici Majčice moja.
POPPY, Helena Beljo
Brend Poppy nekad je bio samo hobi dizajnerici Heleni Beljo. Rasla je uz majku krojačicu i kako sama kaže, neizbježno je bilo da joj ljubav prema modi bude prirodna. Počela je s torbama, a danas iza sebe ima mnogo krojeva.
- Poppy je u početku bio sinonim za torbe, ruksake modernog dizajna, a u posljednje vrijeme i odjeća za žene zauzima veliko mjesto u Poppy brendu. Haljine, tunike i odjevne kombinacije za svaku ženu te univerzalnost krojeva pokazao se kao savršena kombinacija uz torbe - govori nam Helena i dodaje da ni sama više ne može odrediti kada je Poppy kao brend nastao jer joj se čini da je oduvijek stvarala.
Danas je Poppy prepoznatljiv brend i iako se većina prodaje odvija preko Facebooka i Instagrama, Helenin dizajn može se naći u Modnom kolektivu u Zagrebu te Poppy storeu u Mostaru. Iako stvaran kao hobi, Helenin Poppy vrlo brzo je postao prepoznatljiv, a Helena ističe kako joj je najvažniji odnos s klijentima, uglavnom ženama, te da upravo tijekom komunikacije s klijenticama dođu ideje za nove kolekcije. Više na - www.poppybags.net ili Facebook stranici Poppy
IGGY, Igrajna Vargek
Pamučne haljine u veselim bojama glavni su aduti dizajna Iggy, a iza njega stoji mlada kreativka Igrajna Vargek koja svoj brend voli nazivati kreativnom radionicom jer se osim samog dizajna bavi i drugim djelatnostima.
- Iggy je prepoznatljiv po ženstvenim haljinama i puf suknjicama, ali u ponudi smo imali i kapute, bomber jaknice, vjenčanice, modne dodatke, cekere i ove godine prvi put i kupaće kostime. Isto tako radimo već nekoliko godina radne uniforme za svjetski poznate kompanije u Hrvatskoj koje inzistiraju na vrhunskim materijalima i kvaliteti, a ne majicama koje će se raspasti nakon nekoliko pranja.
Također, imamo i Iggy design apartman u Tribunju - govori Igrajna koja je s brendom Iggy krenula prije četiri godine kada je otvorila concept store s hrvatskim proizvodima, no danas je orijentirana na online prodaju.
- S obzirom na to da je to bio moj prvi pravi posao, prije tog sam samo pomagala roditeljima u WGW-u, učila sam svaku stvar ispočetka i putem učila na greškama. S vremenom se sve više razvijala modna linija Iggy i kako je potražnja i proizvodnja rasla postalo mi je preteško žonglirati s vođenjem dućana, drugim dizajnerima i vlastitom proizvodnjom odjeće.
Iz tog razloga sam odlučila zatvoriti dućan u Varšavskoj, otvoriti mali showroom u Vlaškoj 78 isključivo s Iggy robicom i prebaciti većinu prodaje na online - dodaje Igrajna koja odjeću prodaje na online platformama i društvenim mrežama, ali je zadržala showroom jer i dalje neke klijentice vole odjeću isprobati i uživo komunicirati.
Iggy je danas mnogo više nego samo haljine, iako su Igrajni, koja je i sama većinu vremena u haljinama, haljine najdraži vlastiti dizajn, a u osmišljavanju dizajna pomaže joj i majka za koju kaže da ju je naučila sve o modnom dizajnu. Igrajnine ideje postaju stvarnost u kućnoj radinosti gdje se sve šiva, a za haljine najviše koristi pamuk vrhunske kvalitete.
