Ljeto 2014. donosi nam lijepu hrvatsku dizajnersku priču, jednu od onih koja se odlikuje hrabrošću, odvažnošću, entuzijazmom, veseljem i iznad svega nevjerojatnom željom da se na jednom mjestu okupe najbolji domaći proizvodi i da se tako pokaže svijetu da se jedna mala zemlja poput naše itekako ima čime pohvaliti te da se iza unutarnjih granica kriju pravi talenti čije ime i prezime valja dobro zapamtiti.
Poznati svi problemi
Sve počinje u zadarskoj Kneževoj palači u četvrtak, 10. srpnja, u jeku turističke sezone. Projekt ima pamtljiv i konkretan (pogotovo strancima) naziv – Croatian Design Superstore, a osim što imenom poručuje da pokriva domaću dizajnersku produkciju, on će joj, osim promocije, omogućiti dugoročnu prodajnu platformu. Naime, osim u okviru mobilnog pop-up shopa koji će se nakon Zadra od jeseni otvoriti i u Zagrebu, a potom i u drugim gradovima, hrvatski dizajn će se uskoro moći pogledati i kupiti i u internetskoj trgovini www.croatiandesignsuperstore.com na kojoj će se moći pratiti nove lokacije. – Dugo sam razmišljala o ovom projektu. Mogla bih reći da je Croatian Design Superstore na neki način logičan nastavak dosadašnjeg rada, što profesionalnog, što strukovno angažiranog. Dugo sam bila predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva, čak tri mandata. Imam iza sebe puno projekata povezanih s afirmacijom dizajna i dobro su mi poznati problemi koje prate autorski rad – tu mislim na kreativni rad, ali i na proces njegove realizacije.
Sve izazove razumijem i kao dizajnerica koja vodi vlastitu praksu, dizajnerski Superstudio 29. Naš studio osim što se bavi dizajnom za poznate naručitelje, sve češće producira samoinicirane projekte, primjerice dva turistička suvenira – Croatia – as it is i Croatia à la carte. Sjajno su ih primili i struka i javnost, no realno govoreći – do tržišnog uspjeha čeka ih još dug put koji je puno više od nagrade na izložbi i publiciranja u medijima – on traži vještine i znanja koje dizajneri ne mogu imati. Zato sam dugo razmišljala o platformi koja im, odnosno nama svima, u tome pomaže. Takva platforma nije mogla biti projekt Hrvatskog dizajnerskog društva, koje doduše može koketirati s organizacijom ad hoc ljetne ili božićne prodaje proizvoda svojih članova, no naravno, strukovno udruženje ima drugo područje djelovanja – podizanje svijesti o značenju dizajna za razvoj kulture, gospodarstva i kvalitetnijeg života u društvu. S druge strane, tržišno orijentirani subjekti poput proizvođača dizajna ili platforme kao što je Croatian Design Superstore, izravno omogućuju korištenje tog dizajna u svakodnevnom životu i tako potiču stvaranje kulture dizajna – kaže Ira Payer, kreativna direktorica projekta, i dodaje kako je hrvatski dizajn u posljednje vrijeme u velikom uzletu.
Bez žutila i skandala
Ističe kako su projekti sve bolji i bolji, ni industrijska proizvodnja više nije nepostojeća kategorija, dizajneri se prilagođavaju okolnostima i preokreću ih u svoju korist. – Prije samo deset godina produkt-dizajneri su ili osiguravali egzistenciju baveći se grafičkim dizajnom ili su radili u salonima inozemnog namještaja, u očekivanju narudžbe za produkt-dizajn. No, ta narudžba niotkud nije dolazila. Nije bilo proizvodnje, niti je bilo svijesti o dizajnu, odnosno o tome kako kreativna dimenzija stvara proizvode visoke dodane vrijednosti. Malo pomalo sa studija su počele stizati nove generacije koje su ne samo talentirane i školovane, nego i ambiciozne, i koje rado sudjeluju u strukovnim inicijativama, imaju smisla za networking, samopromociju, imaju volje sudjelovati u natječajima.
Istodobno mediji doista stalno svesrdno promoviraju dizajn i dizajnere, a i javnost za sve to pokazuje veliko zanimanje. Ukratko, dizajn je danas pozitivna hrvatska priča. Rekla bih, jedna od rijetkih onih u kojoj nema žutila i skandala, a ima vrijednog kreativnog rada, kvalitete, konkretnih opipljivih rezultata i neke ekonomske perspektive, što nam doista treba – ističe Ira. Objašnjava da još nije uspostavljen funkcionalni lanac koji povezuje dizajnerski projekt, njegovu proizvodnju, marketing i distribuciju koji domaćem dizajnu daju i tržišnu relevantnost. A upravo je prodaja, smatra Ira, ključni preduvjet, ne samo za opstanak dizajna, nego i kao zamašnjak razvoja.
