Uz reklamni slogan „El coche para la familia y el hombre de negocios“ (automobil za obitelj i poslovne ljude) u Barceloni je sredinom 1957. predstavljen Seat 600.
Danas bi takva krilatica za auto tek nešto duži od 3 metra izazvala podsmjeh, ali pojava Seiscientosa izazvala je pravu pomutnju u državi koja je u to doba imala jedan automobil na 3000 stanovnika.
Španjolski Fićo i nije bio jeftin. Koštao je 71.400 pezeta dok je godišnji prihod po glavi stanovnika tada bio 18.472 pezeta, ali bio je dvostruko jeftiniji od Seata 1400 koji se prvi počeo proizvoditi.
U samo par mjeseci Seat je zaprimio preko 100.000 narudžbi što je stvorilo nevjerojatnu listu čekanja dužu od dvije godine jer godišnji kapacitet bio je jedva 10.000 vozila.
No, unatoč svim problemima Seat 600 postao je pokretač španjolske autoindustrije, ali i u potpunosti promijenio život španjolskih obitelji.
Danas je Španjolska drugi po veličini proizvođač automobila u Europi. Prošle godine na njenom je teritoriju proizvedeno 2,82 milijuna automobila, ali kao i prije 70 godina ima tek jednog velikog nacionalnog proizvođača.
Seat (akronim za Sociedad Española de Automóviles de Turismo) je osnovan 9. svibnja 1950. od strane španjolskog Nacionalnog instituta za industriju kojem je pripalo 51posto udjela u dionicama, Fiat kao glavni partner na račun svoje tehnologije i licenci za automobile dobio je 7posto, a ostalo je dijelilo šest španjolskih banaka.
Proizvođači automobila u Španjolskoj su postojali i prije Seata. Jedni od većih i cjenjenijih bili su Abadal i Hispano-Suiza iz čijih su pogona izlazili luksuzni automobili, ali građanski rat 30-ih godina zaustavio je njihov razvoj. No, Hispano-Suiza posredno je posijala sjeme za nasljednika.
Prvi pokušaj datira iz 1940. kada je uz financiranje banke Urquijo i konzorcija španjolske industrije nastao SIAT (Sociedad Ibérica de Automóviles de Turismo), ali sve je ostalo na papiru.
U ratom poharanoj zemlji nije bilo tržišta, a početak 2. svjetskog rata (u kojem je Španjolska imala neutralan status) onemogućio je potragu za partnerima izvan granica. U drugom pokušaja demokratizacija mobilnosti na četiri kotača je uspjela.
Do 1985. i ulaska u Volkswagen, Seat je bio tek drugo ime za Fiat. U Barceloni su više od tri desetljeća proizvodili automobile pod licencom najvećeg talijanskog proizvođača, a pogoni podignuti u bescarinskoj zoni Barcelone s radom su započeli tri godine nakon osnutka kompanije.
Premda Francisco Franco nije volio Kataloniju koja je u građanskom ratu bili na strani Republikanaca, Barcelona je izabrana zbog luke i željezničke povezanosti.
U samim počecima u pogonima je radilo 925 radnika koji su dnevno proizvodili pet primjeraka Seata 1400, a masovna motorizacije Španjolske započela je s modelom 600 koji će u 16 godina dosegnuti brojku od 814.926 proizvedenih primjeraka u razno raznim izvedbama.
Seat 600 ujedno je bio i prvi model koji se izvozio izvan granica Španjolske, a prva destinacija bila je Kolumbija.
Partnerstvo s tvrtkom iz Torina većinom se baziralo na jednostavnom preuzimanju modela koji su potom nosili zaštitni znak Seata pri čemu se nije mijenjala ni brojčana oznaka.
No, povremeno su nastajale zanimljive varijacije na zadanu temu. Jedna od njih je Seat 800 nastao na osnovi modela 600, ali s većim motorom i s četvera vrata, a Seat 1430 bio je identičan Fiatu 124, ali s motorom od 1430 ccm.
Osamdesetih godina Seatovi modeli počeli su dobivati španjolska imena pa je 127 postao Fura, Panda Marbella, a Ritmo Ronda.
Neuspjela dokapitalizacija Seata za koju Talijani nisu bili zainteresirani, 1982. dovodi do razlaza s Fiatom. Potraga za novim partnerom nije dugo trajala i nakon niza industrijskih i komercijalnih suradnji sklopljenih s Volkswagenom, njemačka grupacija 1986. preuzima 51 posto dionica Seata.
Do kraja godine Volkswagenov udio raste na 75% i započinje novi život za španjolskog proizvođača. U međuvremenu, u travnju 1984. lansirana je Ibiza.
Kompaktni hatchback osim što ima lako pamtljivo i atraktivno ime, u potpunosti je dizajniran u Seatovim pogonima.
Ibiza je postala udarna snaga i najprodavaniji Seat u povijesti uz koji vezujem i dva važna koraka. Prvi je vezan uz podizanje kvalitete, a potom i količine.
Lansiranje druge generacije poklopio se s otvaranjem pogona u Martorellu, gradiću 20-ak kilometara udaljenom od Barcelone.
U 70 godina postojanja Seat je proizveo preko 19 milijuna automobila. Od početnih pet dnevno, Seat je došao do pet svakih tri minute u pogonima koji se nalaze i izvan granica Španjolske.
Ukratko
U Martorellu je 1974. otvoren istraživački i razvojni centar, a 19 godina kasnije u pogon je puštena i nova tvornica koja godišnje može proizvesti pola milijuna auta
Premda je prosječni Španjolac trebao izdvojiti gotovo četiri godišnje plaće, lista čekanja za 600-icu bila je duža od dvije godine
Španjolski Fićo bio je prvi Seat koji se izvozio. Počelo je 1965. s Kolumbijom, a 70-ih je bi najprodavaniji u Finskoj
Prvi izvozni korak Seat je ostvario 1965. kada je 150 Seiscientosa brodom otputovalo put Kolumbije, a prošle godine 80 posto proizvodnje prodano je izvan Španjolske
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....