Kupnja oldtimera starog oko 50 godina, a da ga uopće prije niste vidjeli uživo, nije baš česta praksa. I uglavnom nije preporučljiva. Lijepe, ali ne odviše realne fotografije znale su živaca i novca stajati i velike znalce, koji su zavedeni fotografijama kupili mačka u vreći. Ima, međutim, i pozitivnih primjera.
I sam sam dva puta kupio oldtimere isključivo na temelju fotografija, doduše preko specijaliziranih auto kuća, i nisam požalio. Isti je slučaj s Mariom Vojnovićem, koji je oglas za Fiat 124 Sport Spider pronašao u bespućima interneta i ubrzo donio odluku o kupnji, isključivo na temelju fotografija prekrasnog kabrioleta u zelenoj boji s efektom i bež platnenim krovom. Kad je iz Njemačke automobil stigao u Duće blizu Splita, na njemu je baš sve bilo kako je prodavatelj prezentirao u elektronskoj pošti. Sreća prati hrabre...
Uglavnom, Mariju nije preostalo ništa drugo nego se obratiti Državnom zavodu za mjeriteljstvo sa zahtjevom za alternativni postupak utvrđivanja sukladnosti vozila, koji je potrebno obaviti prije tehničkog pregleda i registracije, a ubrzo nakon toga je obavio i verifikaciju za starodobna vozila pri Hrvatskom oldtimer savezu i u konačnici dobio identifikacijsku ispravu i registarske pločice s oznakom za povijesno vozilo.
Ispalo je tako u ovom slučaju da je lakše kupiti oldtimer, nego donijeti odluku što uopće nabaviti. Mario je, naime, od malih nogu veliki ljubitelj Alfa Romea, pa se tako u obitelji nalaze i modeli 146 i 156, koji će ubrzo također biti oldtimeri. Supruga Branka, pak, od malena preferira BMW, te je bila sklonija kupnji starodobnih modela bavarskog proizvođača. No, ne kaže se uzalud kako “dogovor kuću gradi”.
Supružnici su se nakon kraćeg vijećanja dogovorili da će za svakodnevnu upotrebu imati BMW, a da će za guštanje u slobodno vrijeme nabaviti Fiat 124 Sport Spider, kojeg sada od milja zovu “Bellissima”. Iliti, ljepotica, što savršeno odgovara talijanskom kabrioletu.
Predstavljen 1966., Sport Spider je mehaniku dijelio s izvedbom Sedan, no dizajn je prepušten studiju Pininfarina, a potpisuje ga nizozemsko-američki dizajner Tom Tjaarda, poznat po oblikovanju mnogih kultnih modela poput Ferrarija 275 i 330 GTS. Znak Pininfarine na karoseriji već je sam po sebi privlačio pažnju potencijalnih kupaca, no činjenica jest da bi i bez nje Sport Spider imao svoju vjernu publiku - prije svega zahvaljujući izuzetno skladnoj i aerodinamički oblikovanoj karoseriji, s blago nagnutim stražnjim dijelom i prepoznatljivom prednjom maskom s udubljenjem između blago uvučenih svjetala i rešetkom šesterokutnog oblika.
Posebna pažnja posvećena je i unutrašnjosti, gdje su postavljena anatomska sjedala, drvene obloge te instrumentna ploča s brzinomjerom, tlakomjerom ulja, termometrom... Posebnost Fiata 124 Sport Spider je, međutim, i jednostavan dizajn sklopivog krova, kojeg vozač može otvoriti ili zatvoriti jednom rukom, u svega nekoliko sekundi. Usporedbe radi, popularni engleski sportski automobili iz tog doba još uvijek su koristili krovove koji su se morali sastavljati, gotovo kao šatori.
Pravo blago, međutim, krije se ispod prednjeg poklopca - četverocilindarski motor s dvostrukom bregastom osovinom i revolucionarnim podešavanjem zazora ventila koji je izradio veliki Aurelio Lampredi, genijalni inženjer kojega s razlogom mnogi stavljaju uz bok Giottu Bizzarriniju, autoru legendarnog Lamborghinijevog V12, igrom slučaja također rodom iz Livorna...
Jedan od najcjenjenijih motora uopće u povijesti autoindustrije kasnije se našao u raznim modelima Fiata, Lancije i Alfa Romea, a pamti se i da je ponio najviše pobjeda u Svjetskom prvenstvu u reliju (pogonio je i Lanciju Deltu HF Integrale).
Žustar i ugodnog zvuka, uz disk kočnice na sva četiri kotača i precizan 5-stupanjski mjenjač i danas čini idealnu podlogu za vozačku uživanciju. U ovom konkretnom primjerku obujma je 1995 ccm, ima elektronsko ubrizgavanje goriva i razvija 103 KS, što na prvu ne zvuči pretjerano snažno, no treba znati da je ovdje riječ o autu lakšem od 1000 kg. Ne čudi stoga što bračni par Vojnović neopisivo gušta u vožnjama u elegantnom sportskom kabrioletu, neovisno o tome je li mu platneni krov podignut ili sklopljen.
Ukratko
Talijani su ovdje uveli ‘Bialbero’ tj. dva bregasta vratila u glavi (DOHC) i pet ležajeva radilice, što je bilo napredno u to vrijem
Mario Vojnović hrabro se odlučio za kupnju isključivo temeljem oglašenih fotografija prekrasnog kabrioleta u zelenoj boji s efektom i bež platnenim krovom. I nije požalio...
Sklopivi platneni krov se izuzetno jednostavno skida i postavlja, u svega nekoliko sekundi, što tada baš i nije bio tržišni standard
Unutrašnjosti ima jasan sportski štih - instrumentnu ploču krase brojčanici s kromiranim okvirima, a sjedala pružaju primjerenu potporu u zavojima
Ispod radija ugrađeno je unutarnje svjetlo, a kako 124 Sport Spider datira iz vremena kad je pušenje bilo općeprihvaćeno svjedoči i velika pepeljara ispred mjenjača
Prtljažnik broji 140 litara, sasvim dovoljno kako bi mogao primiti dvije veće putne torbe i još poneku sitnicu. Koliko se pažnje posvećivalo detaljima pokazuje i izgled ručica
Stražnji pogon, mala masa, uvjerljive kočnice s diskovima na svim kotačima, prpošni 2,0-litreni benzinac i precizni 5-stupanjski mjenjač... Skrojen je baš po vozačkom guštu
Visok svega 1,25 metara, talijanski kabriolet zahtijeva određenu dozu gimnasticiranja pri ulasku, no to je mala cijena za ono što nudi za upravljačem
Sponzorirani sardžaj nastao u suradnji s CVH
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....