Raznovrsna selekcija
– Bilo da je riječ o produkt-dizajnu ili modi – proizvodnja je još na razini limitiranih ili malih serija od nekoliko desetaka komada koji se trenutačno mogu kupiti u nekoliko dizajnerskih trgovina, najčešće samo u Zagrebu. Iako mediji svesrdno podržavaju domaći dizajn, ipak je na kraju s tom ponudom upoznat vrlo uski krug ljubitelja dizajna čiji broj nije dovoljan za isplativost ulaganja u proizvodnju i marketing. Budući da je još jako malo onih koji ulažu u dizajn, autori se vrlo često sami hvataju ukoštac s proizvodnjom, što je u mnogim slučajevima nesavladivo velik angažman, zahtjevan osobito u financijskom smislu. No, čak i ako u tom dijelu posla dizajner uspije, ništa mu ne jamči da će taj možda izvrstan proiz-vod pronaći put do krajnjeg kupca. A bez krajnjih kupaca dizajn ostaje na razini ekskluzivnih predmeta i tako se vrtimo u krug. Zbog toga je konačni cilj projekta da kompetentnom selekcijom cjelokupne dizajnerske produkcije i kvalitetne poslovne aktivnosti stvori dugoročnu i prepoznatljivu platformu koja će širem krugu ljudi omogućiti da im hrvatski dizajn bude bliži, poznatiji i dostupniji.
Iako već postoji manjih broj dizajnerskih trgovina ili prodajnih kanala, smatram da u mnogim slučajevima kriterij odabira nije dovoljno ujednačen pa substandardni kontekst čini štetu nekom doista odličnom proizvodu. Ovakav projekt namjerava biti kvalitetna podrška dizajnerima, proizvođačima i investitorima u dizajn, no posredno želi utjecati i na općenito podizanje kulture dizajna – kaže Ira Payer koja je za ovaj projekt odabrala stotinjak domaćih proizvoda domaćih dizajnera, i to s područja namještaja, rasvjete, odjeće, obuće, igračaka, hrane, vina, nakita, posuđa i dekorativnih predmeta.
Neki od njih su vam već poznati jer ste ih iz mjeseca u mjesec gledali na stranicama vašeg omiljenog časopisa D&D za uređenje interijera, stanovanje i općenito lijepe stvari, a neke ćete tek ovom prigodom upoznati. – Smatram da prvo izdanje Croatian Design Superstorea, koje će biti predstavljeno u Zadru, donosi ono najbolje i najzanimljivije od trenutačne dizajnerske produkcije, bilo da je riječ o maloserijskim, obrtničkim, manufakturnim ili industrijskim proizvodima, pa čak nekim radovima primijenjene umjetnosti za koje bismo mogli reći da pripadaju jako elastičnom poimanju dizajna. Selekcija je vrlo raznovrsna i raznorodna te uključuje i visokokomercijalni masovni dizajn, ali i onaj ekskluzivniji konceptualni s jakom umjetničkom komponentom.
Ovaj odabir naravno nema pretenzije biti nekim objektivnim i uokvirenim presjekom suvremenog hrvatskog dizajna, no vjerujem da pruža kvalitetnu sliku o njegovim najboljim i najzanimljivijim predstavnicima. Selekcija je također vrlo protočna – već sutra se u njoj može naći nešto novo – zaključuje Ira. Croatian Design Superstore organiziran je u suradnji sa zadarskim Narodnim muzejom, uz potporu Grada Zadra i Turističke zajednice Zadra, i to u privremenim izložbenim dvoranama Kneževe palače, popularno nazvanim Kneževe krletke, za čije su arhitektonsko rješenje zadarski arhitekti Iva Letilović i Igor Pedišić osvojili nagradu “Bernardo Bernardi” kao najuspješnije ostvarenje na području oblikovanja i unutarnjeg uređenja u 2011. godini. Ujedno su isti autori projektirali modularni postav Croatian Design Superstorea, a vizualni identitet projekta potpisuje Superstudio 29 (dizajneri Andro Giunio i Iva Hrvatin). Croatian Design Superstore u Zadru otvoren je do 25. rujna ove godine.
Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!
Related content
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....