PRVI PUT OBJAVLJENE

Pogledajte do sad neviđene fotografije Yuga koji iz bivše države kreće u pohod na Ameriku!

Sin američkog poduzetnika koji je bio zadužen za PR Yuga u Americi tek je sada objavio je fotografije snimljene prije 36 godina
Yugo America
 motor1.com screenshot

Od 1980. do 2008. godine Yugo je proizveden u 794.428 primjeraka i premda je bio kilometrima daleko od pouzdanog i kvalitetnog automobila ipak je stekao kultni status među brojnim vozačima s ovih prostora. I ne samo na njima, već i puno šire, zahvaljujući činjenici da se Yugo prodavao od Grčke i Velike Britanije pa sve do Sjedinjenih Američkih Država.

image
Ulaz u tvornicu Zastava
Motor1.com

Upravo su Ameri, koji su kupili 141.511 primjeraka Yuga (od sveukupno 256.691 izvezenih) najzaslužniji da se se Yugo proslavio u svijetu. Ali ne po dobrom...

Jer nesretni je Yugo na američkom tržištu prošao put od izvoznog čuda do potpunog kraha, premda najavljivan kao jugoslavenski, pa i američki posao stoljeća, jer je u Americi sredinom osamdesetih s cijenom od 3990 dolara bio je najjeftiniji novi auto koji se tamo mogao kupiti.

image
Odlazak Yuga pratili su brojni mediji
Motor1.com

No, Ameri su ubrzo počeli pričati da nikad prije nisu vidjeli tako loše sastavljen automobil s toliko zastarjelom tehnologijom, pa se Yugo na kraju američke epizode više nije čak ni prodavao, već prema legendi, poklanjao uz kupnju Cadillacovih modela. Brzo je postao i dijelom popularne kulture - od njega su studenti izrađivali skulpture, nastupio je u brojnim filmovima, postao je predmetom brojnih viceva, vječni gost na raznim listama najgorih auta na svijetu, a o njemu su se pisale i knjige poput Uspon i pad najgoreg auta na svijetu američkog povjesničara Jasona Vuica.

image
Ispraćaj Yuga
Motor1.com

No, u početku je sve djelovalo blistavo: najzaslužniji za uvoz Yuga u Ameriku bio je poduzetnik Malcolm Bricklin, koji je već šezdesetih u SAD doveo i Subaru. U iznimno agresivnoj marketinškoj kampanji Bricklin je Yugo prikazao kao neviđeno čudo, pravu senzaciju od automobila dostupnu za male novce, pa su ga Amerikanci naručivali čak i na neviđeno (samo prvog dana prodano je 1050 primjeraka!).

Bricklinov čovjek od najvećeg povjerenja bio je poduzetnik Jonas Halperin, prijatelj i miljenik slavnih glumaca poput James Deana, Clint Eastwooda, Paul Newmana..., a upravo je u njemu Bricklin vidio čovjeka koji će razbiti barijeru i Amerikancima 'prodati' priču o Yugu.

Davne 1985. godine, na put u tadašnju Jugoslaviju Halperin je poveo svog 15-godišnjeg sina Dana koji je cijelu avanturu 'Yugo ide u Ameriku' ovjekovječio fotoaparatom.

image
Dubrovnik 1985. godine
Motor1.com

Prije nekoliko dana, 36 godina od proputovanja Jugoslavijom Dan Halperin prvi je puta javno objavio svoje fotografije. Ekskluzivan materijal ustupljen je portalu Motor1.com, a na njemu se vidi Zastavina tvornica, proizvodne trake, medijski ispraćaj i prijevoz Yuga vlakom, ali i fotografije zagrebačkih policajaca i Dubrovnika... Uglavnom, i nama vrlo zanimljiv vremeplov u povijest...

Fotografije: Dan Halperin za motor1.com

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 00:10