I ove godine ‘Milano design week’ potvrdio je status vodećeg svjetskog dizajnerskog događaja čiji će se utjecaj osjećati još dugo nakon zatvaranja. Iako se često raspravlja o stvarnoj svrsi ovakvog tipa mega sajamskog okupljanja, posebice u vrijeme instant širenja novosti i on-line razmjene ideja na svjetskom nivou, Milano je i dalje neizbježna destinacija svih aktivnih sudionika dizajnerske scene.
300.000 posjetitelja
Organizatori su očekivali preko 300.000 posjetitelja na Fieri, po 150.000 u svakoj od glavnih zona i još tko zna koliko njih između, ali činilo se da su ti brojevi skromni u usporedbi s količinom ljudi kroz koju se moralo probijati. Nekoliko lokacija se u u medijima najavljivalo prije početka Salona, a većina njih nije iznevjerila očekivanja. Nakon prošlogodišnjeg senzacionalnog paviljona u Zoni Tortona, Moooi je i ove godine osmislio jedinstven koncept prezentacije baziran na emotivnom doživljaju kao sastavnom dijelu izlaganja proizvoda: ogromni paneli s otisnutim raznim inspirativnim interijerima pregrađi-vali su prostor unutar kojeg su stvoreni ambijenti od izloženog namještaja.
Tortona je kao vodeći program izvan službenog Salona postala mjesto izlaganja poznatih imena i u tome je izgubila dio atraktivnosti koju je u početku imala, kada su se mogli vidjeti alternativni, mali ili nezavisni proizvođači. Tako je Peugeot predstavio svoj design lab, razvojnu platformu za istraživanje novih materijala i tehnologija s centralnim prostorom u kojem je audiovizualnim koncertnim performansom predstavljena ‘nova generacija klavira’. Turska je pokazala bogatu tradiciju obrade mramora u izložbi ‘Mramor kroz vrijeme’, unutar koje je Yoshioka Tokujin osmislio futuristički ‘lebdeći’ stol od impresivno velikog bloka mramora.
Cirkuski performans
Tokyo design week je unutar jednog od najvećih paviljona u zoni predstavio sve i svašta, od tehnologije lampice napajane običnom vodom, 3D hologramskog ‘girl banda’, tipično čistog i elegantnog dizajna pa do čajeva, sushija, odjeće i dječjih igara. Poseban prostor bio je posvećen ekološkom dizajnu gdje se moglo vidjeti velik broj zaista zanimljivih i kvalitetnih proizvoda, a pohvalno je da je i u ostalim zonama većina mladih dizajnera vrlo svjesna ekologije i svoj dizajn bazira baš na tim principima. Ebay je u svojem paviljonu predstavio novi proizvod eBay.it/design, zonu unutar svojeg portala posvećenu isključivo dizajnerskim proizvodima.
Velik broj kupaca dolazi s relativno novih tržišta poput Rusije i Kine
Nizozemska je kao zemlja ove godine apsolutno dominirala svim zonama Fuorisalona. Sa nizom grupnih paviljona i nezavisnih prostora pokazali su koliko ulažu u mlade dizajnere i koliko im je scena živa i zanimljiva. Meet and matter je naziv centralnog prostora na Tortoni u kojem su se predstavili novi dizajneri i njihov dizajn. Zona Ventura Lambrate s druge strane bila je gotovo cijela u znaku Nizozemaca, tvornički pogoni, skladišta, dvorišta, automehaničarske radionice, uredi i slično na tjedan dana su bili pretvoreni u po meni najzanimljiviji dio ovogodišnjeg Salona. Sastavljena od dizajnera uglavnom mlađe generacije, svojim konceptom i kvalitetom izloženog oživila je onaj avangardni duh koji je Fuorisalone imao u svojim počecima. Ovdje se zaista mogao osjetiti duh i emocija ljudi koji žive za dizajn, ne iz komercijalnih poriva, već iz želje da stvaraju nešto novo, lijepo i funkcionalno.
Pop-up brijačnice, food-trucks, umjetničke instalacije, nove tehnologije, privremeni restorani unutar skladišta, tulumi i sveopći dobar osjećaj razmjene iskustava, znanja, ideja proželi su ovaj inače uspavan kvart na rubu grada. Jedna od najvećih zvijezda ovogodišnjeg salona bio je još jedan Nizozemac – mlada dizajnerska superzvijezda Maarten Baas. Razvijajući svoj projekt unutar javnog parkirališta u centru grada, na sebi tipičan način, u potpunoj tajnosti, postao je centralni događaj novooformljene zone 5 Vie. Svoje poznate radove predstavio je unutar interaktivnog cirkuskog performansa uz audiovizualne efekte, performere, vrtuljke, mehaničke životinje i niz drugih efekata čime je unio neophodnu dozu duhovitosti. Ono zbog čega ipak većina poslovnog svijeta dolazi u Milano u tom tjednu je centralni ‘Il Salone del mobile’ sajam proizvođača namještaja, na kojem je u potpuno ispunjenom prostoru izlagalo oko 1800 tvrtki i 650 dizajnera. Prema pokazateljima posjećenosti sajma i iz razgovora s proizvođačima izgleda da je kriza unutar ove branše stvar prošlosti.
