Pojam za luksuz u svijetu automobila posljednjih godina drastično se promijenio i još uvijek mijenja svoje konotacije. Mekoća kože, broj kvadrata obloženih nekim egzotičnim drvom ili količina konja ispod prednjeg poklopca danas više ne predstavljaju mjerilo. To su tek detalji, koji su dobili standardne okvire i o kojima se više rijetko kad raspravlja. Nadmetanje proizvođača prebačeno je na drugu razinu i ono što sad donosi razliku je količina elektronike koja auto pretvara u vozačevog osobnog asistenta, u neku vrstu metalnog batlera ili conciergea.
FOTO: Lorenzo Marcinno, Daniele Russo
Novim zakonima prilagodio se stoga i BMW serije 7, bavarska top limuzina koja će iduće godine dosegnuti respektabilnih četiri desetljeća postojanja. Kroz šest generacija najveće BMW-ove limuzine mnogo se toga promijenilo, no posljednje izdanje najbolji je dokaz i potvrda novih trendova. Dovoljno je već uzeti u ruke ključ službeno nazvan Display Key. Banalnim rječnikom mogli bi ga nazvati daljinskim upravljačem, ali njegov izgled kao i funkcije koje objedinjuje čine ga sličnijim malenom pametnom telefonu. Uz već uobičajene radnje otvaranja i zatvaranja, tu je i zaslon na kojem se očitavaju brojne informacije o stanju auta te uključuje grijanje ili hlađenje, no to je tek početak priče.
Teško je, naime, ostati ravnodušan na količinu luksuza koju donosi unutrašnjost. Sjedanjem za upravljač otvara se pravi festival osjetilnih iskustava pri čemu svaki detalja koji se nađe u vidokrugu ili pod rukama djeluje hipnotički. No, nema raspojasanosti ni pretjerivanja. Nova Sedmica je raskošna, ali istodobno elegantna, jednostavna i moderna izvana i iznutra, no, ponavljamo, ono što ostavlja bez daha je količina elektroničkih uređaja.
Uz brojne senzore i kamere što očitavaju položaj, otkrivaju prepreke i reguliraju dinamičke osobine, doista smo došli na korak do autonomne vožnje. Scene iz filma Sutra nikad ne umire u kojima Pierce Brosnan kao James Bond posebnom izvedbom Sedmice upravlja mobitelom postale su stvarnost. Jer nova Sedmica s lakoćom će se pakirati sama čak i kad vozač ne sjedi za upravljačem. No, mađioničarski trikovima ni tu nije kraj.
Za pojačavanje tona nije potrebno ništa dotaknuti, pa ni displej (a Sedmica je prvi BMW model s displejem osjetljivim na dodir). Dovoljno je tek u njegovoj blizini rukom napraviti gestu okretanja i sustav će reagirati, kao što će i instrument ploča promijeniti boju čim se aktivira jedan od četiri pretprogramirana načina vožnje. U stvarnom svijetu ništa od toga nije nasušno potrebno, ali je zabavno i dobro će poslužiti u situacijama kad treba zadiviti suputnike.
Položaj za upravljačem doveden je do savršenstva, a još više oduševljava ugodni osjećaj kontrole i prisnosti koje Sedmica nudi od prvog trenutka. Njemački inženjeri vješto su silnu količinu komandi učinili dostupnim i jednostavnim za uporabu. Ponekad i kod manje kompleksnih automobila vrlo često danima traje lagani, neugodni osjećaj izgubljenosti među pojedinim funkcijama, praćen metodom uzaludnih pokušaja. No, u slučaju bavarske limuzine sve je pojednostavljeno, s iDriveom posljednje generacije dodatno ojačanom središnjim zaslonom osjetljivim na dodir.