- Osim pamučnih, imamo često i unikatne haljine od materijala iz cijelog svijeta koje nosim sa svojih putovanja. Radila sam i vjenčanice, ali i dječje haljinice i mnogo drugih komada. Iggy odjeću najčešće kupuje žene. Radimo isključivo po našim idejama, a najviše volim kad mi netko dođe s potpunim povjerenjem i kaže "radite što želite" - dodaje mlada kreativka. Više na - Iggy
MALA RADNJA DIZAJNA, Vjeko Mandi
Kada su se torbe Male radnje dizajna počele pojavljivati na gradskim ulicama, a jednako tako i na društvenim mrežama, bilo je jasno da će se to ime još puno puta spominjati kada je riječ o hrvatskom dizajnu. I zaista je tako. Mala radnja dizajna prvi je proizvod ponudila još 2013. godine, a kada su krajem godine lansirali svoju prvu Boršu, uspjeh je bio zajamčen. Od tada su torbe najprepoznatljiviji predmet proizašao iz radionice Male radnje dizajna, a poruke mladog dizajnera Vjeke Mandića na društvenim mrežama u kratkom roku prikupe nekoliko tisuća likeova.
No, Vjeko Mandić nije stao na pisanju poruka samo na društvenim mrežama. Njegove poruke nalaze se na tanjurima poznate slastičarnice Torte i to, ali i na šalicama, bilježnicama, pa čak i na omotima čokolade.
- Suradnja s Tortama i to jedna nam je od najdražih, a definitivno najslađa do sada. Tanjuri se mogu kupiti u njihovoj kuhinji u Centru Kaptol. Vrlo smo zadovoljni kako se ta suradnja razvija i uskoro će biti još poruka na tim, sve poželjnijim tanjurićima. Šalice radimo ručno i uskoro će biti u prodaji samo na nekim pop-up marketima i u limitiranim izdanjima. Isto vrijedi i za bilježnice i čokolade s porukama. Uskoro ćemo proširiti i ponudu predmeta - najavio je Vjeko. Vjeko navodi da su torbe glavna djelatnost Male radnje dizajna, a počeo ih je raditi sasvim slučajno.
- Borša je nastala tako da smo pozvani na jedan sajam mode, pa kako do tada nismo imali ponuditi ništa u toj kategoriji, odlučili smo krenuti s kreiranjem i izradom torbi. To je ujedno bio i test da vidimo ima li publike za nas i naše vizije. Bilo je uspješno, pa priča traje i danas - kaže Vjeko, koji je otpočetka sam radio dizajn i birao materijale, a pomoć ima u osmišljavanju izvedbenog dijela i same izrade. U pet godina, koliko dizajnira torbe, Mala radnja dizajna izbacila je nekoliko kolekcija, koje najčešće nose imena životinja - Black Swan, Swan 1960 i Titan, zatim kolekciju Owl s modelima torbi koje mogu biti i ruksaci te kolekciju ruksaka Warrior, a nedavno je izbacio na tržište i ruksak Beetle.
- Imamo nekoliko modela koji su se s vremenom nadograđivali ili redizajnirali. Često volim dizajnirati unikate, pa onda za ponavljanje idu neke slične inačice. To često zadaje glavobolje našim kupcima - smije se Vjeko, koji nema favorita među svojim predmetima, nego se vodi jednostavnom politikom.
- Radim po principu da vlastiti ukus ostavljam iza sebe, a to je lako jer uopće ne nosim torbe, a ruksake nosim rijetko. Nemam favorita jer se bojim da bi onda samo ta jedna torba ili model bio u ponudi, a kada godinama radite jedno te isto, dosadno je i izraz je nepoštovanja prema kupcima i svima koji nas prate. Za sve, pa tako i dizajn, bitno je vidjeti napredak i stalno opravdavati prethodne uspjehe - dodaje Vjeko, koji je trenutno u pripremi kolekcije odjeće i torbi za jesen i zimu 2017., a priprema i iznenađenje za svoje kupce, koji su ipak većinom žene.
