Koliko se promijenio način rada i koja je vizija ureda budućnosti?
Prošle su duge tri godine otkad smo posljednji put održali veliki D&D Grand Prix projekt, u sklopu kojeg smo u suradnji sa žirijem poznatih i uglednih imena s domaće arhitektonske scene dodjeljivali nagrade za najbolji dizajn interijera u nekoliko kategorija. No, baš kao i kod mnogih ambicioznih timova, tvrtki i organizatora kreativnih događaja, pandemija koronavirusa malo je usporila naše planove. Pandemija je dovela do mnogih promjena u svim aspektima života, a posebno se to primjećuje na području rada i oblikovanja uredskih prostora, što je potaknulo neka nova pitanja. Stoga se tema o radu i uredima budućnosti nametnula kao aktualna prilikom osmišljavanja i organizacije ovogodišnjeg Grand Prixa.
Riječ je o temi koja je unazad nekoliko godina postala jedna od najistaknutijih, najzanimljivijih i zapravo jedna od najvažnijih diskusija jer su se duboko promijenile neke stvari. Nedavne 2019. godine glavne rasprave vezane za rad uglavnom su se još doticale pitanja hoće li nam umjetna inteligencija i roboti oduzeti posao i koji je položaj čovjeka u budućnosti poslovanja. Danas je kognitivna tehnologija samo jedan aspekt velikih promjena koje su u području poslovanja nastupile vrlo brzo i postale gotovo normalan način funkcioniranja. Glavno pitanje više nije tko će raditi posao, sada promišljamo o tome gdje će se posao obavljati, na koji način i u kojim uvjetima. Iako tehnologija rapidno napreduje, ipak još uvijek živimo realitet u kojem ona ne može zamijeniti čovjeka, a čovjek kao glavni resurs kompleksno je biće na kojem se temelji budućnost rada.
Kako želimo raditi, koliko želimo raditi i imamo li uopće interes za radom koji se nekada predstavljao kao budućnost, neizbježno je pitanje koje se često postavlja. CNBC navodi da je još 2018. godine prosječni zaposleni Japanac imao 80 prekovremenih sati mjesečno, tada nam je to bilo donekle razumljivo i prihvatljivo. Danas mnoge firme u tom istom Japanu uvode četverodnevni radni tjedan, a radni sati su smanjeni gotovo za trećinu. Navodno su radnici tako djelotvorniji i motiviraniji.
TRENDOVI I SMJERNICE
Ipak, pitamo se koliko su doista ti novi oblici rada dobri za zaposlenike i za sam posao? Iako rezultati pokazuju da je obavljen isti posao u samo četiri dana, a da su zaposlenici potom dobili dodatni dan za odmor, malo tko spominje koliko se doista sati radilo kroz to vrijeme, je li bilo ekstremno i kako to zapravo utječe na čovjeka. Što je prava istina i koliki napredak ona donosi?
Mnoga druga pitanja su postavljena i za rad na daljinu, od kuće, s plaže ili iz kafića, ali i za donedavno uobičajen rad u lijepo uređenim uredima s atraktivnim sadržajima, koji su tijekom pandemije uglavnom bili prazni, a mnogi su najavili povratak zaposlenika na njihova rada mjesta. Mišljenja i navike su različiti, pa se tako nailazi na pozitivne i negativne komentare. Najbolja se, pokazuju neka istraživanja, trenutno pokazuje kombinacija rada od kuće i odlaska u tvrtku tijekom tjedna.
Odlučili smo istražiti što kažu razni stručnjaci u području poslovanja - kakav je doista utjecaj tih promjena na naš život i zdravlje te na sam posao koji obavljamo. Zanima nas kako se kreiraju naša radna okruženja, bila ona u stvarnom ili virtualnom svijetu, što je bitno i na što se najviše obraća pozornost pri stvaranju kvalitetnog prostora za rad. Detektirat ćemo nove trendove i smjernice za prilagođavanje ureda novim potrebama, a ući ćemo i u svijet tehnologije kao glavnog pokretača promjena na području rada. Koji su njezini dosezi, koliko je pristupačna i kako zapravo olakšava poslovanje? I konačno, gdje smo mi sami u svemu tome i što možemo učiniti po tom pitanju. Otvorit ćemo i vruću temu - ureda i klimatskih promjena, koliko je važno zelenilo u poslovnim prostorima, te treba li ured biti u velikom gradu.
U sklopu cijelog projekta izabrat ćemo i najbolji ured koji ispunjava kriterije koje donosi budućnost rada. Tim D&D-a nominirao je 15 ureda, a stručni žiri će izabrati onaj najbolji. Zanima nas i mišljenje publike, pa će i naši čitatelji imati priliku glasovati od 13. do 26. lipnja putem naših digitalnih platformi. Važno je spomenuti da smo se pri samom odabiru ureda koji ulaze u uži izbor vodili raznim kriterijima kako bismo dobili što bolji pregled i uvid u način rada u Hrvatskoj i doznali koliko su poslodavci spremni ulagati u svoje poslovne prostore i zaposlenike.
DO 2000 KVADRATA
Prije svega, nominirali smo urede čija realizacija nije starija od 2019. godine, kad su nastupile promjene, a ukupnu smo površinu ograničili na 2000 četvornih metara. Vodili smo računa da su uredi iz drugačijih industrija, različitih površina i stilova uređenja. Svjesno smo izostavili one urede koje su projektirali i uređivali članovi stručnog žirija, kao i one koje su arhitekti i dizajneri projektirali za potrebe vlastitih studija. Priznanja će biti podijeljena u tri kategorije. Glavna je Grand Prix nagrada za najbolji ured sveukupno, a dodijelit ćemo nagradu za najbolji dizajn i za najinovativniji ured.
RIJEČ STRUKE
Partner našeg Grand Prixa je HEP, a projekt su podržali i Eurovilla - vodeća agencija za nekretnine s poslovnicama u svim dijelovima Hrvatske, Velux - vodeći svjetski proizvođač krovnih prozora, prozora za ravni krov i dodatne opreme, Jysk - danski stručnjak za kulturu spavanja i života, Cushman&Wakefield CBS International - vodeća globalna kompanija za savjetovanje i usluge vezane uz prodaju i zakup komercijalnih nekretnina, izradu procjena vrijednosti nekretnina i razvojnog savjetovanja, te Seed&Foster Holding, koji se bavi investiranjem u poslovne i rezidencijalne nekretnine te startupove, a ta se kombinacija najbolje opisuje kao BRICKS & CLICKS.
Pobjednike ćemo objaviti 2. srpnja.