Velik broj posjetitelja, kupaca, dolazi s relativno novih tržišta poput Bliskog istoka, Kine ili Rusije, a njima je sve više interesantan suvremeni dizajn (dokle god dolazi iz Italije), vrhunske kvalitete. Početna četiri paviljona koji su do sada bili tradicionalno rezervirani za taj profil kupaca, sa svojom ponudom ‘klasičnog’ namještaja (uglavnom swarovski lusteri, bidermajer sofe, zlato i mramor) polako prestaju biti jedina stvar koja ih zanima. Neke generalne trendove na Fieri teško je izdvojiti jer se u toj količini izlagača zaista može vidjeti svega, ali tanka nit koja se provlačila kroz većinu njih ipak bi bio određeni povratak u prošla vremena. Što kroz vrlo česte citate art deco estetike i često korištenje materijala poput mesinga ili mramora, ali na vrlo delikatan i decentan način, pa do predstavljanja bezvremenskih klasika velikih dizajnera usporedno s novim linijama.
Diesel opet oduševio
U svakom slučaju, štandovi na kojima se izlagalo bili su podjednako spektakularni kao i sami proizvodi, a posebno se istakla Cassina, unutar čijeg prostora je Sou Fujimoto kreirao lebdeću šumu s pravim drvećem koje je lebdilo iznad proizvoda unutar inox žardinjera. Nedaleko od toga, Diesel je pokazao kako ozbiljno misli zakoračiti u svijet interijera prezentirajući niz proizvoda koje su njihovi dizajneri razvili s prestižnim svjetskim brandovima poput Morosa i Scavolinija. Tako su već na tržištu ili će ove godine izaći kuhinje, kauči, stolice, rasvjetna tijela, posuđe i čitav niz drugih proizvoda s potpisom ovog modnog branda. Nadalje, očit je trend ekološkog pristupa dizajnu, neobrađeno drvo je najčešće korišten materijal, posebno kod mlađih dizajnera, materijali se recikliraju, redefiniraju i ne pretvaraju u ono što nisu. Dizajn je postao iskreniji i jednostavniji. Estetski, inspiracija pedesetima je i dalje živa, stolići, komode, kauči i niz dodatnih elemenata vraćaju nas u Mad Man svijet, ali s određenom dozom redefinicije.
Nedostaje provokacije
Bicikli, bicikli i svugdje bicikli… više nego prije, dizajn bicikala prisutan je gotovo svugdje, nebitno dolazi li iz Japana, Nizozemske, Italije, bicikli su postali globalni trend. Velike tvrtke rade punom parom, dizajn je konstanta koja je uvijek tražena i garantira uspjeh proizvodu čak i u vrijeme krize, dok je kod mladih dizajnerskih snaga vidljiva kvaliteta, ali onaj dašak razigranosti i provokacije nije bio onoliko prisutan kako bi se očekivalo.
Brigada i Prostoria jedini hrvatski predstavnici
Na najutjecajnijem sajmu na-mještaja ove su godine sudjelovala samo dva hrvatska predstavnika: Brigada i Prostoria. No, unatoč maloj zastupljenosti našeg dizajna, Hrvatska nije ostala nezapažena. Naime, Bri-gada i Prostoria oduševile su posjetitelje svojim proizvodima, ali i odlično osmišljenim štandovima. Namještaj koji potpisuje Brigada bio je izložen u Zoni Tortona gdje se odvijala Fuori Salone, u sklopu izložbe novih trendova u dizajnu namještaja Anatomia del design. Pokazani su retro-futuristički luster Sateliti, izrađen od satelitskih antena, prototip linije eko-prijateljskog namještaja Bloon te stolić Comb. Prostoria se, pak, predstavila na dvije lokacije: na Fieri te također u Zoni Tortona. Na samom sajmu pod nazivom “Every room has a story” postavili su instalaciju Rum koja reflektira njihovu Polygon fotelju unedogled, dok su pod temom “Shapes of shadow” u Zoni Tortona prikazane nove kolekcije te stare kolekcije u nekim novim bojama.
Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....