Na Pariškom salonu automobila 1955. Citroen je predstavio DS 19. Bio je to događaj koji je označio otvaranje nove automobilske ere. Citroen DS donio je pravu revoluciju stilskih i tehničkih standarda koji su do tada vladali i izazvao pravo oduševljenje javnosti. Nakon što je postalo jasno da DS nije koncept, već automobil spreman za serijsku proizvodnju, počele su pljuštati narudžbe. Tijekom 10 dana sajma Citroen je zaprimio 80.000 uplata. Bio je to rekord koji je potrajao više od 60 godina, sve dok se 2016. nije pojavio Tesla Model S.
Iza modela koji je francuskom proizvođaču donio golem komercijalni uspjeh i vječnu slavu u povijesti automobila kriju su dva imena, francuskog zrakoplovnog inženjera Andre Lefebvrea i talijanskog kipara i industrijskog dizajnera Flaminia Bertonija. Lefebvre je bio pravi vulkan ideja, brz, genijalan, nerealan i kolerik, ali dobro se slagao s povučenim Bertonijem.
DS je bio kruna njihove suradnje započete još početkom 30-ih godina kada je nastao Citroen Traction Avant. No, dok su inovativna rješenja francuskog inženjera s vremenom postala uobičajena, dizajn Citroena DS ostao je jedinstven i neponovljiv. Jedno od posljednjih respektabilnih priznanja stiglo je 2009. kada je britanski magazin Classic & Sports Car okupio 20 najboljih dizajnera. Creme de la creme svjetskog dizajna proglasio je DS najljepšim automobilom svih vremena.
Bila je to još jedna potvrda genijalnosti Bertonija koji je u Citroen došao 1932. i više od tri desetljeća, sve do smrti 1964. vodio dizajnerski odjel. Flaminio je volio umjetnost u svim oblicima. Njegov briljantan um bio je nepresušno vrelo ideja. Bio je slikar, kipar, crtač, arhitekt i dizajner, neprestano u kontaktu sa svijetom umjetnosti i arhitekture, ali svoje najveća postignuće ostvario je dizajnirajući automobile. Poznatiji u Francuskoj nego u domovini postao je prvo slavno ime dizajna automobila u modernoj povijesti.
Porijeklom iz mjestašca Masnaga, blizu Varesea, 1919. kao 16-godišnjak prekinuo je studij zbog smrti oca i počeo šegrtovati u tvornici Macchi koja je izrađivala karoserije. Tu se rodila i strast prema automobilima. Tu je naučio crtati i kipariti s Giuseppeom Talamonijem, slijedio učenja Lodovica Pogliaghija i Enrica Buttija. Još u statusu šegrta, pojavio se jednog dana na poslu s velikim modelom automobila. Bio je nizak i aerodinamičan, toliko futurističan da su ga kolege počeli zadirkivati govoreći da više sliči zrakoplovu nego automobilu.
No, u jesen 1922. njegovi radovi privukli su pozornost francuske delegacije pristigle u posjet tvornice Macchi. Ponuđeno studijsko putovanje u Francusku, u Pariz prihvatio je bez razmišljanja. Radio je za Felberta, Manessiusa i Rothschilda gdje je upoznao Luciena Rosengarta, velikog prijatelja Andrea Citroëna. Usavršio je tehničko znanje, ali i otkrio velike talijanske umjetnike, posebno djela Raphaela i Leonarda da Vincija. Bolest majke i nostalgija vratili su ga u Varese, u pogone Macchija gdje postaje glavni dizajner.
Nezadovoljan uvjetima 1929. napušta Macchi i otvara vlastiti ured gdje stvara svoje vizije automobila. Istodobno sudjeluje na brojnim umjetničkim izložbama i nastavlja sanjati o Francuskoj kojoj se 1931. vraća. Zahvaljujući prijatelju, odmah je pronašao posao u tvrtki Sical koja je radila karoserije za Citroen, a koji mjesec kasnije sjedio je u uredu Andrea Gustavea Citroena, koji je imao naviku osobno birati suradnike. Crteže koje je donio oduševili su francuskog industrijalca i bez dvoumljenja povjerio mu je vođenje dizajnerskog centra.
Prvo Bertonijevo remek-djelo stiglo je 1933. kada u suradnji s Lefebvreom stvara nizak i uglađen automobil poput modela koji je donio na razgovor s Citroenom. Bio je to Traction Avant, osmišljen, proizveden i predstavljen svijetu u rekordnom roku od nepunih godinu dana. Bertoni svoju viziju nije zadržao samo na papiru. U njemu je proradio kipar i iz crteža je nastao trodimenzionalni model od plastelina koji je oduševio Citroena i njegovu suprugu.
Novi izazov bio je 2CV u koji Bertoni nije bio uključen od početka, ali nakon što su prve prijedloge šefovi ocijenili negledljivima, Talijan je nakratko prekinuo rad na nasljedniku Tractiona. Bertoni je redizajnirao mali Citroen i usadio mu simpatičnost koja je zasigurno pridonijela njegovom uspjehu. No, nije se zadržao samo na izgledu, osmislio je i nekoliko funkcionalnih rješenja poput sjedala koja su se mogla izvaditi. No, kruna njegova umjetničkog genija bio je DS. Umro je od posljedica moždanog udara 1964. i pokopan u gradu Antony daleko od Italije koja ga je dugo ignorirala.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....