VREMEPLOV

Jeste li znali? Uređaj izumljen 1860-ih godina utjecao je na zvuk današnjih Porschea, evo i priče...

Porsche je shvatio da Helmholtzovi rezonatori mogu imati veliki učinak ne samo na smanjenje buke motora, već i na poboljšanje zvuka

Porsche 911 Carrera S

 Porsche

Davnih 1850-ih ili 1860-ih, njemački fizičar Hermann von Helmholz stvorio je uređaj za analizu zvuka. Godine 2005. ista je vrsta uređaja ušla u zračnu kutiju novog 3,8-litrenog šestcilndričnog boxera u 911 Carreri S. Razlozi zašto su fascinantni.

Helmholtz je želio analizirati sastav zvukova, pa je stvorio male mjedene kugle koje rezoniraju na određenoj frekvenciji kada se zrak puše preko vrha. Sada ih zovemo Helmholtzovi rezonatori. Volumen zraka unutar sfere određuje visinu tona na kojoj sfera rezonira.

To je zapravo otmjena verzija onoga što se događa kada puhnete preko vrha staklene boce. Količina tekućine u boci, koja određuje volumen zraka, definira visinu tona.

Ali prije nego što dođemo do automobila, moramo se zadržati na fizici zvuka, konkretno na fenomenu poništavanja faza. U snimljenom zvuku, kada se dva zvuka iste frekvencije, ali suprotne amplitude proizvode u isto vrijeme, oni se međusobno poništavaju, što rezultira tišinom.

Slušalice za suzbijanje buke koriste se ovim fenomenom kako bi prigušile sve neugodne zvukove. Mikrofoni na slušalicama hvataju zvukove iz okoline i reproduciraju te iste frekvencije suprotne amplitude u vašim ušima. Istu stvar možete učiniti s Helmholtzovim rezonatorom.

image

Helmholtzov rezonator korišten u 997 Carreri S.

Porsche

Patent koji je podnio inženjer General Motorsa Ernest E Willson 1930. opisuje uređaj koji se sastoji od više Helmholtzovih rezonatora, za prigušivanje nepoželjne indukcijske buke u motorima s unutarnjim izgaranjem. Ugađanjem rezonatora da rezoniraju na istoj frekvenciji kao i određeni tonovi stvoreni usisom mogu učinkovito poništiti ili barem stišati te zvukove.

Tijekom godina, Helmholtzovi rezonatori raznih vrsta proširili su se diljem automobilske industrije i šire.

U devedesetima su automobilski inženjeri počeli raditi na stvaranju privlačnih zvukova za entuzijaste. Mazdi se općenito pripisuje da je prva, s originalnim Miatinim zvučnim potpisom po uzoru na euro roadstere iz šezdesetih iz kojih je crpila inspiraciju.

image

Rezonantni usisni sustav korišten u Porsche Boxsteru iz 2005.

Porsche

Nakon Miate, brojni su proizvođači automobila počeli raditi na "dizajnu zvuka" za njihove sportske automobile. Porsche je shvatio da Helmholtzovi rezonatori mogu imati veliki učinak ne samo na smanjenje buke motora, već i na poboljšanje zvuka. "Ako imate kontrolu nad Helmholtzom, imate zvuk pod kontrolom", rekao je Porscheov Dr. Bernhard Pfäfflin u članku u časopisu tvrtke.

image

Hermann von Helmholz

Web Screenshot

I u 986 Boxsteru i u 996 911 Carreri, Helmholtzov rezonator nalazi se u zračnoj kutiji, neposredno prije ventila za gas. Ideja, kako je pokojni Paul Frere opisao u svojoj "Priči o Porscheu 911", je bila stvoriti "ugodni, prigušeni sportski zvuk."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 20:11