VREMEPLOV

Koji su temelji Stellantisa? Odnos Fiata i Peugeota je partija Monopolija duža od pola stoljeća

Ono što nije uspjelo Gianniju Agnelliju, pošlo je za rukom njegovom unuk Johnu Elkanna: Fiat se udružio s Citroenom
General Charles de Gaulle
 Profimedia

Sredinom siječnja ove godine zvijezde na automobilističkom nebu poravnale su se u novu konstelaciju i nastao je Stellantis (izvedenica od latinskog glagola stello - obasjan zvijezdama). Novi horoskopski znak nastao je spajanjem grupa PSA i FCA u mega holding iza kojeg se krije ukupno 15 automobilističkih brendova.

image
FCA i PSA
Stellantis

Francuzi su u miraz donijeli Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel i Vauxhall, dok drugu, talijansku polovica sazviježđa čine Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Dodge, Jeep i Ram, a u temeljima obije grupacije je i nekoliko „umrlih“ imena (Autobianchi, Innocenti, Simca, Talbot...).

Ime i zaštitni znak Stellantisa više podsjećaju na farmaceutsku tvrtku, nego na četvrtog po veličini proizvođača automobila na svijetu koji pod svojim kišobranom okuplja tri države (Francusku, Italiju i SAD), ali i dvije među najstarijim industrijskim dinastijama Europe. Rekonstruirajući zamršenu povijest spajanja i udruživanja koje prate Peugeot i Fiat, otkrivaju se i neki prijašnji pokušaji stvaranja saveza na relacija Francuska - Italija.

image
Simca 1200 S 1970.
Keystone Pictures USA/Zuma Pre

Gianni Agnelli, koji je gotovo četiri desetljeća bio na čelu kompanije koju je osnovao njegov djed, sredinom šezdesetih pokušao je Citroen pripojiti Fiatu. Nakon što su pregovori s Mercedesom propali, l’Avvocato je u velikoj tajnosti vodio pregovore s obitelji Michelin, tadašnjim vlasnikom Citroena. Njegovo predviđanje i industrijska vizija bili su tada ispred svog vremena, a u komplementarnostima dvaju proizvođača vidio je savršeno rješenje za napredak i preživljavanje u svijetu automobila.

image
GIANNI AGNELLI
Capital Pictures/Film S

Plan je bio naizgled jednostavan. Torino bi postao sjedište nove tvrtke, Fiat bi dobio pristup Citroenovim motorima, a francuska strana zauzvrat bi koristila tržišne mogućnosti talijanske marke. U dijalogu je posredovao André Meyer, bankar koji je koncem dvadesetih spasio Citroen od bankrota i za to ponio orden Legije časti. Meyer, kojeg je David Rockefeller nazvao najkreativnijim financijskim genijem u svijetu bankarskih ulaganja, pomno je slagao kockice, ali kao nepremostiva prepreka iskočila je francuska država, odnosno njen tadašnji predsjednik Charles De Gaulle.

General se oštro usprotivio spajanju Fiata i Citroena kojeg je nazvao ogledalom nacije. Istu liniju zadržao je i njegov nasljednik Georges Pompidou, ali naftna kriza iz 1973. bila je oluja koju financijski osiromašeni Citroen nije mogao samostalno preživjeti.

image
Razbijeno staklo na salonu
Profimedia

Skok cijena goriva posebno je utjecao na prodaju SM-a i planove s Maseratijem, ali i ubrzao propast ulaganja s NSU-om u wankel-motor. Citroen se našao na rubu bankrota i da bi se spasili deseci tisuća radnih mjesta i izbjegla ogromna pobuna sindikata, trebalo je pronaći milijardu francuskih franaka. Umjesto Renaulta, kojeg je francuska država u to vrijeme već uvelike financijski podupirala, politika je u igru ubacila Peugeot i 1974. započela je operacija spajanja.

image
Salon automobila u Parizu 1976.
Profimedia

Suživot dviju marki nije uvijek bio lak. Unija je od prvog trenutka zvučala neobično, ali odluka je bila politička i nije tražila odobrenje. S jedne strane bio je Peugeot, odnosno PSA (Peugeot Société Anonyme) kako je 1966. imenovan holding. Preslagivanje je donijelo rezultata i početkom sedamdesetih Peugeot je bio drugi najveći francuski proizvođač nakon Renaulta, s više od pola milijuna proizvedenih automobila godišnje.

Kompanija se vodila čvrstim, konzervativnim stavovima po pitanju dizajna i poslovanja, oslanjajući se na povijest koja je započela 1890. kada je predstavljen prvi automobil pogonjen benzinskim motorom. Na drugoj strani Citroen je bio simbol tehnološke inovacije i originalnosti francuskog dizajna par excellence.

image
Peugeot 404
Peugeot

Nepunih 40 posto udjela u dionicama Citroena do 1976. naraslo je na 90 posto i nastala je grupa PSA Peugeot Citroen. Nova uprava vrlo brzo otkazala je sve neprofitabilne projekte, a prvi model koji se pojavio bio je Citroen LN. U osnovi bio je to Peugeot 104 u koji se ugrađivao motor iz modela Ami 6. Istodobno, PSA je postao prva europska multinacionalna autokompanija, ujedno i četvrta na svijetu iza General Motorsa, Forda i Toyote. Holding čiji je nastanak nametnula politika, uspio se stabilizirati i 1978.

