VREMEPLOV

Novi BMW M3 CS je nedavno predstavljen: Donosimo pregled svih ograničenih izdanja bavarskog M3

Je li to doista najekstremniji cestovni M3 otkako je BMW prvi put stavio značku na poklopac prtljažnika prije skoro 38 godina?

Specijalna izdanja BMW M3

 BMW

BMW M3 CS iz 2023. uvelike je posudio dijelove od prošlogodišnjeg M4 CSL coupea kako bi osigurao da je lakši, tvrđi i brži od standardne M3 limuzine. No, iako ima CSL-ov motor od 550 KS, karbonsku haubu i ljepljive Michelin Pilot Sport Cup 2 gume, je li to doista najekstremniji cestovni M3 otkako je BMW prvi put stavio značku na poklopac prtljažnika prije skoro 38 godina?

1988. E30 M3 Evolution II – 501 proizvedena

image

1988. BMW E30 M3 Evo II

BMW

BMW je stvorio originalni E30 M3 1985. da bi se mogao utrkivati, ali da bi ostao konkurentan iako kasnih 1980-ih i kasnije, morao je homologirati nadogradnje koje su nam dale Evolution automobile.

Evo I bio je samo malo drugačiji, ali promjene Evolutiona II uključivale su nadogradnju kotača s 15 na 16 inča, tanja stakla, lakši poklopac prtljažnika, dublji prednji spojler i dodatni stražnji spojler. 2,3-litreni, atmosferski četverocilindraš dobio je povećanje od 20 KS na 220 KS.

1990. E30 M3 Sport Evolution - 600 proizvedena

image

1990. BMW M3 Sport Evolution III

BMW

Sport Evo možda nije tako rijedak kao raniji EVO II, ali je daleko poželjniji. Dobio je podesive prednje i stražnje spojlere, još šire blatobrane, zdepasta Recaro sjedala i moderniji M-Technic II upravljač presvučen alcantarom.

Ali pravi novitet bio je S14 redni četverocilindraš, povećan s 2,3 litre na 2,5 litre, koji je čak i sa standardnim katalizatorom proizvodio 238 KS.

1995. E36 M3 GT – 350 proizvedena

image

1995. BMW E36 M3 GT

BMW

Prebacivanje na redni šestak kod E36 dovelo je do velikog skoka u snazi na 286 KS, ali BMW je to kod GT varijante dodatno povećao na 295 KS. 350 varijanti je proizvedeno, svi u British Racing Green nijansi.

Ostale promjene usmjerene na performanse uključivale su podesivi prednji i stražnji spojler, podupirač i lagana aluminijska vrata.

1995. E36 M3-R – 15 proizvedena

image

1995. BMW E36 M3-R

BMW

M3-R je bio čak i divlji od GT-a, iako su ti automobili za australsko tržište zapravo naručeni kao standardni M3 prije nego što su poslani u Frank Gardiner Racing za sveobuhvatnu mehaničku preobrazbu koja je legitimizirala napore BMW-a u Australiji u seriji Australian Super Production.

Svaki od 15 automobila dobio je čvršće opruge i amortizere, AP Racing kočnice i modificirani Schnitzer S50 B30 motor sposoban za 324 KS, uparen s pogonskom osovinom iz 850Ci-a za teške uvjete rada i AP Racing kvačilom.

1995. E36 M3 Lightweight – 115 proizvedena

image

1995. BMW M3 Lightweight

BMW

Umjesto S50 B30 od 286 KS sa šest cilindara kojeg je dobio ostatak svijeta, M3 E36 u SAD-u ostao je sa S50 od 243 KS. No, BMW Sjeverna Amerika potaknuo je proizvodnju prilično posebnog M3 Lightweighta, koji je zadržao taj motor, ali je olakšao automobil za 102 kilograma ugradnjom kraćeg zadnjeg pogona.

1994. E36 M3 GTR – 2 proizvedena

image

1994. BMW E36 M3 GTR

BMW

Ipak, najluđi od svih cestovnih E36 M3 je GTR. Proizvedena su samo dva street-legal automobila za seriju ADAC German GT Cup. S potpuno ogoljenom unutrašnjošću, laganim panelima karoserije i 300 KS, GTR je učinio i odlazak u trgovinu kao krug zagrijavanja na Nürburgringu.

2003. E46 M3 CSL – 1,383 proizvedena

image

BMW E46 M3 CSL

BMW

BMW nije koristio naziv Coupe Sport Lightweight na cestovnom automobilu sve dok ga nije primijenio na posebnu verziju hvaljenog E46 M3-a 2003. godine. S54 3,2-litreni "šestak" proizvodio je 343 KS do 360 KS i dolazio je isključivo sa šest-brzinskim SMG mjenjačem.

Niža, čvršća šasija imala je šire prednje kotače, prianjajuće gume Michelin Pilot Sport Cup i bržu letvu upravljača. CSL nam je također dao M Track način stabilnosti koji se aktivira gumbom, koji je omogućio više proklizavanja bez potpunog uklanjanja sigurnosne mreže.