Više na - Borša by Mala radnja dizajna
FUN FORMS, Josipa Milović
"Ne znam što ću sa sobom", "Sarmantna" i "Rijetki nađu rijetke", poruke su na majicama mlade psihologinje koje su u kratkom roku postale viralni hit. Svaka od parola koje se mogu prepoznati iz svakodnevnog života popraćena je zanimljivom grafikom koju Josipa Milović pomno crta.
Iako ju je životno obrazovanje odvelo u neke druge vode, Ivana je svoju kreativnost odlučila usmjeriti u digitalno crtanje i tako je nastao brend FunForms.
- Ideja da započnem s ilustracijama nastala je tijekom slikanja portreta prijatelja, koje bih potom dodano doradila i ilustrirala u photoshopu, ponekad i transformirala prema vlastitoj viziji, odnosno percepciji njihove osobnosti i strasti koje imaju prema određenim segmentima života. To su moji začeci personaliziranih ilustracija. Danas personalizirane ilustracije izrađujem isključivo putem digitalnih alata. S vremenom, spontano je došla ideja da moje ilustracije imaju i poruku te da ih tiskam na majice. Krenula sam preko Facebooka i tako je ostalo do danas - govori Ivana koja je prije godinu i pol pokrenula FunForms, a do ideja za dizajn dolazi spontano.
- Mnoge od ideja su nastale tijekom druženja s prijateljima, a nerijetko su ideje za majice inicirali sami prijatelji, pa smo ih tijekom druženja zajednički razvili. Ako se pitate što dobiju za nagradu, za doprinos u stvaranju platim piće - šali se mlada kreativka. Više na - funforms.me ili Facebook stranici Fun Forms.
MUSTRA, Ivana Pamuković, Marijana Prgomet i Romana Jelinčić
Tri "mustre" - Ivana, Marijana i Romana, među glavnim su krivcima zašto žene sve češće nose majice šaljivih poruka i kreativnih crteža. Tri prijateljice zajedno su imale dobru ideju, a kako bi je pokrenule, dale su otkaz na postojećim poslovima.
- Kada smo krenule, nije bilo nazad. Sve tri smo tvrdoglave pa odustajanje u bilo kojem trenutku nije bilo opcija. Nakon pola godine, kad smo na dosadašnjim poslovima dale otkaz i otvorile svoju tvrtku, povezale sve konce, od uvoza i dobavljača do kreative i medija - stvari su polako dobile oblik i smisao. Nedavno smo proslavile 3. rođendan i možemo reći da zaista radimo ono što volimo. Naša Facebook stranica trenutačno broji gotovo 80.000 pratitelja, a Instagram više od 21.000 - govore djevojke što stoje iza uspješnog brenda koji je dobio ime zbog jednog muškarca.
- Za ime je 'kriv' Romanin zaručnik koji joj je znao često, i dandanas, govoriti da je baš mustra. Naravno, kao temperamentne Dalmatinke sve tri smo se pronašle u tome i shvatile da nas mustra savršeno opisuje. Ostalih 98 prijedloga pored toga nije imalo šansu - dodaju djevojke i kažu da svaka njihova majica priča svoju priču.
"Pun mi je kufer svega" i "Pomalo" samo su neki od natpisa na majicama. Mustra broji više od 150 različitih motiva i pet različitih ženskih te dva muška modela, a pripremaju novosti za ljeto.
- Zajednički smišljamo poruke, a Ivana ih crta. Ideje su u malim stvarima koje život znače. Ljubav je uvijek inspiracija, djetinjstvo i odrastanje, svakodnevna maštanja i zezancije, a omiljenu Mustru stvarno nam je teško izabrati, kao kad se majka pita koje dijete joj je najdraže - govore djevojke koje same uvoze sirovine, a sve proizvode ručno šivaju i tiskaju u Hrvatskoj.