Sprijeda kao i straga, Sedmica nudi izvanredan komfor i tek će super osjetljivo uho ili kralježnica dati malu prednost Mercedesu S klase. U pitanju su doista sitnice, jer Bavarci su tijekom razvoja šeste generacije savjete potražili kod ekipe u Engleskoj. Odnosno, da ne bi ništa prepustili slučaju obratili su se ekspertima iz Rolls-Roycea i rezultat je zaista izniman. Kombinacija zračnog ovjesa (standardni dio opreme) i pomno osmišljenog sustava aktivnih stabilizatora (serijski je u paketu opreme Executive Drive) pretvorit će grubi sivi asfalt u zeleni filc biljarskog stola. U sve je, naravno, uključena neizostavna elektronika, koja se u radu koristi i navigacijskim kartama kako bi predvidjeli konfiguraciju ceste, a prednjim kamerama motri na moguću prisutnost rupa ili udubljenja.
Ugođaj dostojan kraljeva i njegovih najbližih (osobito kada se iz načina rada Comfort prijeđe na Comfort plus) ne isključuje činjenicu da je novi BMW Serije 7 jednako naklonjen tradicionalnim vrijednostima bavarskih automobila, osobito onih koji se odnose na dinamičke kvalitete i užitak vožnje. Pritom nije neophodno aktivirati ni način rada Sport, jer Nijemci su osmislili novi modus nazvan Adaptive, koji na neobično učinkovit način ujedinjuje suprotnosti.
Uz elektroniku koja nastoji prepoznati stil vožnje, očitava podatke GPS-a i prednjih kamera (a, tko zna, možda i udaljenost mjeseca od zemlje ili gustoću cvjetova trešnji u Japanu...) BMW 730d pruža iznimnu udobnost dok se vozi sporijim ritmom, ali čim se od motora zatraži više postaje rezolutan, odlučan i spreman za borbu sa zavojima. Sve se to odvija automatski, bez potrebe za lutanjem izbornikom, ali vrlo uočljivo i brzo čime je konačno pronađeno rješenje za antagonizam između udobnosti i kvalitete voznih osobina.
A vozači koji ipak nisu spremni za ustupke i od BMW-a bez obzira na njegovu veličinu i vokaciju žele uživati u tradicionalnim vrijednostima, dovoljno je aktivirati program Sport. Možda definicija Sport zvuči malo pretenciozno i smiješno u luksuznoj limuzini, ali rezultati su vidljivi u trenu i auto dug 510 centimetara i težak 2 tone pokazuje jedno sasvim drugo lice. Između ostalog, zahvaljujući zakretanju stražnjih kotača postaje okretan ili stabilan (ovisno o brzini kretanja), a za sve ostalo brine se integralni pogon koji vožnju čini još lakšom, a prolaske kroz zavoje neutralnijima. Na prvu ništa novo kad je u pitanju Serija 7.
Slične karakteristike pokazivali su i prethodnici, ali u svakom slučaju ostaje nevjerojatno s kojom lakoćom se podiže ritam, pogotovo kad se uzme u obzir da je ispod prednjeg poklopca tek 265 KS. Ta brojka, doduše, nije mala, ali s obzirom na veličinu auta nije ni posebno velika i nakon nekoliko žestokih prolaza poželite još malo zaviriti ispod prednjeg poklopca ne bi li otkrili u čemu je tajna. Jer trolitreni dizelaš zna biti energičan, snažan i pri malim brzinama, i dovoljno je malo inzistirati na gasu da se osjetiti odlučnost kojom nabire okretaje. Za što, naravno, dio zasluga ide i na račun automatskog ZF mjenjača sa 8 stupnjeva prijenosa koji je dobio na preciznosti zahvaljujući sposobnosti da “vidi” cestu...