Bilo je i suptilnih stilskih izmjena, uključujući karbonsku krovnu ploču, kompozitne prednje i stražnje branike i oblikovani poklopac prtljažnika.

2005. E46 M3 CS – 3,011 proizvedena

image

2006. BMW E46 M3 CS

BMW

Ne sjećate se E46 CS? To je vjerojatno zato što je samo BMW u Velikoj Britaniji koristio taj naziv za ono što je BMW interno nazivao ZCP. Svugdje drugdje, uključujući i SAD, ista je konfekcija bila poznata kao Competition Package, a dizajnirana je kako bi običnom M3 dala unakrsno izbušene kočione diskove, brži upravljač, CSL naplatke i M-Track način stabilnosti.

2002. E46 M3 GTR – 3 proizvedena

image

2001. BMW E46 M3 GTR

BMW

Poput izvornog E9 CSL coupea iz 1970-ih, ali za razliku od M3 CSL-a iz 2003. ili M4 CSL-a iz 2022., koji su jednostavno ukusna marketinška vježba, E46 M3 GTR bio je pravi homologacijski specijal.

Vjeruje se da su samo tri automobila napravljena kako bi BMW-u omogućili utrku s radikalno drugačijim M3 u američkoj Le Mans seriji. Nije ga pokretao redni šestak S54, već 4,0-litreni V8 sposoban za 380 KS. Model je poznat iz Need for Speedovog serijala: Most Wanted.

2011. E90 M3 GTS – 138 proizvedena

image

2011. BMW M3 GTS

BMW

M3 GTS nije bio homologacijski specijalac, ali je obavio solidan posao prevarivši nekoliko ljudi da misle da jest. Sadržao je pravilan spiralni ovjes, unaprijeđene kočnice, tanje staklo, polikarbonatne stražnje i bočne prozore, školjkasta sjedala i nedostatak stražnje klupe. Sve to je omogućilo "skinuti" 70 kilograma, ali ono najbolje bilo je ispod haube.

Cestovni automobil E90 M3 preuzeo je vodstvo od starog M3 GTR-a i prešao na 4,0-litreni V8 2008. godine, ali GTS je dobio 4,4-litreni verziju istog S65. Snaga je narasla s 420 KS na 450 KS i kanalizirana je kroz sedmostupanjski M-DCT mjenjač s dvostrukom spojkom.

2012. E92 M3 CRT – 67 proizvedena

image

BMW M3 CRT

BMW

M3 CRT iz 2012. je u odnosu na M3 GTS iz 2011. ono što je današnji M3 CS u odnosu na prošlogodišnji M4 CSL. Ova stvar je bila ozbiljno nevidljiva. Dok je GTS dolazio samo u jarko narančastoj boji, svi CRT-ovi bili su obojeni u Frozen Polar Silver s malo crvenih detalja koji su privlačili vašu pozornost.

Taj je naziv, usput, označavao Carbon Racing Technology i naglašavao BMW-ovu upotrebu kompozitnih materijala. Maska CRT-a, prednja sjedala i spojleri izrađeni su od ugljika preostalog iz proizvodnje i3 i i8 putničkih ćelija.

4,4-litreni S65 V8 prenesen je iz GTS coupea, ali osjetljivo staklo i prilično luksuzne specifikacije jasno su davale do znanja da je ovo napravljeno da bude upotrebljiviji stroj, slično novom M3 CS-u s pogonom na sva četiri kotača.

2016. F80 M3 Competition Package – 14,969 proizvedena

image

2016. BMW M3 Competition Package

BMW

BMW je ponudio svoj prvi M3 s četiri vrata još 1995. godine, ali 20 godina kasnije M3 je postao model samo za limuzine jer je BMW stvorio novu oznaku M4 za coupee i kabriolete koji koriste isti šestcilindrični pogon. Svi su imali 431 KS, ali dodatni Competition iz 2016. za M3 i M4 povećao je to na 450 KS.

Bio je toliko uspješan da je čak 14.969 ljudi odlučilo da ga želi, dok je samo 10.851 odlučilo uzeti M3 u osnovnom obliku.

2018. F80 M3 CS – 1,263 proizvedena

image

2018. BMW M3 CS

BMW

Paket Competition je bio hit, ali za mali broj obožavatelja BMW-a koji su željeli još više, BMW je 2018. stvorio još čvršći globalni CS model. Težina je smanjena za oko 10 kilograma zahvaljujući karbonskom poklopcu motora, karbonskom spliteru i stražnjem lipu, a ovjes je podešen tako da odgovara gumama Michelin Pilot Sport Cup 2.

I nemojmo zaboraviti dodatni učinak - CS je dobio povećanje snage s 444 KS na 460 KS, a okretni moment je povećan s 550 na 600 Nm.

image

2023. BMW M3 CS

BMW
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 18:11