VREMEPLOV

Neočekivana pomoć: Kako je obični Peugeot 505 ‘spasio‘ stvaranje Astona Martina Vantagea

Kad je inženjerski tim iza Vantagea shvatio da prototip ne može podnijeti povećane razine okretnog momenta, okrenuli su se Peugeotu

1991. Peugeot 505 GTI Familiale Estate

 Web Screenshot

Povezivanje egzotičnih automobila sa svakodnevnim je češće nego što mislite. Mnogi od nas znaju trivijalnost o tome kako je Lamborghini Diablo posudio prednja svjetla od Nissana 300ZX. Ili kako Jaguar XJ220 dijeli stražnja svjetla s Roverom 216.

Ali priča o tome kako je skromni Peugeot 505 povezan sa stvaranjem Aston Martin Vantagea više je priča o tome kako je nečije promišljanje riješilo vrlo stvaran problem. Priča se kreće oko Stevea Edwardsa koji je radio kao student strojarstva u Aston Martinu 1993. godine.

Tijekom razvoja onoga što će na kraju postati V8 Vantage temeljen na Virageu, tim je naišao na prilično značajan problem. Prototip je razvijao toliki okretni moment da je diferencijal stalno "iskakao". Naravno, to i ne čudi kada se prisjetite moći pogona, naime Vantage je dobio 5,3-litreni V8 motor iz modela Virage s dva dodana superchargera.

Rezultat je bio nevjerojatan za to vrijeme (i impresivan prema modernim standardima): 558 KS (410 kW) i 752 Nm okretnog momenta pri 4000/min. Rješenje? "Naš vodeći inženjer predložio je da upotrijebimo cijev zakretnog momenta", priča Edwards. "Naravno, sljedeće pitanje koje smo postavili bilo je, ‘Gdje bismo ga mogli pronaći?‘".

image

1997. Aston Martin V8 Vantage

Web Screenshot

Zakretna cijev je u biti šuplji tunel velikog promjera, obično izrađen od čelika. Jedan kraj je spojen na kardansko vratilo, dok je drugi pričvršćen za prijenos, a kroz cijev prolazi pogonsko vratilo. Prednosti cijevi zakretnog momenta pogodne su za teške primjene, jer poboljšavaju strukturnu krutost i pomažu u lociranju prijenosa i diferencijala.

Ali do ranih 90-ih malo je proizvođača još uvijek koristilo momentne cijevi. Iako je Chevrolet Corvette poznat po korištenju cijevi zakretnog momenta za prijenos snage, šanse da se pronađe potpuno novi američki sportski automobil na britanskom otpadu bile bi prilično male.

image

Cijev okretnog momenta (ilustracija)

Web Screenshot

Međutim, postojao je jedan automobil koji je nastavio koristiti postavu cijevi zakretnog momenta - onaj za koji je bilo mnogo vjerojatnije da će se naći na otpadu - Peugeot 505. To je bio posljednji automobil sa stražnjim pogonom kojeg su proizveli Francuzi.

Model 505 je bio obožavan primjerice u Africi s reputacijom da se dobro snalazio protiv neumoljivog terena i uopće loših uvjeta, toliko da se 1990-ih i 2000-ih pričalo da su mnogi preostali rabljeni u Europi Europe otpremljeni upravo zbog toga masovno u afričke zemlje.

“Kao 18-godišnjak, poslan sam iz Newport Pagnella u plavom Ford Sierri do mjesta zvanog Three Arches u Londonu,” prisjeća se Edwards. "Tamo sam uzeo sklop diferencijala i pogonskog vratila iz Peugeota 505 V6 karavana".

image

1991. Peugeot 505 GTI Familiale Estate

Web Screenshot

Potom je ekipa od 12 članova radila na postavljanju cijevi zakretnog momenta na Vantage, što je - kao što biste i očekivali - zahtijevalo priličnu količinu rezanja, sjeckanja i balansiranja. "Radilo je sjajno... Sve dok se klinovi na pogonskom vratilu nisu počeli trošiti jer nije bio dizajniran za 550 KS i 752 Nm okretnog momenta.

Tim je iskoristio svoja saznanja kako bi napravio vlastiti sustav cijevi zakretnog momenta koja je bila prikladna za proizvodni automobil tolike snage.Tako je jedan Peugeot 505 spasio razvoj jednog od najpoznatijih automobila Aston Martina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 14:39