Ukratko Uporabom legura čelika i plastike ojačane ugljičnim vlaknima masa je smanjena za 130 kg, pa u kombinaciji s pogonom na sve kotače i pneumatskim ovjesom nova Sedmica zadivljuje voznim osobinama Sustav prepoznavanja ceste (prednje kamere i GPS) koji je prije tri godine predstavljen na Rolls-Royce Wraithu sad je zaživio u najvećoj bavarskoj limuzini Trolitreni dizelski motor sa šest cilindara u liniji ima turbinu promjenjive geometrije za optimalno korištenje energije protoka ispušnih plinova, a za ubrizgavanje (2500 bara) piezo brizgaljke. Podešavanje protoka zraka kroz prednju masku prema potrebama aerodinamike i motora nije novost, ali po prvi put je dobro vidljivo baš na novoj Sedmici Diodna prednja svjetla dio su serijske opreme, a među opcijama su i laserska (nadoplata 23.811 kn). Za učinkovitije hlađenje kočnica vrlo je diskretno iskopan i dodatni otvor u podnožju blatobrana. Podesivi nagib naslona stražnjeg sjedala i oslonac za noge što izranja iz naslona suvozačkog sjedale pružaju ugođaj prve klase U stražnjem središnjem osloncu za ruke usađen je pravi tablet koji omogućuje ulazak u izbornik i podešavanje brojnih detalja unutar vozila, ali i spajanje na internet. Dovoljan je samo pogled na unutrašnjost i odmah postaje jasno zašto u većini od 36.364 prošle godine prodanih bavarskih sedmica vlasnici umjesto stražnjeg sjedala biraju ono za upravljačem Po prvi put BMW je u neki od svojih modela ugradio zaslon osjetljiv na dodir, no za neke funkcije, poput pojačavanja tona, dovoljan je već i samo pokret ruke Unatoč impozantnim dimenzijama 730d vozi se s nevjerojatnom lakoćom i impresivna je okretnost i stabilnost koju pokazuje pri naglim promjenama smjera Izmjerili smo 450 litara obujma prtljažnika, odnosno desetak više u odnosu na prethodnika, a uz nadoplatu (2391 kn) dolazi i torba za skije. Na stražnjim sjedalima mjesta ima dovoljno za košarkaškog centra, a grijanje, hlađenje, masaža, električno podešavanje, tablet, pokretna konzola i oslonac za noge učinit će putovanje još komfornijim Način rada motora i ovjesa Sport nije u Sedmicu stavljen tek forme radi, ali najsuptilniji užitak donosi lagano klizanje cestom u potpunoj tišini, što i najbanalniju vožnju pretvara u apsolutno jedinstveni doživljaj
TEHNIČKI PODACI MOTOR Vrsta turbodizelski Cilindri/ventili 6/24 Obujam 2993 ccm Pogon na sva četiri kotača Mjenjač automatski, 8 stupnjeva Gume sprijeda 245/40 R20, straga 275/35 R20 Dimenzije 510 x 190 x 148 cm Osovinski razmak 307 cm Prtljažnik 515 litara Spremnik goriva 78 litara Masa 1900 kg Nosivost 640 kg PERFORMANSE Najveća brzina 250 km/h 0-100 km/h 5,8 sekundi Potrošnja 5,7/4,3/4,8 l/100 km Ispuh CO2 127 g/km Cijena 911.842 kuna S doplatama 988.500 kuna
SUPARNICI Volvo S90 D5 (235 KS) 490.847 kn Jaguar XJ (300 KS) 830.720 kn BMW 730d (265 KS) 849.150 kn Audi A8 3.0 TDI (262 KS) 851.145 kn Mercedes S 350d (258 KS) 874.800 kn Maserati Quattroporte D (275 KS) 1.012.500 kn Porsche Panamera 4SD (421 KS) 1.259.500 kn
OPREMA OPREMA ECCELS: 18-colni alu-naplaci • automatska dvozonska klima • automatsko otvaranje i zatvaranje prtljažnika • hands free uređaj + usb • pokretanje bez ključa • hi-fi (12 zvučnika) • pogon na sva četiri kotača + prilagodljivi zračni ovjes • parking senzori sprijeda i straga • prednja i stražnja diodna svjetla • komande i koža na volanu • tempomat s funkcijom kočenja • automatska duga svjetla • el. podešavanje sjedala i upravljača • kožom presvučena sjedala...
DOPLATE: 19-colni naplatci • metalik boja • četverozonska klima • internet povezivost • elektronska kontrola ovjesa / ukupno 76.658 kuna
SVI MOTORI BENZINSKI 740i (326 KS) 941.256 kn 750i (450 KS) 1.139.181 kn DIZELSKI 730d (265 KS) 849.150 kn 740xd (320 KS) 969.944 kn |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....