Michelin je nedvojbeno vodeći u tehnologiji i proizvodnji guma. Njegovi pneumatici nalaze se na rekorderima Koenigsegga i RImca, a njegova pozicija na čelu tehnologije guma bila je konkuretna u mnogim razdobljima kroz svoju povijest, iako ne sva. Ali to nije sve što karakterizira marku.
Dok Michelin uz svoje ime veže nekoliko naslova u motosportu, višestruke rekorde na Nurburgringu s M4 CSL i drugim sportskim automobilima visokih performansi te desetke partnerstava u proizvodnji automobila, to je također marka definirana genijalnim marketingom, kritičnim rješavanjem problema i predanošću, piše CarBuzz.
Ali prije nego što hvalimo Michelin, bili bismo nemarni zanemariti jedan od najzloglasnijih trenutaka u njegovoj povijesti: Veliku nagradu Sjedinjenih Država Formule 1 2005. na stazi Indianapolis Motor Speedway.
1. Kad je Michelin zeznuo Formulu 1
Tko može zaboraviti najčudniju utrku u povijesti Formule1? Za one koji u to vrijeme nisu bili očarani Formulom 1, ovo je bilo doba u kojem su momčadi mogle birati vlastitog proizvođača guma. Michelin i Bridgestone razvili su vlastita rješenja, a Michelin je opskrbljivao veliku većinu momčadi - čak sedam.
Ova razlika u tehnologiji učinila je sveukupni paket bolida F1 mnogo zanimljivijim. Ponekad bi mehaničko prianjanje koje pruža guma jednog proizvođača omogućilo timu da primijeni manje potisne sile na bolid, čineći ga bržim u ravnoj liniji. Bio je to još jedan element koji je F1 učinio nepredvidljivom.
Godine 2005. još jedan kritični čimbenik koji je utjecao na događaje na VN SAD-a bio je nedopušteno mijenjanje guma tijekom utrka. Ali nijedan od Michelinovih automobila ne bi trebao dolijevati. Tijekom treninga u petak, nekoliko kvarova na Michelinovim gumama pokvarilo je prigodu, od kojih su dva rezultirala nesrećama.
2. Michelin: Francuska obiteljska tvrtka koju nije pokrenuo Michelin
Vratimo se u 1829. godinu, kada se Škotkinja Elisabeth Pugh-Barker, nećakinja kemičara koji je otkrio gumu topljivu u benzinu (Charles Macintosh), udala za francuskog poduzetnika Edouarda Daubreeja iz Auvergnea. Počela je izrađivati skačuće gumene lopte u radionici svog supruga, baš kao što je to za nju radio njen ujak, a to je donijelo gumu u grad Clermont-Ferrand.
Kasnije se Edouard Daubree udružio sa svojim rođakom, Aristideom Barbierom, kako bi pokrenuli posao s poljoprivrednim strojevima, za koji je Daubree bio zadužen za proizvodnju. Kvaliteta gumenih crijeva, ventila, priključaka, spojeva i ostalih komponenti pomogla je u širenju imena ovog para. Proširili su svoje poslovanje, ali su oba osnivača umrla 1863. i 1864., što je dovelo do financijskih poteškoća za tvrtku.
Barbierova kći Adele, koja je bila udana za čovjeka po imenu Jules Michelin, vjerovala je da bi guma mogla postati profitabilna, ali joj je bila potrebna pomoć. Pridružili su joj se sinovi Andre i Edouard, a potonji je preuzeo kontrolu nad tvrtkom. U tom trenutku tvrtka je preimenovana u Michelin & Cie (Michelin & Company).
3. Zašto "Bibendum" nije crn ako je napravljen od guma?
Ideja za logotip Michelin Man došla je 1898. kada su Andre i Edouard Michelin gledali hrpu guma i shvatili da se jednostavnim dodavanjem ruku može stvoriti lik nalik na humanoida. Francuski umjetnik i karikaturist Marius Roussillon (profesionalno poznat kao O‘Galop) skicirao je izvornu sliku, što nas vodi do očitog pitanja: ako je Michelin Man trebao izgledati kao hrpa guma, zašto je Bibendum (njegovo službeno ime) bijele boje?
Budući da su gume u to vrijeme bile ili sivo-bijele ili su imale laganu prozirnu nijansu. Godine 1912. otkriveno je da bi dodavanje ugljika formuli gume ojačalo i očuvalo smjesu, a to je zauvijek promijenilo boju guma.
4. Michelinov vodič je izmišljen kako bi vas natjerao da vozite više
Čak i ako nikada niste večerali u jednom, čuli ste za restorane s "Michelinovom zvjezdicom", sustav rangiranja koji se koristi u Michelinovu čuvenom vodiču. Pokrenut kao besplatni vodič 1900. godine, kada je na francuskim cestama bilo manje od 3000 automobila, knjižica je pružala informacije poput karata, uputa za popravak i zamjenu guma te popise mehaničara, hotela i benzinskih postaja diljem Francuske.
Ali zašto bi se braća Michelin trudila mapirati zemlju ako je na cestama bilo tako malo automobila? Kako bi potaknuli svoje vlasnike da voze dalje i češće i time brže troše svoje gume.
5. Michelin je pomogao savezničkim snagama u pobjedi u Drugom svjetskom ratu
U proljeće 1944. saveznici su se pripremali za iskrcavanje u Normandiji, ali Nijemci su uništili sve putokaze. Nakon razgovora s Michelinom Paris i brojnih istraživanja, ponovno je tiskano posljednje izdanje Michelinovog vodiča (nastalog prije početka rata 1939.). Zahvaljujući stotinama detaljnih planova gradova, saveznici su se uspjeli brzo i učinkovito probiti. Ali to nije bio jedini Michelinov doprinos ratnim naporima.
Michelin je u 21 dan transformirao skladišnu zgradu u bolnicu sa 320 kreveta i osigurao ranjenim vojnicima kantinu, prostoriju za rekreaciju, knjižnicu, koncerte, konferencije, kino, foto studio i osunčanu terasu. Engleske i američke podružnice Michelina također su isporučivale lijekove i serume protiv tetanusa.