Pamuk koji koriste nosi ISO 9001 certifikat i prošle su eko test. Svaki proizvod pakiran je u brendiranu jutenu vrećicu. Svi Mustrini proizvodi autorsko su djelo, a nama se čini da se ove tri djevojke jako dobro zabavljaju na poslu. Većina kupaca su žene, ali djevojke u šali kažu da to znači da žene odijevaju sebe i svoje bolje polovice.
- Vesele nas svakodnevni pozitivni komentari i reakcije, ali i to što naše mustre koriste #mustratravel objavljivajući fotografije sa svih strana svijeta. Vesele nas sve fotografije koje dobivamo, čak i one mladenaca s vjenčanja, a upravo zato svaki mjesec biramo najkreativniju fotku - dodaju tri Mustre.
Više na www.mustra.com.hr ili Facebook stranici Mustra
ŠTRACA, Marina Perić
Kada kreativna i mlada djevojka krene raditi ilustracije i pritom se želi dobro zabaviti, nastane Štraca. I upravo je tako jednog poslijepodneva Marina Perić nacrtala Štracu koja plače i govori svima: "Sad je i službeno: Ja sam Štraca!"
- Bio je to odgovor na medijsku pompu u kojoj je glavna tema bio kardinal i njegova izjava o štracama. Nekolicini se ilustracija svidjela pa su me pitali hoću li im izraditi majice, i tako je sve počelo. Više iz šale otvorila sam stranicu: Štraca T-shirt, a danas se ondje skupilo više od 32.000 ljudi, kojima se sviđaju ilustracija, i vole materijal koji sam izabrala kao bijelo platno. Moj se hobi pretvorio u posao - govori Marina koja živi u Švicarskoj. Posao je radila sama, a nedavno joj se pridružila kolegica Katarina s kojom je pokrenula web shop www.like-tshirt.com kojim će se predstaviti na inozemnom tržištu.
- Od Švicaraca sam naučila da je najvažnija kvaliteta, pa onda kvaliteta, i time se vodim. Pazimo na svaki detalj, biramo najbolji pamuk i printamo eko bojama koje se upijaju u tkaninu. Trudimo se odgovoriti kupcima u najkraćem roku, u ovom poslu nema godišnjeg odmora, slobodnih dana - dostupan si uvijek. Važno mi je izgraditi odnos s kupcima. Mogu reći da sam upoznala divne ljude i stekla nove prijatelje zahvaljujući Štraci - govori Marina. Njezine haljine, majice i tunike proizvode se u Hrvatskoj, a ima više od 400 ilustracija u kolekciji.
- Svaka ilustracija ima neku svoju priču, zanimljivo je npr. kako je nastala žirafa. Na stolu sam imala skicu, razgovarala sam na telefon i šarala po njoj. Poslije sam te šare ukrasila bojama i eto, to je jedna od najprodavanijih ilustracija - dodaje mlada kreativka koja je, nakon što se preselila u Švicarsku, često crtala na bijelom papiru, a danas je papir zamijenila crtaćom pločom.
- Štraca je krenula s običnom bijelom ženskom i muškom kratkom majicom. Danas u ponudi za žene imamo asimetrične majice u sivoj, bijeloj i crnoj boji. Zimsko-proljetna haljina nastala je kao idealan odjevni predmet za trudnice i žene koje vole komotne pamučne stvari. Haljina za buru nešto je što sam šivala za svoje potrebe, to je jednostavna haljina s kapuljačom idealna za one dane kad bura puše kao luda i kad ti treba nešto za prekrivanje glave i skrivanje ruku. Ljetne haljine su se prošle godine pokazale kao vrlo udoban odjevni predmet pa smo ove godine proširili ponudu s više boja. Za muškarce imamo majice s kratkim i dugim rukavima. Trenutno spremamo posebno iznenađenje za klince - dodaje Marina.
Više na cut-shirt.com i Facebook stranici Štraca T-Shirt
Foto: Boris Kovačev, Marko Miščević, Ranko Šuvar, Goran Mehkek
Izvor: Magazin Like!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....