Peugeot je imao 80.900 zaposlenih i godišnju proizvodnju od 861.800 vozila. No, Citroen je bio veći s 84.100 zaposlenih i 903.500 automobila, a nije zaostajala ni Simca s 81.500 zaposlenih i 810.000 auta.

image
Jacques Calvet
Profimedia

Dobri rezultati otvaraju apetite i u kolovozu 1978. PSA za 230 milijuna dolara otkupljuje europski odjela Chryslera koji uključuje nekoliko marki (Simca u Francuskoj, Rootes u Velikoj Britaniji i Barreiros u Španjolskoj), a dvije godine kasnije nastaje Talbot.

Ponovno rođenje Talbota kojeg je Simca još 1958. otkupila od britanskih osnivača dolazi u vrijeme drugog naftnog šoka. Nedostatak malog modela ostavlja traga, dok su Peugeot i Citroen suočeni sa starenjem svojih modela. Novu krizu prate štrajkovi, a obitelj Peugeot izlaz pronalazi dovođenjem Jacquesa Calveta na mjesto predsjednika uprave. Bivši bankar koji je za kormilom bio od 1984. do 1997., temeljito je restrukturirao poslovanje PSA i vratio ga na vrh u Europi.

image
François Michelin
Profimedia

Oporavak su pratili i uspješni modeli, Citroen BX i Peugeot 205, dok je Talbot 1986. po drugi put nestao. Calveta je na dolasku dočekao dug koji je iznosio 30,5 milijardi franaka, a kad je otišao, Grupa je imala 17,6 milijardi franaka kapitala. Istodobno, snažno je branio francusku automobilsku industriju od japanske, vodeći rat protiv “europskih tehnokrata”, a kritičari su mu zamjerali favoriziranje Peugeota u odnosu na Citroen premda je u svojim čestim istupima uvijek govorio o dvije marke, nikada ne dajući prednost jednoj od njih.

Njegovi nasljednici (Folz, Streiff i Varin), bilježili su uspone i padove, poslovne suradnje i raskide. Utjecaj obitelji Peugeot na poslovanje PSA s godinama je slabio, a dolaskom 2014. Carlos Tavares započeo je novi ciklus uspona i novih udruživanja. Posljednji u kojem je nastao Stellantis, na određeni način je ostvarenje planova koje je pokušao u djelo sprovesti još Gianni Agnelli. Igrom slučaja francusko-talijanska automobilistička unija rodila se u godini u kojoj bilježimo 100 godina od rođenja Agnellija, a njen predsjednik je njegov unuk John Elkann.

Povijesne godine

image
AM 8
Citroen

1969.

Jedan od mnogih koji je u Wankel motoru vidio budućnost bio je Citroen i otišao najdalje. Ušao u tijesnu suradnju s NSU, a prvi model u kojem se testirao rotacijski motor bio je M35, coupe izvedba AM 8

image
Citroen SM
Citroen

1970.

Citroen SM bio je simbol tehnološkog progresa i težnje Citroena da nakon DS-a nastavi boravak u višem razredu. Nažalost naftna kriza srušila je planove Francuza i ogromna ulaganja nisu se isplatila

image
Citroen modeli

1976.

Prvi model Citroena koji je nastao nakon ulaska u PSA nosio je oznaku LN i dobio nadimak Helen. U osnovi radilo se o neznatno skraćeno verziji Peugeota 104, s novim licem i motorom iz neuništivog Spačeka

image
1979. Talbot Sunbeam Lotus
Profimedia

1979.

Europska filijala Chryslera zamjenu za popularnu Simcu 1100 pronašla je u Horizonu koji stigao i na Američko tržište. Nastavio se proizvoditi pod kapom PSA kao Talbot, a u Rusiji se iz njega nastao Aleko

image
Citroen BX
Citoren

1982.

Inovativan, drugačiji i originalan, u skladu s tradicijom Citroena. U potrazi za zaokretom u dizajnu angažiran je Bertone, tržište je reagiralo i tijekom 12 godina prodano je preko 2 milijuna primjeraka

image
Peugeot 205
Peugeot

1983.

Apsolutni best seller 205bkroz gotovo cijelo desetljeće, pokrio je dugove koje je stvorio Peugeot 604. Publiku je osvojio izgledom i lakoćom upravljanja, i dosegao preko 5 milijuna prodanih primjeraka

image
Citroen modeli

1992.

Peugeot i Citroen na kinesko tržište krenuli su zasebno tijekom 80-ih, a PSA je 1992. ušao u zajedničko ulaganje i razmjenu paketa dionica s kineskim Dongfengom što je dodatno umanjilo utjecaj obitelji Peugeot

image
Citroen C6
Citroen

2005.

Činilo se da C6 ima sve što je neophodno da oživi dio nasljeđa slavnog DS. Originalan, elegantan, dobra razina kvalitete i završne obrade, prava predsjednička limuzina, ali u sudaru s njemačkom flotom nije izdržao

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 04:21